اقتصادی

فروش خودرو بیشتر از تولید شد

در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، خودروسازان در مجموع بیش از ۷۶ هزار دستگاه خودرو تولید و بالغ بر ۸۳ هزار دستگاه خودرو را تجاری‌سازی کرده‌ و فروخته اند که بیانگر پیشی گرفتن فروش از تولید است.

به گزارش خبرنگار ناظم نیوز، بررسی آخرین وضعیت فروش خودرو نشان می‌دهد که در اردیبهشت ماه سال جاری در مجموع ۷۶ هزار و ۳۹۶ دستگاه خودرو تولید و برای ۸۳ هزار و ۶۲ دستگاه خودرو فاکتور فروش صادر شده است.

از این میزان سهم ایران خودرو در بخش تولید ۴۰ هزار و ۸۰۵ دستگاه خودرو بوده و با تکمیل تعدادی از خودروهای ناقص، در مجموع ۴۳ هزار و ۵۰۲ دستگاه خودرو فروخته است؛ همچنین سهم سایپا نیز در بخش تولید ۲۶ هزار و ۳۸۵ دستگاه خودرو بوده که با تکمیل تعدادی از خودروهای ناقص، در مجموع برای ۲۹ هزار و ۱۷۹ دستگاه خودرو فاکتور فروش صادر کرده است؛ همچنین سهم پارس خودرو (زیر مجموعه سایپا) در بخش تولید ۹ هزار و ۶۹۰ دستگاه خودرو بوده که در مجموع ۱۰ هزار و ۳۸۱ دستگاه خودرو فروخته شده است.

بنابراین ایران خودرو در اردیبهشت ماه ۲ هزار و ۶۹۷ دستگاه خودرو، سایپا ۲ هزار و ۷۹۴ دستگاه خودرو و پارس خودرو ۶۹۱ دستگاه خودرو را تکمیل و تجاری‌سازی کرده اند.

سهم هر خودرو در تولید

بررسی جزئیات آمار مربوط به تولید و فروش نشان می‌دهد که ایران خودرو در اردیبهشت ماه ۲۳ هزار و ۲۴۰ دستگاه محصولات خانواده پژو، ۸ هزار و ۲۵۸ دستگاه محصولات خانواده سمند، ۴ هزار و ۳۰۳ دستگاه دنا، ۲ هزار و ۷۰۴ دستگاه رانا، هزار و ۸۴ دستگاه تارا، هزار و ۲۱۱ دستگاه هایما و پنج دستگاه از سایر محصولات خود را تولید کرده است.

در مقابل نیز ۳۰ هزار و ۳۶۵ دستگاه از گروه پژو، هزار و ۶۴۶ دستگاه از همگروه سمند، ۴ هزار و ۸۰۷ دستگاه از دنا، ۴ هزار و ۴۶۳ دستگاه از رانا، ۹۸۴ دستگاه از تارا و هزار و ۲۳۷ دستگاه نیز از هایما فروخته است.

سایپا نیز در این ماه ۳ هزار و ۲۳۹ وانت پراید (سایپا ۱۵۱) تولید کرده و ۴ هزار و ۷۸ دستگاه از این محصول را تجاری‌سازی کرده است. همچنین ۱۸۰۰ دستگاه شاهین تولید و هزار و ۵۰۹ دستگاه از آن فروخته است. همچنین در مجموع ۲۱ هزار و ۳۴۶ دستگاه از محصولات خانواده X۲۰۰ (تیبا، ساینا و کوییک) به تولید رسانده است. این خودروساز ۲۳ هزار و ۵۹۲ دستگاه از محصولات این خانواده را در این ماه تجاری‌سازی کرده است.

در اردیبهشت ماه ۵ هزار و ۲۲۵ دستگاه مربوط به محصولات گروه Q۲۰۰ بوده و در آمار فروش نیز تعداد ۵ هزار و ۹۱۶ دستگاه از این محصولات دیده می‌شود. در این ماه ۴ هزار و ۴۲۳ دستگاه کوییک معمولی دنده‌ای و ۴۲ دستگاه کوییک پلاس اتوماتیک تولید شده که همه آن‌ها فروخته شده است.

پارس خودرو در اردیبهشت ۱۴۰۱ در بخش ساینا و کوییک S تولید و فروشی نداشته است.

فروش، بیشتر از تولید

به این ترتیب، خودروسازان در اردیبهشت ماه سال جاری بیشتر از آنچه که خودرو تولید کنند، به واسطه تکمیل و تجاری سازی خودروهای ناقص، خودرو فروخته اند؛ به گونه‌ای که در این ماه خودروسازان در مجموع بیش از ۷۶ هزار دستگاه خودرو تولید و بالغ بر ۸۳ هزار دستگاه خودرو را تجاری‌سازی کرده و فروخته اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا