اجتماعیجامعه،شهری

فسادستیزی گام محکمی برای ایجاد آرامش در جامعه

وعده فسادستیزی در مدت ۱۰۰ روزه فعالیت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت سیزدهم با تشکیل پرونده‌های مفسدان اقتصادی، ارسال به مراجع قضایی و عزل مدیران حقوق نجومی‌بگیر تحقق یافت.

ناظم نیوز: دولت سیزدهم وعده تحول در برنامه‌ریزی و ارتقای سلامت اقتصادی را به مردم داد و بر این اساس راهبردهای ۱۲ گانه مبارزه با فساد را مطرح کرد. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یکی از وزارتخانه‌های دولت است که دارای ۱۶ سازمان تابعه و شرکت‌های زیرمجموعه است.
«حجت‌الله عبدالملکی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از لحظه ورودش به مجلس برای کسب رای اعتماد بر فسادزدایی و مقابله با فساد تاکید کرد. وی، یکم شهریورماه در صحن علنی مجلس گفت که فساد در این بخش بزرگ اقتصاد (وزارت تعاون) موجب نگرانی نمایندگان شده است، موضوعی که دغدغه همه ماست مساله مدیریت سیاسی، غیر اقتصادی، فساد آلود و انتصاب‌های رانتی و حقوق‌های نجومی در این مجموعه‌هاست.
وی با بیان اینکه نخستین گام فسادزدایی از مجموعه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، تاکید کرد که سالم‌سازی سرمایه و مساله مدیریتی و انسانی در این مجموعه‌های اقتصادی دستور رئیس‌جمهوری و مطالبه مردمی است که در این راستا ضمن حفظ مدیران سلامت و کارآمد، مدیران رانتی شناسایی و برکنار می‌شوند.
عبدالملکی تاکید کرد که مدیران متخصص انقلابی، با تجربه و جهادی شناسایی و جایگزین می‌شوند، تا کی بنشینیم و بگوییم که این مجموعه‌ها را مافیا گرفته است، امروز روز اقدام است و این وضعیت مجموعه‌ها با دولت و مجلس انقلابی از ما پذیرفته نیست، ضمن اینکه شبکه‌های معاند علیه ما اقدام کرده و آنهایی که منافع آنها به خطر افتاده دروغ‌پردازی می‌کنند.
به گفته وی، اکنون توانمندی و پشتیبانی دولت و مجلس را برای فساد زدایی داریم از این رو مساله انتصاب‌ها را با قدرت پیگیری می‌کنیم و دستگاه‌های بزرگ را برای شایسته گزینی و فعالیت مدیران انتخاب می‌کنیم، اگر مدیری که ما انتخاب کردیم ناکارآمد و فاسد باشد به زودی برکنار می‌کنیم.
وزیر تعاون به وعده‌اش در خصوص عزل مدیران ناکارآمد، حقوق نجومی بگیر و فاسد عمل کرد و در ادامه، تعداد زیادی از معاونانش و مدیران زیرمجموعه این وزارتخانه را عزل و افرادی انقلابی را انتخاب کرد.
ارسال پرونده های فساد به مراجع قضایی
وی همچنین در یازدهم آبان‌ماه در برنامه ویژه خبری اعلام کرد که در این دو ماه، چندین عزل و نصب داشتیم و یکی از تعهداتم در مجلس این بود که افراد مفسد، بی ربط و ناکارآمد را برکنار کنیم. وزارت تعاون در میان وزارتخانه‌ها شاید جزو مواردی بود که بیشترین عزل و نصب را داشته است و چندین نفر عزل شدند.
طبق گفته وزیر تعاون، بخشی از آنها افرادی بودند که انواعی از فساد از جمله فساد اقتصادی و بخشی از آنها کسانی بودند که انواعی از محکومیت و جرم مانند جرایم امنیتی و اقتصادی را داشتند، همچنین بخشی از آنها کسانی بودند که ناکارآمد بودند یعنی افرادی که تحصیلات و تخصص مرتبط نداشتند و پست مدیریتی را اشغال کرده و بهره‌وری را کاهش داده بودند.
بر اساس اعلام این عضو کابینه ولت سیزدهم، تعداد قابل ملاحظه‌ای پرونده فساد در حال تکمیل است که به‌زودی به قوه قضاییه ارسال می‌شود. بر همین اساس، گزارش تفصیلی در هفته‌های آینده درباره برنامه مبارزه با فسادی که در وزارتخانه در این ۲ ماه پیش رفته است که شامل همه واحدهای اقتصادی و زیر مجموعه همه صندوق ها می شود، خدمت مردم ارائه می کنیم.
تشکیل کمیته‌های ضابطه‌زدایی و مبارزه با فساد و ارسال پرونده‌ها به قوه قضاییه
وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در نخستین نشست اعضای شورای سیاستگذاری و برنامه ریزی تحول راهبردی این وزارتخانه در پنجم شهریورماه، ۲ کمیته شامل ضابطه‌زدایی و تمرکز زدایی و کمیته مبارزه با فساد و تعارض منافع را تشکیل داد تا از این طریق ضوابط دست‌وپاگیر حذف و واگذاری و تمرکز زدایی اموری که قابل واگذاری به استان‌ها است، انجام شود.
کمیته مبارزه با فساد و تعارض منافع جزو وعده‌های دولت است که راه‌اندازی شد تا از فساد جلوگیری شود و این اقدام حرکتی در جهت پایان فساد و تبعیض در کشور با آغاز دولت سیزدهم بود.
وزیر کار همچنین در نشست با مدیران شرکت‌های زیرمجموعه، این وزارتخانه بر بسته شدن روزنه‌های بروز فساد تاکید کرد و فرصت سه ماهه به مدیران وزارتخانه‌اش برای کاهش حجم فساد داد.
برکناری ۳ نفر از حقوق‌بگیران نجومی در شرکت‌های زیرمجموعه وزارت تعاون
چندی پیش، فیش های نجومی و غیر متعارف چند مدیر از پتروشیمی امیرکبیر منتشر شد که مورد انتقاد بسیاری از کاربران فضای مجازی قرار گرفت.
در این باره، «احمد خانی نوذری» معاون امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، خبر برکناری سه نفر از شرکت های زیرمجموعه وزارت کار را به‌خاطر فیش‌های حقوقی نجومی از محل کارت هدیه و سکه توییت کرد.
وی همچنین در گفت‌وگویی با اشاره به دریافتی‌های نجومی در شرکت‌های زیرمجموعه این وزارتخانه گفت که بخشی از پرداختی‌ها که غیر قانونی بوده و به مراجع قانونی و نظارتی منعکس شده است باید برگردانده و دریافت‌کنندگان آن هم تنبیه شوند.
بر اساس گفته خانی نوذری، برای آن پرداختی‌هایی که قانونی اما غیرمتعارف و غیرمنصفانه بوده است، باید موانع قانونی رفع شود.
در همین راستا روز شنبه گذشته مدیرعامل بانک رفاه کارگران در حکمی «یدالله مصدقی‌فرد» را به عنوان سرپرست شرکت پتروشیمی امیرکبیر منصوب کرد.
راه‌اندازی سامانه «سوت‌زنی» در وزارت تعاون
در روزهای گذشته دفتر بازرسی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از راه‌اندازی سامانه «سوت‌زنی» در راستای حمایت و تشویق گزارشگران فساد خبر داد.
راهبری دفاتر بازرسی سازمان‌های تابعه، تشریح برنامه‌های مرتبط با اجرای اصولی سلامت اداری و مبارزه با فساد، ایجاد تمهیدات لازم برای راه‌اندازی سامانه سوت‌زنی و تهیه دستورالعمل حمایت و تشویق گزارشگران فساد از مهمترین بخش‌های این سامانه است.
اینها بخشی از اقدامات دولت سیزدهم در وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی است تا شاید بخشی از آلام جامعه در بحث عدالت و سلامت اداری تحقق یابد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا