تجارت

فعالیت ۶ هزار و ۸۶۱ معدن کشور در ۱۴۰۰

بر اساس آخرین نتایج اعلامی مرکز آمار، تعداد کل معادن کشور در سال ۱۴۰۰ برابر با ۱۰ هزار و ۱۷۰ معدن بوده است که از این تعداد ۶‌هزار و ۸۶۱ معدن فعال و سه‌هزار و ۳۰۹ معدن غیرفعال است.

ناظم نیوز: به گزارش مرکز آمار، اجرای بهنگام‌سازی چارچوب معادن کشور از اسفند ١٣٩٩ شروع و تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۰ ادامه داشت.
در این طرح کارشناسان معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان‌ها با مراجعه به سازمان‌های ذی‌ربط در استان، پس از دریافت اطلاعات معادن، وضعیت فعالیت معادن را بررسی و اطلاعات تکمیلی را به مرکز آمار ایران ارسال می‌کنند.
بر اساس یافته‌های این طرح از ۶ هزار و ۸۶۱ معدن فعال، ۶ هزار و ۴۴۹ معدن فقط در حال بهره‌برداری، ٢٨٩ معدن در حال بهره‌برداری و اکتشاف و ١٢٣ معدن در حال بهره‌برداری، تجهیز و آماده‌سازی بوده است.
یافته‌های این طرح موید این است که از سه‌هزار و ۳۰۹ معدن غیر فعال در کشور، ٢٩٨ معدن فقط در حال تجهیز و آماده‌سازی، ۶۰ معدن دارای فعالیت کمتر از ٣٠ روز، ۵۱۳ معدن تعطیل دائم، ٢٠٨ معدن تعطیل موقت و ۴۳۰ معدن سایر موارد را شامل می‌شود.
در بررسی سایر علل غیرفعال شدن معادن کشور، بلوکه شدن معدن، رکود بازار، نداشتن مجوز، مشکلات حقوقی و زیست محیطی بیشترین فراوانی را به خود اختصاص دادند.
ایران دارای ۶۸ نوع از انواع مختلف مواد معدنی است. ذخایر اثبات شده سنگ آهن ایران به مقدار ۲.۷ میلیارد تن( هشت دهم درصد کل ذخایر جهان)، ذخایر سنگ معدن مس به مقدار ۲.۶ میلیارد تن (چهار دهم درصد از ذخایر جهانی) است.
ایران همچنین دارای ۱۱ میلیون تن روی (چهار درصد از ذخایر جهانی) است. کل ذخایر اثبات شده معادن ایران در حدود ۶۰ میلیارد تن برآورد شده که با اجرای اولویت نخست اکتشافی کشور در گستره‌­ای به مساحت ۵۰۰ هزار کیلومتر مربع، انتظار می‌رود به بیش از ۱۰۰ میلیارد تن برسد. از این رو بخش معدن و صنایع معدنی یکی از حوزه­‌های مهم و اثرگذار در تولید و تجارت کشور به شمار می‌­آید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا