آموزش و پرورش

نظرات معلمان، والدین و دانش آموزان در مورد تحصیل مجازی

قزوین - تحصیل در فضای مجازی با مشکلاتی چون گرانی گوشی هوشمند و تعرفهٔ اینترنت همراه است، از طرفی افت تحصیلی دانش آموزان و انزواطلبی آنها، بعنوان دغدغه ای جدی، معلمان را نگران کرده است.

ناظم نیوز – گروه استان‌ها: بوی ماه مهر برای ما همان حس ذوق خرید مداد رنگی، دفتر با عکس‌های دلخواه، قمقمهٔ آب، جامدادی و چندین اقلام کوچک و بزرگی بود که اشتیاق رفتن به مدرسه را برایمان چند برابر می‌کرد.

حالا اما دو سالی از حضور مهمان ناخوانده کرونا گذشته و ذوق خرید لوازم‌التحریر به دغدغهٔ خرید تلفن همراه و بستهٔ اینترنت تبدیل شده است.

تعرفهٔ بسته‌های اینترنت افزایش پیدا کرده و افزایش قیمت گوشی هوشمند نیز نُقل مکالمات خانواده‌ها شده است.

هزینه ۳ تا ۱۴ میلیون برای خرید گوشی مطلوب

با رصد چندین مغازه متوجه شدم که نرخ تلفن همراه هوشمند از حدود ۳ میلیون تومان آغاز و به ۱۴ میلیون تومان هم می‌رسد، البته در این میان تبلت‌های به نسبت ارزان‌قیمت نیز وجود دارد اما به گفتهٔ فروشنده تبعات خرید و نصب برنامه‌هایی چون اپلیکیشن شاد هم خیلی سرسازگار ی با تلفن‌های همراه ندارد.

از فروشندگان می‌خواهم تا از شرایط خرید اقساط تلفن همراه برایمان بگویند که ازنظر اکثر آن‌ها دریافت چک، مدت‌زمان پرداخت اقساط و هزینهٔ پیش‌خرید بسیار مهم است که اگر خرید به‌صورت اقساط و با چک انجام شود هزینهٔ ۵۰۰ هزار الی ۱ میلیون تومان به قیمت گوشی اضافه می‌شود.

در یکی از فروشگاه‌ها دو نوجوان که برای خرید گوشی به مغازه آمده‌اند و حالا با شنیدن قیمت‌ها با یکدیگر مشغول گفت‌وگو هستند توجهم را جلب می‌کنند بعد از خارج شدن از مغازه به سراغشان می‌روم و با آن‌ها مشغول گفت‌وگو می‌شوم.

برای خرید گوشی در تابستان سرکار رفتیم

یکی از آن‌ها که نامش امیرمحمد است در گفت‌وگو با ناظم نیوز از شرایط تحصیل در فضای مجازی می‌گوید: مجازی شدن کلاس‌ها خیلی خوب بود از طرفی مجبور به رفتن به مدرسه و تحمل شرایط انضباطی مثل کوتاه کردن مو و لباس نبودیم از طرف دیگر برای امتحانات خیلی نگران نمی‌شدیم و اگر این شرایط مجدد ادامه پیدا کند ما هم راضی هستیم.

از او در رابطه با شرایط اینترنت و تلفن همراه می‌پرسم که می‌گوید: هزینهٔ اینترنت نسبتاً بالا است و می‌توانم بگویم تمام پول‌توجیبی‌هایمان صرف خرید بستهٔ اینترنت می‌شود و زمان‌هایی که پول کم داریم هم مجبوریم می‌شویم از بسته‌های اینترنت یک‌ساعته استفاده کنیم، از طرف دیگر بسته‌های اینترنت نیز خیلی ماندگاری ندارند.

وی به دوستش اشاره می‌کند و می‌گوید: من و سعید تصمیم گرفتیم تابستان سرکار برویم و با پس‌انداز پول‌هایمان گوشی بخریم چراکه پیش از آن من از گوشی مادرم استفاده می‌کردم و سعید هم مدل گوشیش پایین بود اما حالا با توجه به اینکه هرکداممان از خانواده یک‌میلیون تومان هم گرفته‌ایم تا روی پول‌هایمان بگذاریم بازهم نه‌تنها نمی‌توانیم گوشی مورد علاقه خود را بخریم بلکه با پولی که در دست داریم نمی‌توانیم حتی یک گوشی نسبتاً خوب بخریم.

به سراغ دختر جوانی می‌روم و از او در رابطه با مقطع تحصیلی، شرایط خرید بستهٔ اینترنت و گوشی می‌پرسم و او با اشاره به اینکه امسال در پایهٔ دوازدهم ثبت‌نام کرده اظهار می‌کند: شرایط تحصیل برای پایهٔ دوازدهم خیلی سخت‌تر از دیگر پایه‌های تحصیلی است زیرا از طرفی استرس کنکور وجود دارد و از طرف دیگر سال‌های مهم تحصیلی که دروس آن در کنکور مؤثر است در شبکه‌های مجازی سپری شده که البته عملکرد مطلوبی در آموزش انجام نشده و این مسئله استرس ما را دوچندان می‌کند.

فضای مجازی به‌خوبی نمی‌تواند پاسخگوی ابهامات درسی باشد

وی اضافه می‌کند: بهتر بود برای مقاطع حساسی مثل پایهٔ دوازدهم که درگیر کنکور هستند راه‌حل اثرگذاری لحاظ شود و یا حداقل برخی از کلاس‌ها حضوری برگزار شود، زیرا فضای مجازی به‌خوبی نمی‌تواند پاسخگوی ابهامات درسی باشد از طرف دیگر برای ما برخی از دروس و مباحث به‌طورکلی گُنگ است.

وی ادامه می‌دهد: از همان زمانی که کلاس‌ها به‌صورت مجازی برگزار شد خانواده برایم گوشی تهیه کردند اما برنامهٔ شاد روی گوشی باعث هنگ کردن گوشی می‌شود و حتی برخی اوقات این برنامه در لحظه‌های حساس مانند زمان امتحان دچار مشکل می‌شود و ما دیگر نمی‌توانیم موارد لازم برای امتحانات را برای دبیران خود ارسال کنیم.

وی ضمن اشاره به استفاده از سایر پیام‌رسان‌ها برای رفع مشکلات درسی تصریح می‌کند: وضعیت اینترنت هم که به‌طور کل چنگی به دل نمی‌زند. هم هزینه‌ها بسیار سرسام‌آور است و هم اینترنت خیلی زود تمام می‌شود و هم اینکه می‌خواهیم یک بستهٔ آموزشی دانلود کنیم سریعاً با پیامک «۸۵ درصد از حجم اینترنت شما مصرف شده است» مواجه می‌شویم و زمانی هم که از خانواده‌ها می‌خواهیم برای ما بستهٔ اینترنت بخرند یا به ما هزینه دهند آن‌ها هم گمان می‌کنند که ما دروغ می‌گوئیم و در نهایت نیز با هزار و یک چالش برای خرید و مصرف اینترنت مواجه هستیم.

چالش و نگرانی خانواده‌ها نیز در خصوص تحصیل در فضای مجازی بیشتر از آن چیزی است که مطرح می‌شود زیرا برخی از دانش‌آموزان به‌نوعی برای فرار از تحصیل و شرایط مدرسه، تحصیل مجازی را ترجیح و برخی دیگر که به‌راستی نگران تحصیل و آموزش بخصوص کنکور هستند کلاس‌های حضوری و فضای مدرسه را ترجیح می‌دهند.

با توجه به افزایش قیمت گوشی هوشمند و تعرفه‌های بستهٔ اینترنت تصمیم گرفتیم از خانواده‌ها به‌عنوان قشری که این روزها خیلی بیشتر از سال‌های گذشته نگران و دغدغه‌مند تحصیل فرزندان هستند این مسئلهٔ را پیگیری کنیم.

نظرات معلمان، والدین و دانش آموزان در مورد تحصیل مجازی

فضای مجازی دانش آموزان را از فضای حقیقی دور کرد

مادر ملینا که حالا فرزند خود را در پایه چهارم ابتدایی ثبت‌نام کرده ب ه ناظم نیوز گفت: فرزندم از گوشی من برای کلاس‌های مجازی استفاده می‌کند اما حالا وابستگی او به گوشی بیشتر شده و گاهی پیش می‌آید که از سر کنجکاوی بخواهد از سایر پیام‌رسان‌ها هم استفاده کند که این مسئله به‌خودی‌خود باعث می‌شود بچه‌ها از فضای حقیقی فاصله بگیرند و بخواهند از فضای مجازی استفاده کنند زیرا با مجازی شدن کلاس‌ها حتی دیگر آن تعامل اجتماعی دانش‌آموزان با همکلاسی‌ها و معلمان نیز از بین رفته و بچه‌ها خیلی قادر به برقراری ارتباط با محیط بیرون نیستند و می‌خواهند بیشتر وقت خود را با گوشی سپری کنند.

وی می‌گوید: فضای مجازی بیشتر از هر چیز دیگری امروز به چالش بزرگ خانواده‌ها تبدیل‌شده زیرا برخی از معلمان هنوز نمی‌توانند با فضای مجازی ارتباط بگیرند و به‌درستی مفاهیم را منتقل کنند به همین علت از کلیپ‌هایی آماده استفاده می‌کنند و در نهایت بیشترین مسئله آموزشی توسط خانواده‌ها انجام می‌شود.

تلاش ما فراهم کردن کلاس‌های حضوری در سال تحصیلی جدید است اما ترجیح می‌دهیم در کنار فضای آموزشی شاد و مجازی نیز به‌عنوان مکمل درسی وجود داشته باشد وی تصریح می‌کند: لازم است که برای بحث آموزش و البته مهارت و تربیت، کلاس‌ها به‌صورت حضوری برگزار شود اما در این میان باید نگرانی والدین در خصوص واکسیناسیون تمام عوامل اجرایی مدرسه، رانندگان سرویس و ضدعفونی مدارس نیز با اقدامات لازم از جانب مسئولین برطرف شود.

توان خرید گوشی برای هر دو فرزند وجود ندارد

محمد سلیمی که پدر دو فرزند محصل است در گفت‌وگو با ناظم نیوز اظهار می‌کند: بهتر بود شرایط بعد از دو سال به‌گونه‌ای پیش می‌رفت که مسئلهٔ مدارس حضوری در دستور کار مسئولین قرار می‌گرفت زیرا مسئلهٔ آموزش یک فرآیند بسیار مهم و دغدغهٔ اصلی خانواده‌ها و حتی جامعه است.

وی می‌گوید: فرزندانم از گوشی همسرم برای تحصیل استفاده می‌کنند اما با توجه به اینکه امکان نصب دو برنامهٔ شاد در تلفن همراه وجود ندارد و عموم کلاس‌ها صبح در ساعات مدرسه برگزار می‌شود فرزندانم هردو هم‌زمان نمی‌توانند از کلاس‌ها استفاده مطلوب داشته باشند.

وی ادامه می‌دهد: برای رفع این مشکل پیام‌رسان شاد را در گوشی خود نیز نصب کردم اما نگرانی‌ها چند برابر شد و من مجبور بودم در حین کار مدام گوشی در دست داشته باشم تا بتوانم فعالیت‌هایی که از فرزندم می‌خواهند را با تماس به همسرم منتقل کنم تا او پیگیر تکالیف فرزندانم باشد.

وی می‌گوید: هزینه‌های خرید گوشی هم بسیار بالا است و اگر من بخواهم برای هر دو فرزندم گوشی بخرم نمی‌توانم مبلغ موردنیاز را تهیه کنم.

نظرات معلمان، والدین و دانش آموزان در مورد تحصیل مجازی

افت تحصیلی دانش آموزان محسوس است

زهرا کریمی یکی از معلمان با بیان اینکه هزینه‌های بالا تنها بخشی از مشکلات ساختار فعلی است می‌گوید: افت تحصیلی دانش آموزان در دو سال اخیر بسیار محسوس و قابل لمس است و آثار آن را تا سالیان دور در ساختار آموزشی کشور خواهیم دید.

وی عنوان می‌کند: کرونا فرصت جدیدی برای نظام آموزشی در حوزه آموزش از راه دور خلق کرد اما استمرار یک طرفه آن و عدم تشکیل کلاس حضوری طبیعتاً نه تنها اثر مثبت نخواهد داشت بلکه نتایج منفی به دنبال دارد.

این معلم مقطع متوسطه دوم با بیان اینکه باید در ایام حضوری مدارس و بعد از رفع مشکل کرونا، بازخوانی دروس گذشته نیز در دستور کار قرار بگیرد تاکید دارد: نظام آموزشی در سالهای پیش رو کار بسیار سختی بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه مشکلات فرهنگیان و معلمان نیز باید دیده شود، تاکید می‌کند: هزینه‌های بالای آموزش از راه دور فقط متوجه خانواده دانش آموزان نیست و معلمان نیز در این حوزه دچار چالش‌های جدی هستند.

استفاده از پیام‌رسان شاد رایگان است

حسنعلی اصغری مدیرکل آموزش‌وپرورش استان قزوین در گفت‌وگو با ناظم نیوز اظهار می‌کند: تلاش ما فراهم کردن کلاس‌های حضوری در سال تحصیلی جدید است اما ترجیح می‌دهیم در کنار فضای آموزشی شاد و مجازی نیز به‌عنوان مکمل درسی وجود داشته باشد.

وی اضافه می‌کند: استفاده از خدمات شاد برای دانش‌آموزان اعم از دانلود و آپلود رایگان است اما لازم است حداقل بستهٔ اینترنتی برای ورود به شبکه شاد وجود داشته باشد.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان قزوین می‌گوید: برای رفع نیاز گوشی هوشمند همانند سال گذشته در تلاشیم تا برای افرادی که تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند تلفن همراه تهیه کنیم و البته افرادی که تحت پوشش نهادهای حمایتی نیستند نیز می‌توانند با مراجعه به مدرسه اعلام نیاز کنند تا ما بتوانیم پیگیر نیازهای آن‌ها نیز باشیم.

به گزارش ناظم نیوز، نگرانی خانواده‌ها برای تحصیل دانش‌آموزان به‌صورت مجازی به‌خودی‌خود چالش‌های بسیاری از جمله اینترنت، افت کیفیت تحصیل، عدم برخورداری از گوشی هوشمند، استفاده از گوشی هوشمند والدین را به همراه داشت اما حالا افزایش نرخ گوشی و تعرفهٔ اینترنت نیز از جمله مسائلی است که نه‌تنها دانش‌آموزان و خانواده‌ها بلکه بسیاری از مردم را با نگرانی‌ها مواجه کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا