کشاورزی

مردم تغییر کاربری‌های غیرمجاز در اراضی کشاورزی را گزارش دهند

فرمانده یگان حفاظت سازمان امور اراضی کشور گفت: تعداد نیروهای یگان حفاظت از اراضی و منابع محدود است. از مردم درخواست می‌کنیم که تغییر کاربری‌های غیرمجاز را از طریق سامانه ۱۳۱ گزارش دهند تا بتوانیم از اراضی کشاورزی حفاظت کنیم. اطلاعات افرادی که گزارش تغییر کاربری دهند در سازمان محفوظ و مشخص نخواهد شد.
سرهنگ اکبر امینی، با بیان اینکه حدود ۴۰۰ گشت حفاظت از اراضی در کل کشور داریم، گفت: معمولا در تعطیلات عید افراد سودجو یا کسانی که صاحب زر و سیم هستند تمایل بسیاری به تغییر کاربری پیدا می‌کنند به همین دلیل گشت زنی ویژه‌ای را برای ایام عید تدارک دیده‌ایم.
وی افزود: از بخش‌های دیگر وزارت جهادکشاورزی برای گشت‌زنی کمک گرفته‌ایم. همچنین در جلسه‌ای که با فراجا برگزار کردیم تصمیم بر آن شد که از ظرفیت کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها نیز برای حفاظت از اراضی و جلوگیری از تغییر کاربری غیرمجاز استفاده کنیم تا اگر در نقطه‌ای تغییر کاربری رخ داد سریعا به ما اطلاع دهند.
فرمانده یگان حفاظت سازمان امور اراضی کشور اضافه کرد: همچنین گشت مشترک سازمان امور اراضی و منابع طبیعی نیز در این زمینه فعال هستند.
سرهنگ امینی در پاسخ به اینکه تغییر کاربری‌ها چگونه تشخیص داده می‌شود؟ گفت: تغییر کاربری در قانون مصداق دارد و بر اساس آن می‌توان تشخیص داد آیا در زمینی این اتفاق افتاده است یا خیر. ضمن اینکه گشت‌های سازمان امور اراضی همه مجوزهای تغییر کاربری را در اختیار دارند. از طرفی با مراجعه ماموران اگر کسی مجوز داشته باشد ارائه می دهد در غیر این صورت ماموران به آن اخطار می دهند.
وی در ادامه تشریح کرد: اگر گشت‌های یگان با تغییر کاربری مواجه شوند بنا بر قانون اخطار جمع آوری به آنها داده می‌شود. اگر آنها به فعالیت خود ادامه دهند نیروی انتظامی در مرحله بعدی آنها را از ادامه فعالیت منع می‌کند. اگر به هر دلیلی تغییر کاربری متوقف نشد و یا با دیوارکشی مانع از دید ماموران ما شدند در قانون پیش بینی شده که ماموران جهادکشاورزی می‌توانند شخصا وار د عمل شده و نسبت به تخریب و برگرداندن به حالت اولیه اقدام کنند.
فرمانده یگان حفاظت سازمان امور اراضی در ادامه گفت: اگر در زمین بنایی نیز ساخته شود پرونده آنها به مراجع قضایی ارجاع داده می‌شود و مراجع قضایی نیز دستور تخریب آن را صادر می‌کنند.
وی در پاسخ به این سوال که چه میزان تغییر کاربری غیر مجاز در سال جاری شناسایی شده و در کدام استانها بیشتر بوده؟ گفت: بر اساس گزارش‌های سامانه ۱۳۱ و گشت زنی امسال ۳۲ هزار و ۳۲۷ مورد تغییر کاربری غیر مجاز شناسایی شده که بیشتر در استان‌های شمالی، تهران و البرز بوده است.
سرهنگ امینی ادامه داد: همچنین از طریق ماهواره و پهپاد نیز پایش هوشمند را در ۱۰ استان شروع کردیم و ۱۴۰۰ مورد نیز از طریق پایش هوشمند شناسایی شده است.
فرمانده یگان حفاظت سازمان امور اراضی کشور در پایان گفت: از مردم درخواست می‌کنیم که تغییر کاربری‌های غیرمجاز را از طریق سامانه ۱۳۱ گزارش دهند تا بتوانیم از اراضی کشاورزی حفاظت کنیم در این زمینه نیازمند مشارکت مردمی هستیم.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا