تجارت

مراسم آیین جهانی نوروز ۱۴۰۱ برگزار شد

مراسم آغاز آئین جهانی نوروز ۱۴۰۱ ؛ مسیر گردشگری تاریخ و تمدن ایران اسلامی عصر دوشنبه با حضور جمعی از چهره‌های فرهنگی و مقامات و مسؤولان عرصه فرهنگ و هنر و گردشگری در باغ هنر برگزار شد.

به گزارش ناظم نیوز به نقل از روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو ایران، حجت الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران در ابتدای این مراسم که اجرای آن را عبدالمهدی مستکین برعهده داشت اظهار کرد: جهان پذیرفته که جهان نوروز یک جهان متفاوت با مختصات خودش است. امروز پیام جهان نوروز بعد از ثبت جهانی نوروز به وسیله ۱۲ کشور و کشورهایی که به زودی به ما خواهند پیوست، صلح و عشق و محبت و دوستی است. امروز جهان نیاز بیشتری به این پیام صلح و مودت و دوستی و عشق دارد.

وی افزود: درباره جهان نوروز هر چه بگوییم کم است و این بخش، جهان شادی است. مردمان این سرزمین، اهل طرب و شادی هستند. مراسم‌های جهان نوروز همچون کشت، برداشت، رفتن به دریا و افکندن تورهای ماهیگیری و هر مناسبتی، با طرب و پایکوبی و رقص و شادی در فرهنگ ایران زمین و فرهنگ جهان نوروز همراه بوده و دل این مردم پر است از شادی.

ایوبی بیان کرد: یونسکو بر خرابه‌ها جنگ بیان شد تا جنگ را از ذهن مردم دور کند. ما در فرهنگمان چیزی به نام مبارزه با خودپرستی و نفس داریم که مولانا آن را جهاد اکبر می نامد. جهان‌های دیگر با این واژگان ناآشنا هستند. این‌ها در جهان غرب معنا ندارد. وی افزود: ما در ایام نوروز همه ویژگی‌ها و زیبایی‌های جهان نوروز را مشق می‌کنیم، غبارها را می‌تکانیم، دل را روشن می‌کنیم، دهش و بخشش و کرامت داریم، عیدی می‌دهیم، بدی‌ها و تلخی‌ها را فراموش می‌کنیم، نوروز مشق همه خوبی‌های جهان نوروز است. امسال خوشحالیم که نوروز را با تلاش دوستانمان در استان‌های همدان، کرمانشاه و کردستان متفاوت آغاز می‌کنیم.

نوروز پهنه صلح و دوستی

محمدحسین حجازی، مدیرعامل منطقه فرهنگی و گردشگری عباس آباد نیز در این مراسم با خوش‌امدگویی به حاضران، بیان کرد: پهنه گسترده و فراگیر نوروز، پهنه جهانی صلح و دوستی است، این گستره جهانی، کشورها، اقوام و مردمان پرشماری را در سراسر جهان در برمی‌گیرد که دل سپرده آئین کهن نوروز هستند و برای بزرگداشت این میراث معنوی گهربار، هر ساله در آغاز بهار به جشن و سرور و شادمانی می‌پردازند.

مراسم آیین جهانی نوروز ۱۴۰۱ برگزار شد

وی افزود: برپایی آئین نوروز جهانی که با ابتکار کمیسیون ملی یونسکو و مشارکت و همراهی دیگر نهادهای فرهنگ دوست منطقه‌ای، ملی و محلی در حال برگزاری است، نشان‌گر عزم و اراده همگانی برای باز آفرینی مسیر گردشگری فرهنگ و تمدن ایران اسلامی از طریق اتصال ظرفیت‌های گردشگری جهان شهرهای نوروز است.

حجازی گفت: جمهوری اسلامی ایران با برخورداری از موهبت همسایگی و بهره مندی از پیوندهای عمیق فرهنگی، از موقعیتی کانونی برای گسترش همکاری‌های فرهنگی میان شهرهای حوزه فرهنگی و تمدنی نوروز برخوردار است و بی تردید این جشن باستانی به عنوان مولفه‌ای فرهنگی و میراث معنوی ماندگار و مشترک، می‌تواند نقش مهمی در گسترش روابط سازنده و متقابل فرهنگی ایفا کند.

وی افزود: امروزه پیشبرد و تحقق بخش مهمی از دیپلماسی عمومی، در چارچوب حکمرانی محلی و بویژه مسئولیت جمعی شهرداری‌ها و سازمان‌های شهری تعریف می‌شود. همان گونه که تجربه‌های موفق جهانی نیز ثابت می‌کند که اشتراکات تاریخی و فرهنگی مشترکی مانند نوروز می‌تواند زمینه‌های تعامل اجتماعی، فرهنگی، هنری و اقتصادی بهتری را فراهم آورد. به عنوان نمونه در فرهنگ نوروز، مقوله‌هایی چون تفریح، طبیعت گردی، موزه گردی، اجرای آئین‌های هنری، شعر خوانی، بازآفرینی سبک زندگی و گردش گردی جایگاه ممتازی دارد و در این میان، تقویت گردشگری شهری و همکاری‌های فرهنگی و هنری با اولویت همکاری میان شهرهای نوروز، می‌تواند پیشران فراگیرسازی آئین جهانی نوروز باشد.

نوروز جشن تحول و تغییر

در ادامه سرور بختی، رئیس مؤسسه فرهنگی اکو درباره آئین نوروز بیان‌کرد: نوروز عالم افروز است و همزمان با این جشن، تحول و تغییر، تقویت دوستی و رفاقت‌ها، سرزندگی و شادمانی دوباره به سرزمین ما می‌آید. در این لحظات مژده خوش و پیک فرح بخش پشت در ایستاده است و همگان در انتظارش صف کشیده اند. نوروز یکی از مهم‌ترین و برجسته‌ترین جشن‌هایی است که از میان زمان‌ها و سال‌های ما گذشته است و همزمان با این سنت، همه ساله جشن با شکوه و خاص جشن می‌گیرند.

وی افزود: درباره این جشن فرخ پی، صدها مدح و نوشته مکتوب و شفاهی موجود است اما آنچه این جشن را بر دیگر اعیاد ارجحیت می‌بخشد پیام ماندگار آن است که از نظر هیچکس پوشیده نیست. گویی عروس سال، با هزاران جلوه و زیبایی، هر سال به سرزمین ما شکوه و طراوتی خاص می‌آورد.

بختی گفت: این جشن بیعت انسان با طبیعت، با خدای خود و پیوند با انسان‌هاست که فلسفه آن زندگی شاد و پرنشاط، بخشش گذشت، تازگی و خرسندی و مداراست.

وی اضافه کرد: ریش سفیدان در این ایام آن‌هایی که میانشان قهر و دعوا بود، آشتی می‌دهند و مردم به منزل آخرت گذشتگان می‌روند، و بر ارواحشان فاتحه نثار می‌کنند و مردم سمنو به عنوان غذای ویژه نوروز را ابتدا به کام سوگواران می‌نشانند تا کامشان در سال جدید شیرین و از هر گونه غم دور باشد. نوروز جشن شادی و سرور، همبستگی، برادری، دوستی، اشتی و مصالحه است. در میان مردم ملت‌های قلمرو نوروز، سنت‌های دیرپا و ارزشمندی وجود دارد. خانه و کاشانه‌ها تعمیر می‌شود و صفا و جلای تازه می‌گیرد.

رئیس مؤسسه فرهنگی اکو اظهار کرد: نوروز، روز شادمانی زمین و آسمان و شادی و سرور است. مردمان منطقه صرف نظر از فراز و فرودهای روزگار، هرگز دست از تجلیل آن برنداشتند و با تمام شور و شعف در برگزاری مجلل آن تلاش کردند. جالب است که در این ایام مردم آرزو دارند در تمام نقاط جهان صلح و ثبات و شادی و مسرت باشد.

وی تصریح کرد: نوروز جشن اتحاد ملت‌های منطقه است و آنان را به گذشته‌های دور می‌برد؛ گذشته‌هایی که مملو از وحدت، همزیستی بوده است. نوروز روز نو، اندیشه نو، نیت و آمال نو است. بیایید در این روز و همه روز بار دیگر دست دوستی، برادری و هم پیمانی به یکدیگر بدهیم و برای هم خوشی تمنا کنیم.

در ادامه این مراسم محمد حسین صوفی، معاون وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عنوان کرد: نوروز؛ عیدی که قدمتی باستانی دارد و علاوه بر ایران در بسیاری از کشورهای جهان نیز جشن گرفته می‌شود. نوروز تجلی حیات دوباره طبیعت است. از نفس معتدل بهار می‌تراود و و شادی و نشاط با خود به همراه دارد. نوروز آغاز فصلی نو است که یادآور حیات دوباره انسان است.

وی افزود: در زمانی که جهان امروز ما درگیر جنگ‌ها و ستیزه‌جویی‌هاست، فرهنگ غنی ایران اسلامی و کشورهای جهان نوروز به ما از دوستی‌ها و عشق‌ها سخن می‌گویند.

صوفی اظهار کرد: نوروز باعث پیوند خوردن فارسی‌زبانان و تمام دوستداران فرهنگ و ادبیات فارسی در سراسر جهان شده است. پیام نوروز این است که یکدیگر را دوست داشته باشیم، طبیعت را ارزشمند بدانیم، فصلی نو از تلاش و کوشش را آغاز کنیم و در این راه از خداوند بزرگ مددجوییم تا حال ما را دگرگون کند تا انسان‌هایی مفید برای خود و دیگران باشیم.

در ادامه این مراسم با حضور میهمانان از تمبر رسمی پل طبیعت نیز رونمایی شد.

در ادامه برنامه اسماعیل زارعی‌کوشا، استاندار کردستان نیز گفت: مردم کردستان یکی از اصیل‌ترین اقوام ایرانی هستند و اصیل‌ترین جشن‌ها و آئین‌های نوروزی همچنان در این منطقه زیبا از میهن ما پا برجاست و با اهتمام مردم برپا می‌شود.

وی افزود: مایه خرسندی و افتخار است که این کاروان امسال در شهر زیبای سنندج مستقر می‌شود. شهر سنندج؛ شهر ایثار و مقاومت، شهر مهربانی و اصالت، شهر خلاق موسیقی، پایتخت کتاب ایران و بالاتر از همه مردمان به غایت مهربان و سخت‌کوش. مفتخریم که امسال این شهر، پایتخت نوروز جهان باشد.

همچنین نادر نوروزی، شهردار کرمانشاه گفت: اگر به تاریخ کشورمان نگاه کنیم، در کنار همدان که شهری با قدمت بسیار است کرمانشاه شهری قدیمی است که در دوره‌های مختلف تاریخی، نقش‌های مختلفی داشته است. سلسله‌های مختلف، آثاری را در این منطقه باقی گذاشتند؛ کتیبه بیستون از جمله این آثار است که ثبت جهانی شده و در راه و در مسیر گردشگری قرار دارد.

وی ادامه داد: نوروز روزی است نو برای ملت‌هایی که مراسم نوروز را اجرا می‌کنند و با این مراسم پیوند می‌خوردند و فرهنگ مشترکی دارند. نوروز زمانی است که پلیدی و پلشتی و کینه رها و دل‌ها شستشو می‌شود و ما به یک زندگی نو و عاری از زشتی‌ها برمی‌گردیم.

سید مسعود حسینی، شهردار همدان نیز بیان کرد: از هر جای ایران پابرجا و از هر گوشه دنیا به هر بهانه‌ای در بهار قصد دیار همدان کردید، از مسیری خواهید گذشت که هزاران سال راه باستانی غرب و شرق عالم بوده و قرن‌ها آن را با نام جاده ابریشم می‌شناختند. همدان در گذرگاه زمان، جهانشهر پر رونق بازرگانان و انبار کارگاه‌ها و تجارت‌خانه کلان بوده و اکنون در همسایگی استان‌های غربی کشور با ۳ ساعت فاصله از پایتخت کشورمان، با موهبتی از تنوع اقوام فارس و ترک و کرد و لر در پیمانی صمیمانه به اتفاق استان‌های کرمانشاه و کردستان، مسیر گردشگری زاگرس باشکوه را برای گردشگران گشوده است.

در پایان این مراسم نیز پیک‌های نوروزی اقوام مختلف ایران به اجرای برنامه پرداختند و این مراسم با اجرای موسیقی گروه ۳۰۰ نفره دف‌نواران به اتمام رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا