تجارت

فعلا الزامی برای حضور دانشجویان نیست/ اسکان یک نفر در هر اتاق

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در آستانه اول مهرماه و آغاز سال جدید تحصیلی گفت: فعلا به دلیل شرایط کرونایی، الزامی از طرف دانشگاه برای حضور دانشجویان در تهران وجود ندارد.

به گزارش ناظم نیوز به نقل از دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، دکتر حمیدرضا خانکه با نظارت بر چگونگی بازگشایی خوابگاه های دانشجویی برای دانشجویان مقطع کارشناسی جهت حضور در دوره های کارورزی و کارآموزی، گفت: فعلا به دلیل شرایط کرونایی، الزامی از طرف دانشگاه برای حضور دانشجویان در تهران و گذراندن واحدهای عملی، وجود ندارد.

وی افزود: حضور هیچ دانشجویی برای هیچ واحدی الزامی نیست. دانشجویان درصورتی که تمایل داشته باشند می توانند در دوره های کارورزی و کارآموزی شرکت کنند، بنابراین دانشجویانی که از شهرستان به تهران می آیند، ضمن اینکه باید دو دوز واکسن را تزریق کرده باشند، رضایت خودشان را نیز کتبا اعلام می کنند و ان شاالله مراقبت از خودشان و دیگران را هم بعهده می گیرند.

حضور دانشجویان آسیب پذیر اختیاری است

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی خاطرنشان کرد: برخی از دانشجویان تماس گرفتند که والدین آسیب پذیری دارند، یا فرزند کوچک دارند، یا باردارند و تمایل ندارند که به تهران آمده و در خوابگاه ها اقامت کنند، لذا فعلا دانشگاه، حضور دانشجویان در دوره های کارورزی را اختیاری گذاشته تا کمی شرایط بلحاظ شیوع کرونا، بهتر شود.

وی افزود: اگر درصد اطمینان بالا برود که می توانیم ایمنی دانشجویان را تامین کنیم، آن وقت شرایطی را فراهم می کنیم که دانشجویان بیشتری مراجعه کرده و در دوره های عملی و مهارتی حضور داشته باشند.

خانکه اظهار داشت: مسئولان دانشگاه از بهار امسال در فکر این بودند که برای ترم آینده، بخصوص برای دانشجویان مقطع کارشناسی که واحدهای کارورزی و مهارتی را طی نکردند و در شرف فارغ التحصیلی هستند، خوابگاه ها را بازگشایی کنند.

وی تاکید کرد: برغم اینکه وضعیت کرونا متغیر بود و متاسفانه موج پنجم با وضعیت بسیار بدی مردم را درگیر کرد و آسیب زیادی به جامعه زد، اما با توجه به اینکه مسئولیت آموزشی سنگینی بر دوش دانشگاه است، همچنان تصمیم بر پیگیری امور مربوط به بازگشایی خوابگاه ها بود.

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی افزود: بواسطه همین اصل، در تیرماه کمیته «بازگشایی» با حضور معاونان آموزشی و دانشجویی و نمایندگان تشکل های دانشجویی شکل گرفت، و سعی شد تا فضاهای آموزشی ارزیابی بشوند، برغم اینکه فشار زیادی بلحاظ شیوع کرونا بود، فضاهای آموزشی بازسازی شدند.

وی گفت: هرچند که منابع مالی محدود بود و به دلیل تورم شرکت های پیمانکاری تمایلی به همکاری برای عملیات عمرانی نداشتند ولی تمام توانمان را گذاشتیم و خوابگاه جدید پسران (فردوس ۲) بازسازی و تجهیز شد، در نهایت، با تصمیم هیات رئیسه و با نظر کمیته بازگشایی، با مدیران پنج گروه آموزشی که مقطع کارشناسی دارند، تبادل نظر شد.

اولویت حضور با دانشجویان مقطع کارشناسی دارای کارورزی و کارآموزی آنان عقب افتاده

خانکه یادآور شد: اولویت حضور دانشجویان، برای دانشجویان مقطع کارشناسی که کارورزی و کارآموزی آنان عقب افتاده و در شرف فارغ التحصیلی هستند، تعیین شد.

وی در پاسخ به این سئوال که چه تعدادی از دانشجویان دارای این اولویت، در خوابگاه ها اقامت خواهند داشت؟ گفت: به دلیل رعایت فاصله اجتماعی در سکونت دانشجویان در خوابگاه ها (حتی الامکان اقامت یک نفر در هر اتاق)، مجموع دانشجویان دختر و پسر که می توانند در خوابگاه ها اقامت داشته باشند، حداکثر ۲۰۰ نفر است.

سکونت دانشجویان در خوابگاه ها حتی الامکان اقامت یک نفر در هر اتاق

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی اظهار داشت: این تعداد بتدریج در خوابگاه ها پذیرش می شوند و با حضور در دوره های فشرده کارآموزی و کارورزی، به شهر خود بازمی گردند و جای خود را به گروه دیگری از دانشجویان می دهند که طبق برنامه ریزی گروه های آموزشی، در تهران حضور داشته و واحدهای عملی خود را می گذرانند.

وی از مدیران گروه های آموزشی، خواست تا بنوعی برنامه ریزی کنند که کارورزی دانشجویان بشکل پیوسته انجام بشود و دانشجویان مجبور به اقامت طولانی در خوابگاه ها نشوند و فرصت به گروه های دیگر و مراکز دیگر داده شود. و اگر با احتیاط عمل کنیم و همه از خود و دیگران مراقبت کنند، احتمالا امکان بازگشایی کامل خوابگاه ها را خواهیم داشت.

خانکه در پاسخ به این سئوال که آیا مراکز درمانی تابعه دانشگاه، آمادگی پذیرش دانشجویان بصورت پیوسته را دارند؟ گفت: با معاونت درمان هماهنگی شده و دو بیمارستان رازی و رفیده و دو کلینیک نظام مافی و اسماء آمادگی دارند که دانشجویان را برای دوره های بالینی و کارورزی ها بپذیرند.

وی گفت: اما دانشجویان باید در نظر داشته باشند که در دو بیمارستان رازی و رفیده، بیمارانی بستری هستند که جزو گروه های آسیب پذیرند و باید قرنطینه معکوس باشند و دانشجویان باید مراقب باشند که این بیماران بستری را آلوده به ویروس کووید نکنند و حتما با ماسک و رعایت فاصله اجتماعی، بر بالین بیماران حاضر شوند.

دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری فقط در موارد خاص که مجبور به حضور در تهران هستند

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در مورد دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری هم گفت: این دانشجویان فقط در موارد خاص که مجبور به حضور در تهران هستند و با تائید شورای تحصیلات تکمیلی، می توانند از خوابگاه استفاده کنند.

وی گفت: هم اکنون یک خوابگاه دختران و یک خوابگاه پسران، دانشجویان اولویت دار را پذیرش کرده و اقامت دارند و ان شاالله تا یکی دو هفته آینده، همه خوابگاه ها آماده هستند و با سرعتی که واکسیناسیون جلو می رود، این امکان وجود دارد که ما فضای بیشتری را در اختیار دانشجویان بگذاریم.

خانکه افزود: منتها با توجه به اینکه امکان ابتلا و حتی ابتلا به نوع شدید در افرادی که بیماری زمینه ای دارند و یا سیستم ایمنی ضعیفی دارند، وجود دارد ، ما مجبوریم احتیاط کنیم، و بتدریج دانشجویان را اسکان بدهیم.

وی تاکید کرد: از طرفی، با توجه به اینکه در صورت ابتلای دانشجویان، این دانشگاه امکانات تشخیصی، بستری و خدمات درمانی حوزه کووید را ندارد، لذا، همه مسئولان دانشگاه نگران هستند که اگر خدای ناکرده وضعیت مجددا قرمز بشود و یا موجی اتفاق بیافتد، چگونه سلامتی دانشجویان را حفظ کنند.

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی به دانشجویان توصیه کرد که حداقل تماس را با یکدیگر داشته و در محیط های کارورزی حتما از ماسک استفاده کرده و اصول فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

دانشجویان در خوابگاه باید حداقل تماس را داشته باشند

وی گفت: دانشجویان در سوئیت های خوابگاهی که دو یا سه نفر اقامت دارند، باید حداقل تماس را داشته باشند که اگر احیانا یکی از آنان، آلوده بود، ویروس را به دیگران منتقل نکند. هم اکنون ساعت برگشت به خوابگاه با قبل از شیوع کرونا، متفاوت است و چون به دلیل کرونا، اماکن عمومی و استفاده از مترو و وسایل عمومی برای تردد، امکان سرایت و انتقال بیماری را افزایش می دهد، به دانشجویان توصیه می شود که تا حد امکان از حضور در اماکن عمومی و استفاده از وسایل نقلیه عمومی خودداری کرده و زودتر به خوابگاه ها برگردند.

خانکه با اشاره به اینکه در تمام خوابگاه ها، تب سنجی و اندازه گیری اکسیژن برای دانشجویان صورت می گیرد، افزود: اگر دانشجویی خودش احساس کرد که علائم بیماری را دارد و یا بدحال است، سریعا به مسئول خوابگاه اطلاع بدهد. در هر خوابگاه، فضایی برای قرنطینه دانشجویان بیمار در نظر گرفته شده تا از تماس با دیگران پرهیز کنند. ضمن آنکه از معاونت درمان خواسته شده که پزشکان بصورت مرتب به خوابگاه مراجعه کرده و دانشجویان را معاینه کرده و داروهای اولیه با نظر متخصص عفونی در دسترس مسئولان خوابگاه ها باشد.

وی اظهار داشت: بهرحال، حرکتی را شروع کردیم و بتدریج با توجه به شرایط پیش می رویم، اما باید در نظر داشته باشیم که بیش از ۷۵ درصد مرگ و میر در ایران، مربوط به ۱۲ درصد جمعیت سالمندانی است که واکسن نزده اند، بنابر این، همچنان احتمال ابتلا به نوع شدید و مرگ و میر و آسیب های زیاد وجود دارد.

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی یادآور شد: توصیه من این است که همه همت کنیم، مراقبت کنیم، خود دانشجویان فاصله گذاری را رعایت کنند، همکاران مستقر در خوابگاه ها و مراکز درمانی و معاونان دانشگاه تمام دقت شان را بخرج بدهند که ان شاالله بتوانیم بتدریج یک تجربه موفقی را رقم بزنیم.

واحدهای تئوری مانند گذشته، بصورت مجازی ارائه می شود

وی افزود: از طرفی، بهتر است که واحدهای تئوری مانند گذشته، بصورت مجازی ارائه بشود، بهرحال این ارائه مجازی، فرصتی است برای توسعه زیرساخت ها و جلوی سفرهای غیرضرور، و گردش ویروس را می گیرد. به امید روزی که بتوانیم پذیرای کلیه دانشجویان در خوابگاه ها و دانشگاه باشیم.

خانکه از برنامه ریزی برای برگزاری تور آشنایی دانشجویان ورودی ۹۹ و ۱۴۰۰ با فضای دانشگاه خبر داد و گفت: این تور با ثبت نام دانشجویان علاقه مند به شرکت و بصورت تلفیقی از بخش های مجازی و حضوری، برگزار خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا