جامعه

فضای سبز شهرتهران ۱۳۰ میلیون لیتر آب مصرف می کند

معاون شهرداری تهران برای آبیاری فضای سبز تهران ۱۳۳ میلیون لیتر مصرف آبی داریم و تا افق ۱۴۱۰ باید ۲۵۰ میلیون لیتر برای فضای سبز شهر تهران منابع آبی تأمین شود.

به گزارش ناظم نیوز، جلال بهرامی معاون امور خدمات شهری شهرداری تهران با حضور در صحن شورای اسلامی شهر تهران، درباره وضعیت موجود فضای سبز و پسماند و همچنین برنامه‌هایی که باید تا سال ۱۴۰۲ طبق برنامه پنج ساله سوم انجام شود، توضیح داد.

معاون امور خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران با بیان اینکه این معاونت نزدیک به ۱۰ هزار نفر از نیروهای شهرداری را درون خود جای داده است، افزود: همچنین تقریباً نزدیک به ۲۷ هزار نفر هم در سه حوزه رفت و روب، جمع آوری پسماند و فروشندگان میادین میوه تره بار شاغل هستند.

بهرامی ضمن اشاره به اولویت موضوع فضای سبز و پسماند در گزارش ارائه عملکرد و پیشنهادات امروز، بیان کرد: یکی از موضوعاتی که در فضای سبز اهمیت دارد، آب است. اگر تأمین منابع آبی برای فضای سبز در اولویت نباشد، اجرای هر طرح توسعه‌ای و نگهداشت درنهایت موفق نخواهد شد.

وی در ادامه اضافه کرد: تا افق ۱۴۱۰ باید ۲۵۰ میلیون لیتر برای فضای سبز شهر تهران منابع آبی تأمین شود که درحال حاضر ۱۳۳ میلیون لیتر مصرف آبی داریم.

مصرف ۱۳۰ میلیون لیتر آب فضای سبز شهر تهران

معاون امور خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران با بیان اینکه باید مصرف ۱۳۰ میلیون لیتر آبی که از چاه‌ها برداشت می‌شود تا افق ۱۴۱۰ کاهش یابد و به ۸۰ میلیون لیتر برسد، عنوان کرد: همچنین باید از پساب‌های شهر تهران استفاده شود. این پساب‌ها فرصتی برای شهرداری است که اگر زودتر از آن استفاده نشود در جنوب شهر تبدیل به حقابه می‌شود و دیگر هیچ استفاده‌ای از آن نخواهد شد. در حال حاضر کسانی که می‌خواهند این تصفیه خانه‌ها را بسازند، زمین در اختیارشان قرار داده شده است.

بهرامی در ادامه تأکید کرد: در جلسه پیش موارد قانونی پیش آمده که باید حتماً سند این زمین‌ها به نام آن‌ها زده شود تا بتوانند تصفیه خانه‌ها را بر زمین‌های مورد نظر احداث کنند. حاضر هستیم که تعهد محضری داده شود تا زمین زودتر تحویل و ساخت تصفیه خانه‌ها آغاز شود.

وی با تأکید بر لزوم جدی گرفتن موضوع آب توسط شورای شهر، بیان کرد: باید این دو موضوع جدی گرفته شود تا در حوزه توسعه و نگهداشت فضای سبز شهر تهران موفق باشیم.

معاون امور خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران در گفت: گزارشی که امروز بیان می‌شود براساس برنامه پنج ساله سوم است که دو سال آن باقی مانده است. برنامه افق ۱۴۰۴ تحت عنوان یک پیشنهاد لحاظ شده و هیچ عدد و رقمی روی پیشنهادات اعمال نشده است و باید در صحن شورا ارائه و تبدیل به برنامه شود تا ما آن را تحت عنوان عدد و رقم نشان دهیم.

سرانه فضای سبز درون شهری باید به ۱۶.۴۸ متر مربع برسد

بهرامی با بیان اینکه امسال سرانه فضای سبز درون شهری باید به ۱۶.۴۸ متر مربع برسد، عنوان کرد: همچنین سال آینده این عدد باید به ۱۶.۵۵ و سال ۱۴۰۲ باید به ۱۶.۶۰ متر مربع برسد. تمامی برنامه ریزی‌های خدمات شهری براساس همین برنامه پنج ساله سوم پیش خواهد رفت. سرانه فضای سبز پیرامون شهری از ۲۵.۱۶ متر مربع در سال ۱۴۰۰ باید به ۲۶.۶ متر مربع در سال ۱۴۰۲ برسد.

به گفته وی؛ امسال ۲۵۰ هکتار از اماکنی که چمن دارند و آب زیادی را مصرف می‌کنند باید تبدیل به گیاهان مقاوم و کم آب شوند و سال ۱۴۰۱ باید این عدد به ۴۵۰ هکتار و سال ۱۴۰۲ به ۵۵۰ هکتار برسد.

معاون امور خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران در ادامه اضافه کرد: این برنامه در افق ۱۴۱۰ برابر با ۲۵۰ میلیون متر مکعب آب است. اگر با همین مصرفی که امروز داریم پیش رویم به جای ۲۵۰ متر مکعب باید ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب تأمین شود. دو کار در این حوزه باید انجام شود که شامل توسعه منابع آبی مورد نیاز و صرفه جویی آب فعلی است. در غیر این صورت ۵۰ میلیون لیتر کسری آب خواهیم داشت.

احداث ۸ بوستان در محلات فاقد فضای سبز

بهرامی با بیان اینکه در بازه زمانی یک سال آینده باید در ۸ محله تهران که فاقد بوستان هستند، فضای سبز ساخته شود، گفت: این ۸ بوستان شناسایی و تأمین منابع مالی شده‌اند و درحال خرید زمین برای انجام این کار هستیم.

وی درباره برنامه توسعه فضای سبز درون شهری در بازه زمانی یک ساله ۱۴۰۰، توضیح داد: علاوه بر احداث ۸ بوستان باید ۱۲ هکتار از بوستان گل‌ها، ۳۳ هکتار از پادگان ۰۶ ارتش، ۱۶.۵ هکتار از فاز یک بوستان ایرانیان، ۴۰ هکتار از فاز یک باغ راه حضرت فاطمه زهرا (س)، ۱۲ هکتار از بوستان نهج البلاغه، ۶۰ هکتار از بوستان دانش و طبیعت، ۲ هکتار از احیا و تملک باغات، ۳۰ هکتار از فاز دو بوستان ولایت، ۶۶۷ متر مربع احداث و توسعه فضای سبز عمودی و بام سبز بدنه اماکن شهرداری، ۵۷ هکتار از بوستان یاس فاطمی، ۱۲۵۰ هکتار توسعه جنگل کاری کمربند فضای سبز پیرامون شهر تهران انجام شود.

معاون امور خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران با بیان اینکه پادگان ۰۶ یک موضوع بسیار مهمی است، افزود: باید شورا تأکیدی روی آن داشته باشد تا زودتر این پادگان آزادسازی شود. اگر فضای سبز در این زمین توسعه داده شود ۴۰ هکتار زمین به وسعت فضای سبز تهران افزوده خواهد شد و بن بستی که در محله وجود دارد، نجات خواهد یافت.

بهرامی در ادامه اضافه کرد: در خیابان پاسداران تنها یک مسجد وجود دارد که دولتی ساخته شده است و در خیابان پاسداران تقریباً پارکی هم وجود ندارد. البته باغچه‌های کوچک محلی هستند اما بوستان سبزی ندارد.

صرفه جویی مصرف آب در دستور کار قرار گیرد

وی درباره برنامه الگوی بهینه شبکه آبی رو سطحی و زیرسطحی در بازه زمانی یک ساله امسال، توضیح داد: باید صرفه جویی مصرف آب در دستور کار قرار گیرد تا علاوه بر نگهداشت فضای سبز فعلی امکان توسعه آن را در آینده داشته باشیم. توسعه شبکه و طرح جامع آب خام شهر تهران، طرح جامع احیا و نظارت بر قنوات سطح شهر، امکان سنجی و احداث ایستگاه طرح تغییر الگوی کشت و اکولوژی و آموزی و پژوهش‌های مرتبط، تأمین منابع آبی پایدار جز برنامه‌های امسال هستند که باید براساس مقادیر مشخص شده تکمیل شوند.

معاون امور خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران درباره برنامه پیشنهادی چهارساله توسعه فضای سبز درون شهری تا افق ۱۴۰۴، بیان کرد: بوستان بانوان، ۵۳ هکتار از بوستان ایرانیان، ۴۰ هکتار از باغ راه حضرت فاطمه زهرا (س)، بوستان‌های موضعی و تبدیل رود دره به فضای سبز شهری جز برنامه‌های چهار سال آینده هستند که باید تکمیل شوند.

بهرامی با بیان اینکه بوستان‌های موضعی بسیار مهم هستند، گفت: متأسفانه شهروندان از بوستان‌ها استفاده مستمری ندارند یعنی باید بسته‌های تشویقی برای شهروندان تعریف شود تا اقشار مختلف جامعه تحت عناوین مختلفی از پارک‌های موجود استفاده کنند.

او درباره برنامه الگوی بهینه شبکه آبی زیرسطحی و رو سطحی تا افق ۱۴۰۴، بیان کرد: اقدامات پیش بینی شده تا پایان برنامه چهار ساله شامل تحلیل و انتخاب الگوی بهینه شبکه آبی زیرسطحی و رو سطحی، نصب ابزارهای اندازه گیری در تمامی منابع مورد استفاده آبی شامل چاه‌ها، آب‌های سطحی و قنوات و پساب‌ها، کاهش مصرف آب با استفاده از فناوری نوین آبیاری بگونه‌ای که مصرف را به تدریج به میزان ۴۰ میلیون متر مکعب کاهش دهد، نگهداشت آب قنوات و افزایش بهره برداری مناسب از آن‌ها و تدوین برنامه عملیاتی بهره برداری از آب خام تهران است.

ایستگاه‌های MRF که احداث شده کم و کسری دارد

معاون امور خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران درباره ارائه گزارش پسماند، بیان کرد: مقید به اجرای طرح ۲۰ ساله پسماند هستیم اما شاید روی شیوه اجرا صحبت داشته باشیم. تا زمانی‌که طرح ۲۰ ساله پابرجا است در راستای آن پیش خواهیم رفت. برای مثال ایستگاه‌های MRF که احداث شده کم و کسری دارد اما دلیل نمی‌شود که این ایستگاه‌ها راه اندازی نشود و باید براساس توافق قرارداد قبلی که با بخش خصوصی امضا شده، ایستگاه‌ها راه اندازی و نواقص آن در ایستگاه‌های جدید برطرف شود.

بهرامی با بیان اینکه باید امسال نسبت تفکیک پسماند در مبدأ به ۹ درصد برسد، افزود: این عدد تبدیل به معضلی شده است چرا که کولی‌ها تفکیک از مبدأ را سخت کرده‌اند. تفکیک از مبدأ نیازی به هزینه تجهیزات ندارد بلکه نیاز به هزینه اجتماعی دارد. باید هزینه فرهنگ سازی و اجتماعی تفکیک از مبدأ میان شهروندان به خصوص شهرک‌ها و مجتمع‌های مسکونی آغاز شود.

او ضمن اشاره به موضوع دفن زباله‌های مازاد در آرادکوه، عنوان کرد: تقریباً بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ تن زباله دفن می‌شود. باید برنامه ریزی انجام شود تا ۱۰ درصد از زباله تولیدی، دفن شود.

بازیافت ۱۴ هزار تن زباله در روز تا افق ۱۴۰۲

به گفته معاون امور خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران؛ پسماندهای ساختمانی تا افق ۱۴۰۲ پر شده است و روزانه ۱۴ هزار تن زباله بازیافت و دوباره به چرخه مصرف شهر برمی‌گردد.

بهرامی یکی دیگر از معضلات موجود را موضوع دفن پسماندهای بهداشتی ذکر کرد و افزود: قانون برای ما وظیفه‌ای تعیین نکرده است اما ما تحت هر عنوانی این اقدام را پذیرفته‌ایم. باید بازتعریفی با وزارت بهداشت روی این موضوع صورت گیرد تا در مبدأ تفکیک پسماند بهداشتی صورت گیرد و سپس این زباله‌ها دفن شوند.

او در ادامه اضافه کرد: متأسفانه بسیاری از این مراکز از مخازن ما برای پسماند بهداشتی استفاده می‌کنند که اقدام خطرناکی است چرا که در آینده از لحاظ زیست محیطی دچار مشکل خواهیم داشت. روزانه ۱۰۰ تا ۱۲۰ تن پسماند با آهک در آرادکوه دفن می‌شود که البته کار خطرناکی است و باید این موضوع هم تعیین و تکلیف شود.

جایگاه بخش خصوصی در شهرداری مشخص نیست

معاون امور خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران درباره برنامه تحول در موضوع پسماند، توضیح داد: توسعه و تجهیز مجتمع آرادکوه از محل مصوبه بهای خدمات مدیریت پسماندهای ساختمانی و عمرانی، خرید مخازن زباله و تسهیلات تأمین خودرو؛ بهسازی، مرمت و تجهیز ایستگاه‌های خدمات شهری، توسعه و تجهیز مجتمع بازیافت خاک و نخاله جاجرود، MRF ایجاد سه واحد پردازش مکانیزه، اجرای طرح تفصیلی طرح جامع پسماند، خرید ماشین آلت و تجهیزات عملیات برف روبی، اجرای برنامه عملیاتی طرح جامع مدیریت پسماند، طراحی و احداث واحدهای تولید انرژی از پسماند، احداث خط بازیافت خاک و نخاله، توسعه خدمات و سامانه‌های شهر هوشمند در مدیریت پسماند، به کارگیری خودروهای الیروب، راه اندازی سامانه توزین پسماند و نصب و راه اندازی ۱۸ دستگاه خود دریافت پسماند خشک در مراکز عمومی ( RVM) باید در بازه زمانی یک ساله امسال به سرانجام برسد.

بهرامی در ادامه افزود: توسعه و تجهیز مجتمع‌های بازیافتی مصالح ساختمانی از گذشته شروع شده و ما نیز در حال ادامه آن هستیم تا هرچه سریع‌تر تکمیل شود؛ این اقدام محل درآمدی دارد.

وی با بیان اینکه جایگاه بخش خصوصی در شهرداری تهران مشخص نیست، افزود: نمی‌توان بیشتر از این به شهروندان برای افزایش درآمد بر ارائه خدمات، فشار وارد کرد.

معاون امور خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران تأکید کرد: جایگاه بخش خصوصی پس از ۱۰۰ سال باید در شهرداری تهران شفاف و واضح باشد و نباید با فراخوان بخش خصوصی را در پروژه‌ها دخالت داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا