استانها

مدیریت پسماندها در دریا و سواحل استان بوشهر باید جدی‌تر گرفته شود

بوشهر- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: مدیریت پسماندها در دریا و سواحل استان بوشهر باید جدی‌تر گرفته شود.

به گزارش خبرنگار ناظم نیوز، فرهاد قلی‌نژاد ظهر جمعه در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت مدیریت پسماندها در سواحل و دریا اظهار داشت: مشارکت مردم در موفقیت برنامه مدیریت پسماندها در ساحل و دریا بسیار مهم است.

وی خاطرنشان کرد: مدیریت صحیح و اصولی پسماندها در سواحل و دریا نیازمند همکاری ارگان‌ها و دستگاه‌های دولتی مرتبط نظیر شهرداری‌ها، سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان شیلات است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر افزود: برنامه مدیریت پسماندها در سواحل استان در دو سال اخیر مورد توجه قرار گرفته و نظارت بر کشتی‌ها و شناورهای دریایی وفق کنوانسیون‌های بین المللی با همکاری اداره کل بنادر در حال انجام است.

حفاظت از اکوسیستم دریایی

وی تاکید کرد: راه‌یابی و تخلیه زباله و پسماندها در دریا و سواحل یکی از آلودگی‌های محیط زیست اکوسیستم دریایی در دریاها و اقیانوس‌ها است که ضرورت دارد با توجه به اثرات نامطلوب پسماندها و زباله‌ها بر دریا و تنوع زیستی آن مدیریت پسماندها بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

قلی نژاد ادامه داد: مدیریت اصولی پسماندها در راستای جلوگیری از تخلیه و ورود انواع پسماندها به دریا، نیازمند اقدامات مهم است و باید مدیریت پسماندها هم در خشکی و هم در دریا جدی گرفته شود.

وی افزود: مدیریت پسماندها باید در سواحل در شهرها و روستاهای ساحلی انجام و محل‌های تخلیه پسماندها در سواحل پاکسازی و محل‌های دفن استاندارد با فاصله مناسب از ساحل و دریا جانمایی شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: همچنین در سایت‌های گردشگری ساحلی به مدیریت پسماندها توجه ویژه ای شود و پسماندها به نحو مطلوب جمع آوری و به محل‌های دفن پسماند منتقل شود.

آموزش‌شهروندان و گردشگران

وی با تاکید بر اینکه باید آموزش‌های لازم به شهروندان و گردشگران ارائه شود خاطرنشان کرد: پسماندهای کشتی‌ها و شناورها وفق کنوانسیون‌های بین المللی مورد نظارت قرار گیرد و از تخلیه زباله کشتی‌ها و شناورها به دریا جلوگیری گردد.

قلی‌نژاد ادامه داد: برنامه مدیریت پسماندها در سواحل استان از سال ۹۸ با اولویت سواحل مناطق حفاظت شده استان آغاز شده و همچنین کانون‌های آلوده به پسماند در سواحل پاکسازی شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر اضافه کرد: برنامه آموزش صیادان و لنج داران در اسکله‌های مهم صیادی استان در راستای مشارکت آنها در جلوگیری از آلودگی محیط زیست دریا در حال انجام است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا