تجارت

ناصربخت: آموزش آنلاين فرصت‌هاي جديدي ايجاد كرد

ناظم نیوز: تدريس آنلاين با گذشت نزديك به 2 سال هنوزهم موافقان و مخالفاني دارد و هر كسي از منظر خود نسبت به اين موضوع مهم نظراتي را ارائه مي‌دهد.

به گزارش ناظم نیوز آموزش آنلاين نه تنها صرفا در زمينه مدارس و دانشگاه‌ها بلكه در زمينه‌هاي هنري نيز بسيار موردتوجه قرار گرفته و به دليل جبري كه در اين مورد وجود دارد، بسياري از هنرجويان و اساتيد خواسته يا ناخواسته به اين سمت كشيده شدند. محمدحسین ناصربخت يكي از اساتيد برجسته تئاتر و هنرهاي نمايشي معتقد است با اينكه در زمانه کرونا دچار مشکل شده‌ایم ولی همین فضای مجازی گاهی پیشنهادهایی در زمینه تدریس می‌دهد و از این جهت شاید آموزش آنلاین فرصت خوبی بوده است.
محمدحسین ناصربخت، نویسنده، پژوهشگر و استاد تئاتر و هنرهای نمایشی درباره جدیدترین فعالیت‌های خود به دنياي جوانان گفت: من در حال حاضر دو پروژه پژوهشی نسبتا جدید دارم که مدتی است در این زمینه‌ها کار می‌کنم. یکی از آنها پیرامون اسناد نمایش‌های شادی‌آور ایرانی در دوران پهلوی است. در واقع اتفاقاتی است که ما بین سال‌های ۱۳۰۰ تا ۱۳۵۷ در حوزه نمایش‌های شادی‌آور ایرانی رخ داده است. این پروژه تقریبا رو به اتمام است و ویرایش‌های نهایی آن را انجام می‌دهم. یکسری سندهای جدید که در آرشیو اداره نگارش موجود بود را معرفی و بررسی کرده‌ام. پژوهش دیگر من در زمینه تاریخ تحلیلی تئاتر ایران است. فاز اول آن که تا سال ۱۳۵۷ و زمان پیروزی انقلاب اسلامی است را تمام کرده‌ام و فقط تحلیل درباره برخی آثار نمایشی باقی مانده است. تقریبا ۷۵ درصد این کار را انجام داده‌ام و امیدوار هستم که این کارها را تا پایان تابستان به اتمام برسانم.
این نویسنده درخصوص زمان انتشار کتاب‌هایش عنوان کرد: فاز اول این کارها با یک پروژه در دانشگاه هنر آغاز شدند ولی هنوز درباره این موضوع که آنها را کجا منتشر کنم تصمیم نگرفته‌ام. هر کجا طالب باشند این کارها را منتشر کنند من سعی خواهم کرد این کار را انجام دهم. از آنجا که نشرهای خصوصی نمی‌توانند در اینترنت سرمایه‌گذاری کنند باعث می‌شود مخاطبان کمتر امکان خرید داشته باشند.
محمدحسین ناصربخت هدفش از انجام این پژوهش‌ها را اینگونه بیان کرد: این پژوهش‌ها نتیجه فعالیتی است که من در سال‌های اخیر داشتم. من در دانشگاه بیشتر در حوزه نمایش‌های ایرانی و شرقی تدریس می‌کنم. به هر حال تجربیاتی که در این سال‌ها به دست آورده‌ام را سعی کرده‌ام تدوین کنم. هدف من از انتشار این کتاب‌ها بیشتر مطالعه دانشجوبان و علاقمندان تئاتر است.
اين استاد تئاتر كه عضو هیات علمی دانشگاه هنر است، درخصوص امکانات سخت‌افزاری آموزش آنلاین و مقایسه آن با امکانات سال گذشته گفت: امکانات نرم‌افزاری تا حدودی تغییر کرده است. حداقل در دانشگاه هنر و دانشگاه سوره که من تدریس می‌کنم، مسئولین دانشگاه تلاش کرده‌اند تا جایی که ممکن است فضای مناسبی را ایجاد کنند ولی نمی‌توانیم بگوییم کاملا مطلوب است چون ما ناگهان با این شرایط روبرو شدیم. در حال حاضر امکانات آموزش آنلاین نسبت به 3 ماهه اول شیوع ویروس کرونا بهتر شده و ما جلوتر رفته‌ایم. اساتید و دانشجویان هم نسبت به اوایل با این سیستم آشناتر شده‌اند ولی واقعیت این است که در حوزه تئاتر نمی‌شود دروس را به صورت مجازی دنبال کرد. تجربه گروه بودن برای دانشجوی تئاتر مهم است و این مسئله یک سری مشکلات را به‌خصوص در بخش عملی پایان‌نامه‌ها پدید آورده است. درست است که ما دچار مشکلات زیادی شده‌ایم ولی همین فضای مجازی گاهی پیشنهاداتی را در زمینه تدریس می‌دهد و باعث می‌شود ما برخی از مسائل را تنظیم کنیم. از این جهت شاید آموزش آنلاین فرصت خوبی بوده است.
این استاد دانشگاه در پایان صحبت‌هايش ضمن تاکید بر هدفمند بودن آموزش، گفت: تئاتر باید در عمل اتفاق بیفتد. من امیدوار هستم ما زودتر از این شرایط عبور کنیم و تئاتر در جامعه جریان داشته باشد. به هر حال بخشی از آموزش ما از طریق دیدن این نمایش‌ها اتفاق می‌افتد. فضا برای هنرمندان تئاتر که زندگی‌شان بر مبنای اجراهای تئاتری می‌گذرد بسیار سخت شده است. یک ویژگی تئاتر که آن را از سایر هنرها منفک می‌کند زنده بودنش است. تئاتر در حال حاضر در کل دنیا با این معضل روبروست که این زنده بودن دیگر وجود ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا