تجارت

موزه‌ها ۱۳ به در هم می‌توانند باز باشند

ناظم نیوز: برعکس سالهای گذشته که روز طبیعت موزه های دارای فضای سبز ، تعطیل بودند؛ امسال مدیرکل جدید موزه ها اعلام کرده که میتوانند باز باشند.

به گزارش ناظم نیوز، به تازگی بخشنامه اداره کل موزه‌های تهران به اداره‌های کل میراث فرهنگی در استان‌ها ارسال شده و در آن اعلام کرده اند که بر اساس بخشنامه نوروز ۱۴۰۱، نرخ ورودی موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی تحت پوشش در ایام نوروز تغییر نخواهد داشت. همچنین تمامی موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی تحت پوشش، روز ۱۳ فروردین‌ماه باز است.

تعطیل بودن موزه‌ها در روز طبیعت هر سال انجام می‌شد چون طبق رسم هر سال مردم در این روز به مناطق خوش آب و هوا و سرسبز می‌روند حتی پارک‌ها به همین دلیل هر سال موزه‌ها به خصوص موزه‌هایی که دارای فضای سبز هستند، تعطیل می‌شدند مانند کاخ‌های تهران. در این میان روز طبیعت جزو روزهای تعطیل رسمی موزه‌ها نیست. اما به دلیل جلوگیری از تخریب فضای سبز این مجموعه‌ها، موزه‌ها تعطیل می‌شدند. علت دیگر این بود که در ایام نوروز میزان بازدید از آنها نسبت به هر روز دیگری زیاد است و موزه‌ها و اشیای آنها نیاز به استراحت دارند. حتی کارکنان موزه‌ها که لازم است پس از دو هفته بازدید، فراغتی داشته باشند.

چند سال پیش مدیر کاخ سعدآباد تصمیم گرفت این کاخ موزه را در روز طبیعت باز کند. اما به سختی توانستند مردم را از فضای سبز بیرون آورده و کاخ را در پایان روز تعطیل کنند. این تجربه‌ای بود برای اینکه در میان تعطیلات رسمی موزه‌ها، روز طبیعت نیز گنجانده شود. اما حالا دوباره قرار است این در این روز شاهد حضور مردم در این کاخ‌ها باشیم. هر چند که مدیرکل موزه‌های کشور در قسمت‌هایی از بخشنامه اعلام کرده که با نظر و تأیید مدیران موزه‌ها، اما در این باره صراحتاً هیچ چیزی مشخص نشده که کدام موزه‌ها مشکلی برای بازگشایی ندارند. به خصوص درباره کاخ موزه‌های کشور که مهمترین آنها در تهران قرار دارد و مدیرانش به تازگی منسوب شده و از تجربه باز بودن موزه‌ها در سالهای گذشته آن هم در روز طبیعت بی خبر هستند.

دی ماه بود که علی دارابی معاون میراث فرهنگی کشور در مراسم تودیع و معارفه مدیر کاخ نیاوران گفت که موزه‌ها باید به روی مردم باز باشد و در این راه کاخ نیاوران پیشگام است، شاید همین جمله سرپرست جوان اداره کل موزه‌ها را بر آن داشته تا در روز طبیعت نیز این موزه‌ها به روی مردم باز شوند.

پیش از این تعداد روزهای تعطیلی رسمی ۱۵ روز بود که به تدریج این تعطیلات را به شش روز رسید این شش روز که شامل ۲۱ رمضان شهادت امام علی (ع) و شب احیا، ۲۸ صفر وفات پیامبر (ص)، تاسوعا و عاشورای حسینی، ۲۵ شوال شهادت امام جعفر صادق، ۱۴ خرداد است در نتیجه مصوبه هیئت دولت است. به عبارتی موزه‌ها و اماکن تاریخی کشور تنها شش روز در کل سال تعطیل هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا