استانها

لوح حسابداری بعد از ۵۰ سال کاوش در شهرسوخته کشف شد

زاهدان - سرپرست هیات باستان شناسی شهرسوخته گفت: باستان شناسان در نوزدهمین فصل کاوش در شهرسوخته بعد از ۵۰ سال برای نخستین بار موفق به کشف یک لوح حسابداری مربوط به دوران آغاز ایلامی شدند.

به گزارش ناظم نیوز به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان، سیدمنصور سید سجادی اظهار داشت: باستان‌شناسان در روزهای پایانی نوزدهمین فصل کاوش در شهر سوخته بعد از ۵۰ سال برای نخستین بار موفق به کشف یک لوح حسابداری مربوط به دوران آغاز ایلامی شدند.

سرپرست هیئت باستان شناسی «شهر سوخته» کشف این‌گونه لوح‌ها را در مناطق غربی ایران امری عادی خواند و گفت: در شرقی‌ترین نقطه دشت لوت و ایران، باستان‌شناسان تاکنون به چنین کشف منحصر به‌فردی دست نیافته بودند.

وی با بیان اینکه این لوح نشان از ارتباط جامعه شهر سوخته با مردم آغاز ایلامی دارد افزود: حسین مرادی باستان‌شناس و معاون هیئت باستان‌شناسی در عمق چهار متری اتاق شماره ۲۷ منطقه مسکونی محوطه شهر سوخته در حین کاوش به این لوح رسید.

سرپرست هیئت باستان‌شناسی شهر سوخته این کشف را تا حدودی قابل پیش‌بینی دانست و گفت: در همایش باستان‌شناسی جنوب شرق این نوید را به جامعه باستان‌شناسی داده بودم که در آینده خیلی نزدیک چنین رویدادی رخ خواهد داد و هیئت به این کشف دست خواهد یافت.

وی به مشخصات این لوح حسابداری اشاره کرد و افزود: این لوح ۱۱ سانتی متر طول و هفت سانتی متر عرض دارد و شامل دو گونه علامت است که یکی از علامت‌ها خطوطی هستند که نشانگر نوع کالای ارسال شده همراه لوح است و دیگری سلسله مستطیل شکل‌های عمق‌دار که نشان از تعداد کالای ارسال شده دارند و فعلاً برای ما ناآشنا هستند.

سجادی مهمترین نکته در ساختار این لوح را اثر مهر استوانه‌‎‌ای ارسال کننده روی آن دانست و گفت: طبق ساختار این مهر، کاملاً روشن است که مردم در آن دوره از سیستم حسابداری ۱۰ گانی استفاده می‌کردند، برخلاف سومری‌ها که سیستم حسابداری آنها بر اساس نظام ۶۰ گانی بوده است.

سرپرست هیئت باستان‌شناسی شهر سوخته با اشاره به اینکه تا این فصل در بخش‌های خیلی قدیمی‌تر شهر سوخته کاوش نشده بود، اظهار داشت: در دو فصل گذشته تصمیم گرفتیم در لایه‌های عمیق‌تر کار کنیم که خوشبختانه این تصمیم منجر به کشف این لوح با ارزش در عمق چهار متری شد.

وی افزود: هم اکنون و در روزهای پایانی کاوش و پژوهش فصل نوزدهم در پایگاه شهر سوخته مشغول ثبت، ضبط و آماده‌سازی مستندات و گزارش کار هستیم و کار حفاری در سه گمانه اصلی در منطقه مسکونی به اتمام رسیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا