اقتصادی

نفت ۸۰ دلاری بازار را به سوی سقوط تقاضا سوق می‌دهد

پس از رسیدن قیمت نفت خام برنت به ۸۰ دلار در معاملات این هفته، بانک آمریکایی مورگان استنلی هشدار داد رسیدن قیمت نفت خام به ۸۰ دلار بازار را به سوی سقوط تقاضا سوق خواهد داد.

به گزارش ناظم نیوز به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، در حالی که حال‌وهوای این روزهای بازارهای نفت به نظر صعودی می‌رسد و افزایش تقاضای نفت خام با بازگشت اقتصادی جهان قیمت‌های نفت خام را بالا نگاه داشته، بانک آمریکایی مورگان استنلی هشدار داد رسیدن قیمت نفت خام به ۸۰ دلار بازار را به سوی سقوط تقاضا سوق خواهد داد.

این هشدار پس از آن مطرح شد که قیمت نفت خام برنت در معاملات سه‌شنبه پس از ۳ سال از ۸۰ دلار فراتر رفت. البته قیمت‌ها در ادامه تحت تأثیر افزایش ذخایر انبارهای نفت آمریکا افت کردند.

قیمت نفت خام برنت تا ساعت ۱۲:۱۵ روز پنج‌شنبه به وقت تهران، ۰.۴۸ درصد نسبت به قیمت بسته شده چهارشنبه شب رشد کرد و به ۷۹.۰۲ دلار رسید. قیمت نفت خام آمریکا هم تا این لحظه ۰.۵۳ درصد رشد کرد و به ۷۵.۲۴ دلار رسید.

با نزدیک شدن زمستان و کمبود گاز در اروپا چشم‌انداز تقاضای نفت امیدبخش به نظر می‌رسد اما متخصصان بانک مورگان استنلی هشدار می‌دهند که با عبور قیمت از ۸۰ دلار تخریب تقاضا به یکباره اتفاق خواهد افتاد.

همچنین کارشناسان معتقدند بالا رفتن قیمت نفت تورم را هم بالاتر خواهد برد که این تهدیدی جدی برای تقاضا خواهد بود.

کارشناسان مورگان استنلی در نامه‌ای به سرمایه‌گذاران نوشتند: ارتباط قیمت‌های نفت خام با هزینه تولید به علاوه یک سود حاشیه‌ای، قطع شده است و قیمت‌ها به علت شرایط بازار به سمتی حرکت می‌کنند که تخریب تقاضا در آن آغاز می‌شود. فرضیه ما این است که این قیمت ۸۰ دلار در هر بشکه می‌باشد.

با این همه مورگان استنلی با اشاره به اینکه در ماه گذشته در هر روز ۳ میلیون بشکه از ذخایر جهانی نفت خام کاهش یافته اعلام کرد: این میزان افت ذخایر بسیار قابل‌توجه است و ما پیش‌بینی می‌کنیم قیمت نفت خام تا ۸۵ دلار بالا برود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا