اقتصادی

مجوزدهی بی‌حساب و کتاب برای واحدهای تولیدی اتانول دردسرساز شد

رئیس انجمن تولیدکنندگان اتانول گفت: با وجود کنترل همه‌گیری کرونا، شاهد ابطال مجوزهای وزارت صمت و همچنین تشدید نظارت‌های وزارت بهداشت نیستیم.

به گزارش خبرنگار ناظم نیوز، شیوع ویروس کرونا در 2 سال اخیر موجب افزایش قابل توجه مصرف مواد ضدعفونی در کشور شد. در سایه افزایش تقاضا و عدم نظارت، شاهد احتکار مواد ضدعفونی‌کننده‌ در بازار بودیم و در نهایت به جهت تأمین نیاز بازار، مجوزهای متعددی برای تولید ضدعفونی‌کننده‌ها صادر شد.

افزایش تولید مواد ضدعفونی‌کننده سبب شد تا در مدت زمان کوتاهی، میزان عرضه و تقاضا به تعادل رسیده و در بازار شاهد کمبود این مواد نباشیم؛ هرچند در ابتدای شیوع کووید19، ضدعفونی‌کردن تمامی محیط‌ها (حتی هوای آزاد) نیز سبب افزایش مصرف ضدعفونی‌کننده‌ها شده بود.

بررسی یک شایعه عجیب؛ مازاد تولید صرف ساخت مشروبات الکلی می‌شود؟

با کنترل کرونا و افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی، میزان عرضه مواد ضدعفونی‌کننده از تقاضا پیشی گرفته و با تداوم این شرایط، عملاً این واحدها مجبورند، ظرفیت تولید خود را کاهش دهند؛ البته این روزها همزمان با کاهش شیوع کرونا در کشور، شایعات نگران‌کننده‌ای پیرامون انحراف محصول واحدهای تولیدی از شبکه توزیع و یا حتی مشارکت برخی از واحدهای متخلف در تولید مشروبات الکلی به گوش می‌رسد!

این موضوع از آن حیث قابل توجه است که طبق اظهارات نوشین محمدحسینی، مدیرکل نظارت و پایش فرآورده‌های سلامت محور سازمان غذا و دارو، سالانه 7 تا 9 هزار نفر از ایرانیان بر اثر بروز انواع مسمومیت‌ها جان باخته‌اند که در این بین، مسمومیت الکلی در کنار برخی موارد دیگر بیشترین تلفات را داشته است. بر اساس آمارهای اعلامی از سوی پزشکی قانونی، مسمومیت الکلی در ایران هرساله به صورت میانگین بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ قربانی می‌گیرد؛ البته برخی داده‌ها اثبات می‌کند که بعد از شیوع کرونا، میزان مسمومیت الکلی افزایش یافته است، چنانکه در بازه اسفند ۹۸ تا ۱۹ فروردین ۹۹ بیش از ۳ هزار نفر دچار مسمومیت الکلی شده و از این میان ۷۲۸ نفر نیز جان خود را از دست دادند.

هر چند با بررسی میزان ورود مواد اولیه و خروجی (ضدعفونی‌کننده‌ها) واحدهای تولیدی می‌توان به این شایعات در خصوص هر واحد تولیدی پاسخ داد، اما اطلاعات شفافی در این زمینه وجود ندارد؛ از سوی دیگر به سبب افزایش ظرفیت تولیدی کشور و در عین‌ حال کاهش تقاضای مواد ضدعفونی کننده و نبود امکان صادرات این محصولات، باید مجوزهای مربوط به واحدهای تولیدی نیز مورد بررسی مجدد و تجدیدنظر قرار گیرد.

«اتانول» به عنوان الکل خوراکی شناخته می‌شود که در حوزه‌های مختلفی همچون ساخت دارو، صنایع پزشکی و مواد ضدعفونی‌کننده به عنوان ماده اولیه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این گزارش سعی داریم تا با گفتگو با رئیس انجمن تولیدکنندگان اتانول، به برخی از سوالات مطرح شده در این زمینه پاسخ دهیم.

تولید سالانه 150 میلیون لیتر اتانول در کشور

باسم آزدو، رئیس انجمن تولیدکنندگان اتانول در گفت‌وگو با مهر در خصوص میزان تولید اتانول در کشور گفت: حداقل میزان تولید سالانه اعضای این انجمن، 150 میلیون لیتر است، البته تا پیش از کرونا روزانه 400 هزار لیتر اتانول تولید می‌شد که به سبب همه‌گیری کرونا میزان تولید روزانه به 750 هزار لیتر افزایش یافت.

وی تصریح کرد: امروز تعداد اعضای این انجمن به 40 واحد تولیدی رسیده و واحدهای فوق، نیاز کشور را به‌راحتی تأمین می‌کنند.

آزدو در انتها گفت: به سبب شیوع گسترده کرونا در انتهای سال99 و لزوم افزایش عرضه مواد ضدعفونی‌کننده، حدود 10 مجوز واحد تولیدی دیگر توسط وزارت صمت صادر شد که در حال حاضر با کنترل این بیماری و افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی سابق، باید در خصوص این مجوزهای صادر شده، بازنگری اساسی صورت گیرد.

انتقاد از شیوه مجوزدهی جهت تولید مواد ضدعفونی‌کننده

رئیس انجمن تولیدکنندگان اتانول به انتقاد از شیوه مجوزدهی جهت تولید مواد ضدعفونی‌کننده پرداخت و گفت: وزارتخانه‌های بهداشت و صمت به‌صورت جداگانه مجوزهایی برای تولید الکل صادر کرده‌اند و این امر سبب شد برخی از واحدهای قدیمی میزان ظرفیت خود را کاهش دهند.

وی ادامه داد: حتی وزارت صمت به برخی از شرکت‌ها نظیر تولیدکننده مواد غذایی مجوز سه ماه داد و با وجود اتمام این بازه زمانی همچنان شاهد تولید مواد عفونی توسط شرکت‌های فوق هستیم.

به گفته رئیس انجمن تولیدکنندگان اتانول، وزارت صمت و وزارت بهداشت به‌صورت انفعالی و بدون درنظرگرفتن نیاز بازار، به شرکت‌ها مجوز تولید داده‌اند.

وی افزود: به سبب پایین‌تر بودن قیمت جهانی، امکان صادرات انبوه این محصولات فراهم نیست و به همین دلیل صدور مجوزهای بی‌حساب و کتاب در این حوزه با وجود امکان افزایش ظرفیت توسط واحدهای قدیمی، اقدام درستی نبوده است.

آیا تأمین مواد اولیه مشروبات الکلی در پوشش واحدهای تولیدی صحت دارد؟

آزدو در خصوص شایعات مطرح شده پیرامون تأمین مواد اولیه تولید مشروبات الکلی در پوشش واحدهای تولیدی مواد ضدعفونی‌کننده گفت: با وجود انتشار این شایعات، اما تا به امروز مدرک مستدلی در این ‌خصوص مشاهده نشده است، هرچند در حال حاضر تولید مشروبات در کارگاه‌های بدون مجوز به ‌راحتی صورت می‌گیرد.

وی تأکید کرد: وزارت بهداشت و نهادهای نظارتی باید در این زمینه ورود کنند، با وجود اینکه بازرسی‌های وزارت بهداشت هر چند وقت یکبار صورت می‌گیرد، اما نظارت صد درصدی در این زمینه مشاهده نمی‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا