هنر

محمدحسین مهدویان و مجوزهایی که دارد و ندارد!

ناظم نیوز: از مدتی قبل موضوع اکران یا توقیف آخرین ساخته محمدحسین مهدویان یعنی شیشلیک، به شدت داع است. مشخصا از وضعیت موجود اینطور برداشت می شود که این فیلم توقیف شده ولی این خبر رسما اعلام نمی شود و از طرف دیگر مهدویان و تیم سازنده این اثر معتقد هستند اگر فیلمشان توقیف نشده پس چرا احازه اکران ندارد!

محمد حسین‌زاده

نکته دیگر اینکه چندی پیش مهدویان 2 فیلمنامه دیگر را روانه شورای صدور پروانه ساخت کرد تا فیلم دیگری را آغاز کند، اما هر 2 فیلمنامه او مجوز نگرفت تا سروصدای او و تهیه کننده فیلمش بلند شود. طی چند روز گذشته ماجرای صادر نشدن پروانه ساخت برای 2 فیلمنامه محمدحسین مهدویان، باعث شد که این کارگردان در صفحه شخصی‌اش در فضای مجازی‌، مطلبی در انتقاد به این موضوع منتشر کند. در ضمن درباره نمایش داده نشدن فیلم شیشلیک هم با وجود صدور پروانه نمایش نکاتی را مطرح کرد و پس از آن بهمن حبشی از مدیران سازمان سینمایی وزارت ارشاد هم در پاسخ به این صحبت‌ها، نکاتی را مطرح کرد.
محمدحسین مهدویان در بخشی از مطلبش نوشته بود: فیلم سینمایی شیشلیک با وجود پروانه نمایش بی هیچ توضیحی بایگانی شده است و هنوز هم با وجود پروانه نمایش امکان اکران ندارد و در 3 ماه گذشته با 2 فیلمنامه مختلف، یک فیلمنامه جنایی و یک فیلمنامه کمدی با تهیه‌کنندگان و نویسندگان مختلف درخواست پروانه ساخت داده‌ام که هر 2 فیلمنامه بدون ارائه اصلاحیه و هیچ‌گونه توضیحی رد شدند و اجازه ساخت نگرفتند!
کارگردان ماجرای نیمروز و ایستاده در غبار نسبت به روند مجوزها، انتقاداتی را مطرح کرد و به این بهانه، نگرانی خودش را از آینده فیلمسازی مطرح کرد. اما بهمن حبشی، مدیر کل دفتر نظارت بر ساخت فیلم سازمان سینمایی، به اظهارات مهدویان واکنش نشان داد که در سایت سازمان سینمایی منتشر شد و در آن تاکید کرد که دلیل صادر نشدن مجوزها، اعلام شده است. او در بخش‌هایی از سخنان خود اعلام کرد که فیلمنامه‌ها قبل از ارائه به شورای پروانه ساخت در مشورت خصوصی از سوی معاون اداره نظارت و ارزشیابی اعلام شده است که مجوز نمی‌گیرند، چون دارای فضای سیاه و تلخ است.
در پی این ماجراها، محمدرضا منصوری (تهیه‌کننده شیرینی بله برون و شیشلیک) طی گفتگویی با دنیای جوانان با اشاره به صحبت‌های اخیر مدیر کل دفتر نظارت بر ساخت فیلم سازمان سینمایی درباره مجوز فیلم شیرینی بله برون محمد حسین مهدویان گفت: آقای حبشی می‌گوید، من به ‌عنوان تهیه کننده با آقای ایل‌بیگی (رییس اداره نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی) به ‌صورت خصوصی مشورت کرده ام، این موضوع در روال کار سینما، ایرادی ندارد. نه من اولین نفرم و نه آخرین نفر. در روند ساخت فیلم طبیعی است که خیلی‌ها فیلمنامه را به اعضای شورای پروانه ساخت و حتی بالاتر از این شورا ارائه کنند و از آنها مشورت بگیرند. اما اینکه آقای حبشی اشاره کرده آقای ایل بیگی به‌صورت خصوصی گفته که به دلیل تلخی و سیاهی فیلمنامه‌ پروانه ساخت نمی‌دهند، ایشان به هیچ وجه از سیاهی و تلخی فیلمنامه حرفی نزد. به من نظر مشورتی داد، چون اگر قرار به حرف ایشان باشد، پس فلسفه شوراهای پروانه ساخت و نمایش چیست!؟ اگر شورا موجودیتی ندارد و قرار است فقط یک مدیر نظر بدهد، همه بروند مستقیما فیلمنامه ها را به آن مدیر بدهند. به همین دلیل بعد از اینکه آقای ایل بیگی نظر شخصی‌اش را گفت، خودش تاکید داشت که ما روال پروانه ساخت را طی کنیم. چون از موقعیتی که حق ماست که نباید می‌گذشتیم. البته من فعلا نمی‌خواهم قضاوت کنم که اساسا شوراهای پروانه ساخت و نمایش کارشان درست است یا نه؟ فقط درباره فیلم آخر خودم، این نکات را مطرح می‌کنم.
منصوری در پاسخ به اینکه به فیلمنامه شیرینی بله برون اصلاحاتی داده نشد؟ توضیح داد: به من چیزی را نگفتند. عین صورت جلسه ای که برای من خواندند، حتی بحثی درباره تلخی و سیاهی فیلمنامه نبود، فقط گفتند که با ساخت این فیلمنامه موافقت نمی‌شود. شاید در صحبت‌های خصوصی‌شان بحث سیاهی و تلخی بوده باشد ولی دوستان در صورت‌جلسه، این مسئله را قید نکردند و به‌طور کلی و بدون اعلام دلایل و جزییات بیشتر، فقط اعلام کردند که فیلمنامه رد شده است. اینکه آقای حبشی می‌فرماید به تهیه‌کننده اعلام شده است، اصلا چنین چیزی به بنده نه اعلام رسمی شد، نه شفاهی گفتند. فقط تلفنی گفته‌اند که فیلمنامه مردود شده است. وقتی فیلمنامه را به‌طور کلی رد کردند، ما دیگر پیگیری نکردیم. اما همین‌جا اعلام می‌کنم، دوست دارم لینک فیلمنامه شیرینی بله برون را در جایی بگذارند و همه بخوانند و قضاوت کنند و آزاداندیشانی که آقای حبشی می‌گویند، حتما فیلمنامه را بخوانند و نظر بدهند. اگر شورای پروانه ساخت، اصلاحاتی می‌داد، قطعا ما اصلاحات را بررسی می‌کردیم و در حد توان برای اینکه فیلم ساخته شود، انجام می‌دادیم اما دوباره تاکید می‌کنم که چنین اتفاقی نیفتاد که ما به مرحله مذاکره برسیم. ما فیلمنامه جشن بله برون را به عنوان یک فیلمنامه کمدی ارائه کردیم و به دوستان سازمان سینمایی گفتیم که قصد داریم فیلم کمدی و مفرح بسازیم و سریع هم اکران کنیم. اما در کمال ناباوری اعلام کردند که این فیلمنامه نه تنها کمدی نیست، بلکه سیاه و تلخ است. برای ما جای سوال دارد که چطور ما به‌عنوان سازندگان می‌گوییم این فیلم کمدی است اما دوستان در ارشاد معتقدند که فیلمنامه، تلخ و سیاه است؟ خود این موضوع محل بحث و گفتگو است.
محمدرضا منصوری که فیلم شیشلیک را هم تهیه کرده است، درباره آخرین وضعیت این ساخته محمدحسین مهدویان نیز توضیح داد: فیلم شیشلیک پروانه نمایش دارد و هنوز هم این پروانه، اعتبار دارد. وقتی از فیلمی صحبت می‌کنیم که پروانه نمایش دارد، بقیه حرف‌ها جدی نیست. مثلا اینکه بعضی ها فیلم را دوست دارند، بعضی ها ندارد و یکسری آزاداندیشان گفتند که این فیلم نمایش داده نشود. به هرحال ممکن منِ آزاداندیش از اکران برخی از فیلم های روی پرده ناراضی باشم اما آیا می‌توانم نامه بزنم که این فیلم‌ها را نشان ندهید؟
وی با تاکید دوباره بر اینکه شیشلیک پروانه نمایش دارد، خاطرنشان کرد: طبق آنچه مطلع هستم، مالک فیلم (سرمایه‌گذار) نامه زده است و اطلاع دارم که در هفته آینده هم قصد دارد اقدام حقوقی بر روی پروانه نمایش فیلم انجام بدهد. طی 3 هفته گذشته ما را خواستند و گفتند به فیلم شیشلیک چند اصلاحیه خورده (با وجود پروانه نمایش) من به دوستان گفتم، باشد ولی اگر من اصلاحات را انجام بدهم که هزینه‌ای هم برای من دارد آیا شما پروانه نمایش را می‌دهید؟ چون من به‌عنوان تهیه‌کننده با وجود پروانه نمایش برای اینکه حسن نیتم را ثابت بکنم، اصلاحات را انجام می‌دهم اما آیا تضمینی به اکران هست؟ اما دوستان جواب واضحی ندادند. چند ساعت بعد هم مشخص شد به دلیل نامه‌ای که سرمایه‌گذار برای سرنوشت اکران فیلم زده است، ما را خواسته بودند، چون دوباره زنگ زدند و گفتند فعلا اصلاحات را فراموش کنید.
منصوری در پایان در پاسخ به اینکه از سرنوشت اکران فیلم دسته دختران منیره قیدی چه خبر؟ گفت: دسته دختران قرار است در سوم خرداد ماه در روز آزادسازی خرمشهر توسط حوزه هنری اکران بشود. درباره آن فیلم حرف بسیار است که همزمان با اکران آن مفصل صحبت خواهم کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا