اقتصادینفت و انرژی

قبض‌های سنگین برق در انتظار مشترکان پرمصرف

ناظم نیوز: سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه قبض‌های سنگین در انتظار مشترکان پرمصرف است، گفت: در این هفته افزایش دمای سراسری در کشور، هفته بسیار سختی را برای صنعت برق رقم زد.

به گزارش ناظم نیوز، «مصطفی رجبی مشهدی» در خصوص برنامه‌های وزارت نیرو برای تامین برق پایدار در تابستان امسال اظهار کرد: بعد از دوره اوج بار سال 1400، برنامه مفصلی از سوی وزارت نیرو تدوین شد که امروز شاهد نتیجه آن هستیم چرا که محدودیت‌های برق‌رسانی در سال گذشته را تجربه نمی‌کنیم.
وی ادامه داد: بر اساس این برنامه توسعه نیروگاهی 6 هزار مگاواتی چه با راه اندازی نیروگاه جدید و چه استفاده از ظرفیت نیروگاه‌های موجود برای ارتقای توان استفاده کردیم و همچنین از اقدامات خوب دیگر امسال تعمیرات نیروگاه‌های کشور بود که تا قبل از پایان اردیبهشت‌ماه تعمیرات اساسی، نیمه اساسی و دوره‌ای نیروگاه‌ها پایان یافت تا با ظرفیت و آمادگی بیشتری در خدمت مردم باشیم.
وی افزود: از طرفی اقداماتی روی آمادگی شبکه برق صورت گرفت و در زمینه مصرف نیز بخش‌های صنعت، کشاورزی و سایر بخش‌هایی که امکان مدیریت مصرف وجود داشت برنامه‌های خوبی انجام شد مثلا در بخش خانگی همان برنامه تشویق و جریمه مشترکان کم مصرف، پرمصرف و همچنین تغییر ساعت کاری ادارت بسیار تاثیر گذار بودند.
رجبی مشهدی گفت: این هفته با گرمای سراسری در کشور شاهد افزایش مصرف برق هستیم به طوری که روز گذشته مصرف برق به بیش از 66 هزار و 200 مگاوات رسید. در پی این افزایش مصرف، پیامک اخطار برای مشترکان خیلی پرمصرف که دو برابر الگوی تعیین شده مصرف برق دارند ارسال شد.
سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه اطلاع‌رسانی‌ها به منظور کاهش و مدیریت مصرف برق در این هفته و هفته آتی انجام خواهد شد، افزود: در این روزهای گرم نیازمند همکاری مردم به ویژه در ساعات اوج مصرف (12 تا 18) حداقل از وسایل برقی پر مصرف به طور همزمان استفاده نکنند و دمای کولرهای گازی را روی 25 درجه و بالاتر تنظیم کنند، هستیم که با انجام این دو کار ساده کمک بزرگی به صنعت برق خواهند کرد.
رجبی مشهدی در تشریح تاثیرگذاری طرح تشویق مشترکان کم‌‌مصرف و جریمه پرمصرف‌ها بر پایداری شبکه برق کشور اظهار کرد: تاثیر اجرای این طرح در خردادماه غافلگیر کننده بود. به طوری که بررسی‌ها نشان می‌دهد که تقریبا حدود یک چهارم مشترکان خانگی از پاداش مدیریت مصرف برخوردار شدند و تعداد مشترکان کم مصرف نیز کاهش یافت.
وی ادامه داد: مشترکان پرمصرف بدانند اگر مصرف خود را کاهش ندهند و به پر مصرفی در برق ادامه دهند، به طور قطع با قبض‌های سنگین روبرو خواهند شد و حتی ممکن است در دوره‌های بعد مجبور به محدود کردن برق رسانی به این دسته از مشترکان شویم.
رجبی مشهدی ابراز امیدواری کرد که اگر هموطنان به همکاری خوبی که امسال با صنعت برق داشتند ادامه دهند، به طور قطع می‌توانیم تابستان را با حداقل محدودیت یا بدون محدودیت به خصوص در مناطق گرمسیر که بی‌برقی برای آنها سخت‌تر است، پشت سر بگذاریم.
سخنگوی صنعت برق در خصوص زمان رفع محدودیت‌های برق‌رسانی به بخش صنعت و کشاورزی گفت: امسال گشایش‌هایی را در بخش صنعت به خصوص صنعت فولاد، سیمان و سایر بخش ها انجام دادیم که هم به برنامه تولید آنها خللی وارد نشود و هم امکان تامین برق همه مشترکان را داشته باشیم.
وی افزود: امسال در مقایسه با سال گذشته که شهرک‌های صنعتی دو روز در هفته محدودیت و در باقی روزهای هفته نیز محدودیت بدون برنامه قبلی داشتند وضعیت بسیار متفاوت است. امسال فقط یک روز یا حدود 12 ساعت در هفته محدودیت برق‌رسانی دارند. در بخش صنایع بزرگ نیز طبق برنامه به گونه‌ای عمل کرده‌ایم که به تولید آنها خللی وارد نشود و در بخش تنظیم بازار مشکلی پیش نیاید، که تا این لحظه پیش نیامده و امیدواریم در روزهای آتی نیز با اجرای این برنامه پیش نیاید.
رجبی مشهدی ادامه داد: رفع محدودیت برق‌رسانی به بخش صنعت و کشاورزی کماکان با همکاری خوب مردم می‌تواند در ماه‌های مرداد و شهریور کاهش یابد لذا از مردم می‌خواهیم کاهش و مدیریت مصرف در ساعات اوج مصرف شب و روز را فراموش نکنند تا تابستان را با برق پایدار برای همه مشترکان کشور پشت سر بگذاریم.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا