تجارت

كورش تهامي: سينما بي‌قانون شده است!

در سال‌هاي اخير همواره شاهد حضور هنرمندان از يك عرصه ديگر در عرصه‌هاي جديد بوده‌ايم، مثلا بازيگران به سمت خوانندگي رفته و خوانندگان به سمت بازيگري و در عين حال بازيگران به سمت مجري‌گري و... اين موضوع شايد در نگاه اول چندان هم بد نباشد ولي وقتي آن هنرمند قابليت كافي در زمينه هنري جديد را نداشته باشد، نه تنها به جذب مخاطب كمك نمي‌كند، بلكه براي مخاطب تبديل به يك موضوع آزاردهنده هم خواهد شد.

 ناظم نیوز: در يكي‌دو سال اخير شاهد حضور برخي خوانندگان در عرصه بازيگري بوده‌ايم كه اتفاقا اين روزها فيلم‌ها يا سريال‌هاي آنها در حال پخش است. مثلا آرش اي‌پي در فيلم سينمايي حكم تجديدنظر، سيروان و زانيار در سريال حرفه‌اي و همينطور امير مقاره از گروه ماكان‌بند در سريال جزيره كه به جرات مي‌توان گفت نه تنها موفقيتي براي آنها و اثر توليدشده ايجاد نشده بلكه بازي ضعيف اين خوانندگان در قالب يك بازيگر، به يك ضدتبليغ براي اين آثار تبديل شده است. اين در حاليست كه ما بازيگران مستعد، توانا و بزرگي را داريم كه سالهاست در عرصه سينما و تئاتر فعاليت دارند و حتي جوان‌هايي كه اين روزها بيكار هستند و چرا بايد از خوانندگان به حاي بازيگران استفاده شود، آن هم خوانندگاني كه توانايي لازم را ندارند!؟
کوروش تهامی، بازيگر شاخص و محبوب سينما، تلويزيون و تئاتر يكي از هنرمنداني است كه به اين وضعيت گلايه دارد و معتفد است كه سینما بی‌قانون شده است! او مي‌گويد: به نظرم حال که برخی تهیه‌کنندگان و کارگردانان دست به انتخاب برخی خوانندگان در عرصه بازیگری می‌زنند، بهتر است پیش از شروع فیلمبرداری یک دوره پیش‌تولید آموزشی با آنها داشته باشند تا آنها برای جلوی دوربین رفتن آماده باشند.
کوروش تهامی پیرامون آخرین فعالیت‌های خود در عرصه بازیگری گفت: در حال حاضر چندین پیبشنهاد از سینما و شبکه نمایش خانگی دارم، فعلا فیلمنامه و پیشنهادات را بررسی می‌کنم تا بتوانم در نهایت انتخاب خوبی داشته باشم. اما به احتمال فراوان با یک اثر خاص راهی شبکه نمایش خانگی خواهم شد.
وی درباره احتمال حضورش در چهلمین جشنواره فیلم فجر اضافه کرد: باید در ادامه منتظر بمانم تا ببینم آیا تا آن زمان در اثری حضور خواهم داشت یا خیر؟ اما در حال حاضر 3 فیلم اکران نشده دارم که ممکن است هر کدام از آنها پیش از اکران قصد حضور در جشنواره فیلم فجر را داشته باشند. اگر صاحبان آثار این تصمیم را بگیرند احتمال حضورم در جشنواره فیلم فجر امسال زیاد خواهد بود.
اين بازیگر دوست‌داشتني و پركار درباره وضعیت فعلی سینما اظهار کرد: واقعیت امر هنوز سینما به دوران عادی خود بازنگشته و این اتفاق هم طبیعی است، زیرا هنوز مردم برای حضور در سینماها اعتماد کامل ندارند و ترس از بیماری کرونا همچنان با آنها است. خوشبختانه روند واکسیناسیون به خوبی پیش رفت اما هنوز برخی در برابر تزریق آن مقاومت می‌کنند. در حال حاضر وظیفه همه ماست که با تزریق واکسن کمک کنیم تا کشور به حالت عادی خود بازگردد. مقاومت در برابر تزریق واکسن اشتباه است و این روند عادی‌سازی مخصوصا در سینماها را با تعویق روبرو خواهد کرد.
كوروش تهامي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با اشاره حضورش در شبکه نمایش خانگی نسبت به بازی خوانندگان در اکثریت آثار این عرصه ادامه داد: واقعیت اینکه نمی‌توانم اشاره خاصی داشته باشم زیرا ممکن است باعث کدورت دوستان شود اما شخصا با این موضوع روبرو هستم که گاها انتخاب‌هایی صورت می‌گیرد که به هیچ وجه قابل دفاع نیست. متاسفانه سینما بی‌قانون شده است و برای حضور افراد در بازیگری هیچ روند درستی وجود ندارد، به این صورت هرکسی می‌تواند بدون هیچ تخصصی و آگاهی نسبت به هنر بازیگری وارد این عرصه شود. شاید در ابتدا حضور برخی چهره‌های دیگر رشته‌ها سودآور باشد اما مطمئنا در طولانی‌مدت مخاطبان را دلزده و بی‌اعتماد می‌کند.
كوروش تهامی باورپذیری را امری مهم در بازیگری دانست و اضافه کرد: به عنوان مثال یک بازیگر به راحتی نقشش را برای مخاطب باورپذیر می‌کند اما شاید یک خواننده بدون داشتن تجربه و یا آموخته علمی به هیچ عنوان نتواند یک نقش را ملموس و قابل باور بازی کند. این اتفاق برای مخاطب پس‌زدگی ایجاد کرده و در آینده تعداد مخاطبان سینما و شبکه نمایش خانگی را کاهش می دهد. ما در همین مورد نمونه‌ای مثل پژمان جمشیدی را داشتیم که از عرصه فوتبال وارد بازیگری شد اما خود من مشاهده کردم که چقدر برای این حضور تلاش کرد، وی تمرینات بسیاری داشت و کار خود را از تئاتر آغاز کرد. شخصا مشکلی با حضور خوانندگان در عرصه بازیگری ندارم اما به نظرم این حضور باید فکرشده و با آمادگی باشد.
اين بازیگر دوست‌داشتني دلیل عدم حضورش در آثار اخیر شبکه نمایش خانگی را این چنین توصیف کرد: طبیعتا من هم از برخی آثار سریالی پیشنهاد بازی داشتم اما وقتی فهرست بازیگران را دیدم به نظرم یک چیزی جور نمی‌آید، یعنی اگر من تمام انرژی خود را بگذارم بازهم اگر یک سمت بازی خوبی ارائه نشود آن اثر قابل دفاع نخواهد بود و در نهایت یک شکست محسوب می‌شود. شخص من انتخابم بر این است که در اثری بازی کنم که تمامی عوامل آن با دقت و درست انتخاب شده باشند. وقتی ما شغلی و سمتی به عنوان انتخاب بازیگر داریم این شغل باید به درستی کارش را انجام دهد. ما با این روند در آینده دچار مشکلات فراوانی در عرصه سینما خواهیم شد. مشکلاتی که شاید امروز بتوان آنها را پیش‌بینی و حل کرد اما در صورتی که مخاطب تغییر ذائقه بدهد دیگر به سختی می‌توان آثار خوب و پرمحتوا به وی ارائه کرد، زیرا وی دیگر به تماشای چند چهره عادت کرده و دیگر حوصله شنیدن و دیدن درام و داستان خوب را ندارد.
كوروش تهامی در پايان صحبت‌هايش با اشاره به وظيفه كارگردان و تهيه‌كننده در يك اثر خاطرنشان کرد: به نظر من حال که برخی تهیه‌کنندگان و کارگردانان دست به انتخاب برخی خوانندگان در عرصه بازیگری می‌زنند، بهتر است پیش از شروع فیلمبرداری یک دوره پیش‌تولید آموزشی با آنها داشته باشند تا آنها برای جلوی دوربین رفتن آماده باشند، شاید با این روش ما شاهد حداقل‌ها باشیم و بتوانیم حضور هر نوع چهره غیربازیگری در این عرصه را درک کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا