اقتصادی

قیمت دلار در بازارهای جهانی افزایش یافت

پس از آن که ایالات متحده اعلام کرد که روسیه به اندازه کافی نیرو در نزدیکی اوکراین جمع آوری کرده است تا جنگ بزرگی را آغاز کند، قیمت دلار همراه با سایر دارایی‌ها افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار ناظم نیوز به نقل از رویترز، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید در یک نشست خبری گفت که حمله روسیه ممکن است هر روز آغاز شود و احتمالاً با یک حمله هوایی آغاز خواهد شد.

زمانی که اخطار ایالات متحده به بازارها رسید قیمت دلار در بازارها با افزایش زیادی روبرو شد به طوری که شاخص دلار درقیاس با شش ارز اصلی، ۰.۲۵۸ درصد افزایش یافت.

قیمت نفت خام آمریکا بیش از ۵ درصد جهش کرد و به ۹۴.۶۶ دلار در هر بشکه رسید که بالاترین رقم از سال ۲۰۱۴ بود، در حالی که طلا بیش از ۲ درصد افزایش یافت و به بالاترین سطح نزدیک به دو ماه گذشته رسید.

بیپان رأی، رئیس یک شرکت استراتژیک در تورنتو گفت: افزایش دلار به دلیل اظهارات سالیوان و همچنین گزارش‌هایی مبنی بر تصمیم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای حمله به اوکراین صورت گرفت که بعداً کاخ سفید با آن مخالفت کرد.

رأی گفت که این افزایش رو به بالای قیمت دلار، همراه با حرکت رو به جلوی سایر دارایی‌های امن مانند خزانه‌داری آمریکا و ین ژاپن، نشان‌دهنده نگرانی بیشتر بازار در مورد چشم‌انداز تهاجم روسیه به اوکراین است.

ین ژاپن ۰.۶۳ درصد در مقابل دلار آمریکا رشد کرد و به ۱۱۵.۲۹ در هر دلار تقویت شد، در حالی که از ارزش دلار کانادا کاسته شد زیرا احتمال حمله قریب الوقوع روسیه باعث فروش دارایی‌های حساس به ریسک در بازارهای جهانی شد.

این خبر همچنین باعث کاهش بی سابقه ارزش روبل روسیه نسبت به دلار شد به طوری که روبل آخرین بار ۲.۷۳ درصد در برابر دلار آمریکا رسید و ۷۷.۰۰ در هر دلار کاهش یافت.

واشنگتن از همه شهروندان آمریکایی خواست ظرف ۴۸ ساعت اوکراین را ترک کنند. سایر کشورها – از جمله بریتانیا، ژاپن، لتونی، نروژ و هلند نیز از شهروندان خود در کی یف خواستار چنین کاری شدند.

در همین حال، با انتشار اخبار توسط بازارها، یورو تضعیف شد و پس از اینکه کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا در مصاحبه‌ای گفت که نرخ یورو در حال جاضر به صورت هفتگی کاهش یافته و به اقتصاد اتحادیه اورپا ضربه وارد می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا