آموزش و پرورش

نظام آموزشی توان برگزاری آزمون‌ها در شرایط امنیت کامل را ندارد

یک مدرس ریاضیات کنکور گفت: در کنکور سراسری امسال ۴۸۰ تقلب کشف شد؛ چگونه آموزش و پرورش می تواند امتحانات نهایی را سالم و در امنیت کامل برگزار کند.

ناظم نیوز: یک مدرس ریاضیات کنکور و فعال آموزشی با بیان اینکه حذف سنجش دروس عمومی از آزمون کنکور سراسری به معنای حذف دروس فرهنگ‌ساز کشور و افت اهمیت آن‌هاست؛ گفت: در ایالات متحده آمریکا ۲ درس همواره به‌عنوان هسته اصلی آموزش مطرح است، ادبیات و ریاضیات. به کمک ادبیات می‌توان از اینترنت، کتاب، کلاس، استاد و محصولات دیجیتال برداشت درست علمی کرد و به کمک ریاضیات تفکر منطقی را در آن‌ها اعمال کرد.

سلامیان در واکنش به مصوبه مطرح شده مبنی بر حذف سنجش دروس عمومی از آزمون کنکور سراسری و اعمال تأثیر ۶۰ درصدی معدل و ۴۰ درصدی آزمون کنکور در پذیرش داوطلبان گفت: پس از تغییر رئیس سازمان سنجش در اواخر دولت دوازدهم، شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برخلاف وظایف رایج خود تغییر نظام سنجش و آموزش را تصویب کرد؛ بر این اساس (تغییر نظام سنجش و آموزش) در آزمون کنکور سراسری باید دروس عمومی حذف و تأثیر معدل ۶۰ درصد و تأثیر آزمون کنکور ۴۰ درصد شود که به اعتقاد من این دو موضوع ضمن تشویش اذهان عمومی برخلاف عدالت اجتماعی است و بسترهای لازم اجرایی را ندارد.

دریافتی اندک، مانع از جذب نخبگان در سیستم آموزشی شده است

وی در بخش دیگر سخنانش خاطرنشان کرد: من به‌عنوان یک معلم معلم‌زاده که بیش از ربع قرن کار حرفه‌ای آموزش را در حوزه ریاضیات و در خارج از سیستم رسمی آموزش و پرورش انجام داده‌ام معتقدم که به کار نگرفتن نخبه‌ها در سیستم آموزش و پرورش از ضعف‌های نظام آموزشی کشور است و افراد نخبه، علاقه‌مند، با استعداد و آماده خدمت به سیستم آموزشی کشور به‌علت دریافتی‌های اندک حاضر به خدمت در بدنه اصلی آموزش و پرورش نیستند، این در شرایطی است که در سیستم‌های آموزشی موفق دنیا، نظام پاداش و پرداختی‌های بالا وجود دارد، من به‌عنوان کسی که مدت‌ها به‌صورت دو شیفته با شمار فراوانی دانش‌آموز تدریس داشته‌ام به ضعف‌های واقعی سیستم آموزش و پرورش ایران واقفم.

آموزش و پرورش توان برگزاری آزمون‌ها در شرایط امنیت کامل را ندارد

این فعال آموزشی با بیان اینکه بر اساس این مصوبه سنجش و ارزیابی میزان یادگیری دانش‌آموزان در دروس عمومی به مدارس واگذار می‌شود، در ادامه تصریح کرد: انتقادی که به این موضوع وارد است آن است که هیچ وقت آزمون‌های مدارس حتی امتحانات نهایی با امنیت کامل برگزار نشده است. دانش‌آموزان در ایام برگزاری امتحانات با تهیه کتاب‌های کمک درسی از انتشاراتی‌های خاص نمونه سوالات را گرفته و همان‌ها را در شب امتحان کار می‌کنند، البته در سال‌های اخیر هم پیش از امتحان سوالات در گروه‌های تلگرامی و فضای مجازی فاش شده است؛ در مناطق روستایی و شهرهای کوچک که پذیرفته شدن در رشته پزشکی افتخار محسوب می‌شود به سادگی تقلب می‌شود و پاسخ سوالات به دانش‌آموزان رسانده می‌شود این موارد شاهد این مدعا هستند.

سلامیان با تأکید مجدد بر این‌که آموزش و پرورش بستر مناسبی برای برگزاری امتحانات نهایی یکسان در امنیت کامل را ندارد، در ادامه اظهار کرد: در کنکور سراسری امسال که یک آزمون ملی چند ساعته است به اذعان رئیس سازمان سنجش ۴۸۰ متقلب گرفته شده‌اند، ۱۲ شبکه تخلف در کنکور ۱۴۰۱ شناسایی شدند و شماری از داوطلبان به کمک ابزارهای تقلب از قبیل خودکار و پاک‌کن سیم‌کارت‌خور و هدفون نامرئی در سر جلسه آزمون حاضر شده بودند از سوالات عکس گرفته و به بیرون ارسال کردند. هم‌چنین یک عده کلیدزن هم در یک کانال تلگرامی با ۱۲۰۰ نفر عضو با اخذ مبالغی بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان کلید را به متقاضیان می‌دادند.

وی ادامه داد: بنا بر آنچه در رسانه‌های داخلی منتشر شده از همان نخستین روز برگزاری کنکور ۱۴۰۱ یعنی رقابت داوطلبان گروه آزمایشی هنر، سوالات در کانال‌های تلگرامی منتشر شد و حتی رئیس سازمان سنجش با اعتراف ضمنی، ضعیف‌تر بودن کنترل‌ها در روز برگزاری این آزمون را پذیرفت و گفت که ساعت ۱۲:۳۰، عکس از یک صفحه دفترچه منتشر شد.

این مدرس ریاضیات کنکور گفت: هم‌چنین بر اساس اطلاعات منتشر شده در رسانه‌های داخلی در روزهای بعد به‌ویژه در روز آزمون گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی و علوم تجربی، انتشار سوالات در گروه‌های تلگرامی ابعاد گسترده‌تری یافت. انتشار سوالات گروه ریاضی ساعت ۹ صبح و سوالات گروه تجربی حوالی ۱۰ صبح، حواشی جدی‌تر کنکور ۱۴۰۱ بود از سوی دیگر سازمان سنجش در اقدامی عجیب پیش از پایان آزمون گروه تجربی دفترچه سوالات عمومی و اختصاصی شماره دو را زودتر از موعد مقرر در سایت خود بارگذاری کرد.

سلامیان خاطرنشان کرد: تمام این اتفاقات در شرایطی رخ داده است که سازمان سنجش مدت‌ها قبل از برگزاری کنکور ۱۴۰۱، از قطع اینترنت حوزه‌های برگزاری آزمون و کمک شرکت‌های دانش‌بنیان برای ارائه دستگاهی به‌منظور کشف هرگونه ابزار الکترونیک در حوزه‌های آزمون خبر داده بود.

وی افزود: بنا به گفته سردار «کیومرث عزیزی»، فرمانده انتظامی شرق استان تهران فروشندگان سوالات کنکور دستگیر شده‌اند و با توجه به برگزاری کنکور سال ۱۴۰۱ و رصد و پایش فضای مجازی توسط کارشناسان پلیس فتای استان و شهرستان پاکدشت، فردی که سوالات کنکور سراسری را با مدارک جعلی در شبکه اجتماعی می‌فروخت، شناسایی شد. با بررسی‌های انجام‌شده توسط کارشناسان پلیس فتا مشخص شد این شخص، شماره کارتی را جهت فروش سوالات به خریداران ارائه می‌کرد که طی استعلامات انجام‌شده صاحب کارت شناسایی و دستگیر شد.

این فعال آموزشی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که حاشیه‌های فراوان کنکور امسال از جمله تقلب حتی دستاویز رسانه‌های بیگانه هم شده است، تصریح کرد: حال آن‌که برگزاری این آزمون ملی نباید به شیوه‌ای باشد تا مستمسک رسانه‌های بیگانه قرار گیرد، اما متأسفانه کنکور امسال چنین شد و حجم پرداختن رسانه‌های بیگانه به اخبار تقلب و کاستی‌های اجرایی کنکور سراسری بخش زیادی از پروژه ناامیدسازی جوانان را به زندگی در ایران رقم زده است.

برگزاری الکترونیکی کنکور هم کمکی به کاهش موارد تقلب نمی‌کند

سلامیان با اعتقاد به این‌که برگزاری الکترونیکی کنکور هم کمکی به کاهش موارد تقلب نمی‌کند، تصریح کرد: در دنیای امروز که امنیتی‌ترین سایت‌ها به‌راحتی هک می‌شوند چگونه می‌توان آزمون الکترونیکی کنکور در امنیت کامل برگزار کرد؟ و کشور الگویی برای اجرای این شیوه از آزمون وجود ندارد.

وی با انتقاد از مصاحبه‌های مکرر پور عباس رئیس سازمان سنجش آموزش ادامه آن‌را عاملی برای تشویش اذهان عمومی و ایجاد استرس دانست و گفت: این در حالی است که طبق سیاست‌های نظام نباید به گونه‌ای رفتار و عمل کرد که اخبار ناامید کننده مستمسک رسانه‌های بیگانه بشود اما کنکور امسال آنچنان برگزار شد که حتی تیتر رسانه‌های خارجی و عاملی برای سرافکندگی شد.

این مدرس ریاضیات کنکور در ادامه افزود: در کشورهایی که برای ایران الگو هستند آزمون سابقه تحصیلی SAT به میزان ۲۰۰۰ دلار خرید و فروش می‌شود در این صورت آقازاده‌ها و در شهرهای کوچک وارد دانشگاه می‌شوند که این مغایر با برقراری عدالت اجتماعی است.

ضعف‌های مصوبه تغییر نظام سنجش و آموزش به ملغی شدنش منجر می‌شود

سلامیان با اعتقاد به این‌که این مصوبه (تغییر نظام سنجش و آموزش) بستر مناسب را برای اجرا ندارد و حتی پس از ابلاغ از سوی رئیس‌جمهور ضعف‌های آن به ملغی شدنش منجر خواهد شد، در ادامه تصریح کرد: اگر سازمان سنجش با ۴۰ سال سابقه نتوانست یک آزمون چند ساعته را در امنیت کامل برگزار کند، چطور می‌توان انتظار داشت که آموزش و پرورش بدون وجود زیرساخت‌های لازم و مناسب می‌تواند آزمون استانداردی را برای دروس عمومی در سراسر کشور برگزار بکند؟

وی گفت: برای کسانی که از رشته ریاضی به تجربی تغییر رشته می‌دهند باید آزمون ترمیم معدل گرفته شود این آزمون ۶ بار در سال و هر آزمون نهایی ۲۰ روز طول می‌کشد وزارت آموزش و پرورش یعنی ۱۲۰ روز درگیر این آزمون‌ها هستند آموزش و پرورش چگونه می‌تواند برای ۱۲۰ روز امنیت کامل را برقرار کند؟

این مدرس ریاضیات کنکور با انتقاد مجدد از حذف سنجش دروس عمومی از آزمون کنکور سراسری افزود: سال‌ها، یک پزشک جراح درس می‌خواند و پس از اخذ مدرک اگر به زبان انگلیسی و آمار و روش تحقیق مسلط نباشد چطور می‌تواند در مجامع بین‌المللی اظهار نظر کند و مطرح شود؟ اگر به گفته رهبر معظم انقلاب و سند چشم‌انداز قرار است ایران در منطقه الگو باشد بدون تسلط به زبان‌های خارجی چگونه این اتفاق خواهد افتاد؟ تجربه ثابت کرده است اگر سنجش و ارزیابی یادگیری درسی از کنکور سراسری حذف شود دانش‌آموز حتی حاضر به شرکت در آن کلاس درس هم نیست نظیر درس تاریخ. و یا درس زمین‌شناسی که در کنکور سراسری فقط برای رشته داروسازی ضریب ۱ را دارد. البته دوستان در آموزش و پرورش می‌توانند به دروسی چون مهارت‌های زندگی توجه کنند که با عنایت به عدم وجود سوال در کنکور سراسری دانش‌آموزان در طول سال تحصیلی برای این درس اهمیتی قائل نمی‌شوند.

سلامیان خاطر نشان کرد: معتقدم با حذف دروس عمومی نظیر ادبیات، عربی، زبان انگلیسی و … دروس فرهنگ‌ساز حذف می‌شوند و به‌عنوان یک دبیر ریاضی مخالف حذف این دروس هستم چون دروس عمومی در درک، فهم و برداشت صحیح به دانش‌آموز کمک می‌کند.

گفتنی است براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در آزمون سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ فقط سوابق تحصیلی سال دوازدهم با تأثیر قطعی خواهد بود و در کنکور سال ۱۴۰۴، سال یازدهم نیز اضافه می‌شود و در کنکور سال ۱۴۰۵ سوابق تحصیلی سال دهم هم اضافه خواهد شد.

همچنین با مصوبه جدید، تأثیر قطعی سوابق تحصیلی درسال ۱۴۰۲ صرفاً ۴۰ درصد خواهد بود و در سال ۱۴۰۳ به ۵۰ درصد تأثیر قطعی می‌رسد و در سال ۱۴۰۵ به ۶۰ درصد تأثیر قطعی خواهد رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا