اجتماعی

فرمانده راهور ناجا: ۷۳ درصد کشته های ایران در جاده‌ها هستند!

ناظم نیوز: پلیس راهنمایی و رانندگی اعلام کرد که ۳۲ درصد از کل وسایل نقلیه در کشور فرسوده است و این موضوع در کنار تولید وسایل نقلیه ناایمن و ... از جمله دلایل تصادفات رانندگی است.

به گزارش ناظم نیوز، سردار سیدکمال هادیانفر گفت: حدود ۳۴ درصد از تصادفات رانندگی در کشور ما در جاده‌ها رخ می‌دهد اما حدود ۷۳ درصد از جانباختگان در جاده‌ها هستند که این نشان می‌دهد باید به جاده‌ها توجه ویژه‌تری شود. در حال حاضر ۷۰۰۰ واحد گشتی ما در جاده‌ها فعال است و ۴۶۰۰ دوربین جاده‌ای و ۵۳۰۰ دوربین شهری نیز برای ثبت تخلفات فعال است.
اسقاط «صوری» خودروها
وی از وضعیت اسقاط خودروهای فرسوده نیز انتقاد کرد و گفت: آنچه که به عنوان اسقاط خودرو انجام می‌شود عمدتا صوری است و بیشتر حواله‌ها باطل می‌شود تا اینکه خودرویی اسقاط شود، این یک آسیب جدی است و سهم قابل توجهی هم در تصادفات دارد.
پلیس راهنمایی و رانندگی با بیان اینکه ۳۷ میلیون وسیله نقلیه سبک و سنگین در کشور در حال تردد است، گفت: از این تعداد حدود ۱۲ میلیون دستگاه نیز موتور سیکلت است اما متاسفانه حدود ۳۲ درصد از این وسایل فرسوده است و همانطور که گفتم روند اسقاط نیز مناسب نیست.
هادیانفر افزود: حدود ۸۰ درصد موتورسیکلت‌ها و حدود۸۰ درصد ناوگان حمل ونقل عمومی ما نیز فرسوده است که این یک هشدار جدی است و در تصادفات نیز موثر است.
به گفته وی، تولید خودروی ناایمن، خودروهای فرسوده، کمبود ناوگان امداد هوایی و … از جمله دلایل تصادفات رانندگی و عوامل موثر بر آن است.
با قبضینو جریمه پرداخت نکنید
هادیانفر در مورد پرداخت جرائم رانندگی نیز اظهارکرد: درخواست ما از شهروندان این است که برای پرداخت جرائم خود به سایت راهور۱۲۰ یا بانک‌های معتبر مراجعه کنند و از نرم‌افزارهایی مانند قبضینو و … استفاده نکنند چرا که این نرم افزارها از رسوب پول سود می‌کنند و به همین دلیل در لحظه خلافی تسویه نمی‌شود و همین موضوع مشکلاتی را در مراکز شماره گذاری و … ایجاد می‌کند.
هادیانفر با بیان این که پوشش دوربین خود را در جاده ها و معابر درون شهری افزایش دادیم، گفت: این پوشش از ۳۷ درصد به ۴۷ درصد در جاده ها و از ۴۰ به ۴۵ درصد در معابر درون شهری رسید.
رئیس پلیس راهور با بیان این که ۳۳ دستگاه به طور مستقیم و غیر مستقیم در حوزه ایمنی و کاهش تصادفات مسئولیت دارند، اظهار کرد: ۷دستگاه دارای مسئولیت مستقیم هستند که از این میان سهم وزارت راه ۳۳ درصد ، پلیس ۱۹ درصد وزارت صنعت و معدن و تجارت ۱۵ درصد ، صدا و سیما ۱۲ درصد ، وزارت بهداشت ۱۱ درصد و وزارت کشور و شهرداری ها ۱۰ درصداست.
وی با بیان این که در سال ۹۹ ، ۱۵ هزار و ۳۹۶ نفر در تصادفات رانندگی فوت شدند گفت: این آمار نسبت به سال ۹۸ کاهش چشمگیری داشت ما اگر بخواهیم بر حسب استانداردهای جهانی و برحسب تعداد وسیله نقلیه جمعیت و میزان پیمایش آمار تصادفات را بررسی کنیم نشان می دهد که وضعیت ما به استانداردهای جهانی نزدیک تر شده است.
هادیانفر با بیان این که با استاندارد جان باختگان به ازای هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه عدد ما از ۴.۸ به ۴.۲ طی سالهای ۹۸ و ۹۹ رسیده است. به ازای هر صد هزار نفر جمعیت نیز عدد ما از ۲۰.۳ در سال ۹۸ به ۱۷.۳ در سال ۹۹ رسید و به ازای هر ۱ میلیارد پیمایش نیز از عدد ۳۳ در سال ۹۸ به عدد ۳۰ جانباخته در سال ۹۹ رسیدیم که امیدوارم این وضعیت در سال ۱۴۰۰ نیز قابل تحقق باشد.
وی با بیان این که بر اساس افق تعیین شده از سوی ستاد کل نیروهای مسلح در برنامه ششم توسعه می توان گفت که ما به این اهداف رسیده ایم، گفت: البته در برابر استاندارد تعداد جانباخته بر حسب صد هزار نفر جمعیت ما به طور صد در صدی چشم انداز را محقق کرده ایم اما با استاندارد ۱۰ هزار وسیله نقلیه ما تقریبا به ۹۵ درصد چشم انداز مذکور رسیده ایم.
وی به آمار جانباختگان حوادث رانندگی در ۹ ماهه امسال نیز اشاره کرد و گفت: در ۹ ماهه امسال ۱۳ هزار و ۱۵۴ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده اند که این آمار در نه ماهه سال ۹۹ ، ۱۱ هزار و ۷۷۴ مورد بود که نشان دهنده افزایش ۱۱.۷ درصدی است. البته ما باید این روند را کنترل کنیم و بتوانیم در مدت زمان باقی مانده روند کاهشی دو سال اخیر را تداوم ببخشیم.
وی در بخش دیگری از نشست خبری به سهم کاربران ترافیک از آمار کلی جانباختگان اشاره کرد و گفت: ۳۲.۸درصد از جانباختگان حوادث رانندگی در سال جاری سرنشین خودرو بودند، ۲۴ و نیم درصد راننده بودند و ۲۳.۳ درصد نیز موتور سوار بودند. همچنین ۱۹.۴ درصد از این آمار را عابران پیاده شامل می شود که اکثر آنها یا سالمند بودند یا خردسال.
رییس پلیس راهور کشور درباره سهم ناوگان خودرویی نیز گفت: یک درصد از تصادفات فوتی مربوط به ناوگان حمل و نقل مسافر بود، ۶ درصد مربوط به ناوگان حمل و نقل بار و مابقی مربوط به وسایل نقلیه شخصی از جمله سواری، موتور سیکلت و غیره است.
وی با بیان این که سالانه به طور متوسط ۳۰۱ هزار نفر در تصادفات مصدوم می شوند افزود: از این تعداد حدود ۱۵ درصد دچار معلولیت می شوند. در ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ نیز ۲۴۸ هزار نفر در تصادفات رانندگی مصدوم و مجروح شدند.
هادیانفر درباره علت وقوع تصادفات نیز یادآور شد: ۳۸ درصد تصادفات و در واقع مهمترین علل وقوع تصادفات عدم توجه به جلو است، ۱۹.۵ درصد مربوط به عدم رعایت حق تقدم بوده و ۹.۱ درصد نیز ناشی از ناتوانی درکنترل وسایل نقلیه است.
وی با بیان این که ۵۱ درصد از جانباختگان حوادث رانندگی در صحنه تصادفات، جان خود را از دست می دهند گفت: این اتفاق به دلایل مختلفی از جمله شدت تصادف، دیر رسیدن خودروهای امدادی و … بستگی دارد . ۶ درصد در حین انتقال جان خود را از دست می دهند و ۴۳ درصد نیز در مراکز درمانی فوت می کنند. متاسفانه عمده مرگ این افراد به دلیل ضربه مغزی و خونریزی های داخلی است و این که عمده مراکز بیمارستانی ما در استان ها فاقد بخش تروما هستند و امیدوارم وزارت بهداشت به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشد.
هادیانفر با بیان این که ۶۰ درصد تصادفات نیز در ۳۰ کیلومتری شهرها رخ می دهد گفت: ۱۷ درصد از کل فوتی های ما در ۳ هزار و ۹۰۰ نقطه حادثه خیز جان خود را از دست داده اند واین یعنی در این نقاط تصادفات مرگ بار چندین بار تکرار شده است. در مجموع ۳ هزار نقطه ناامن در جاده ها و ۲ هزار نقطه ناامن ترافیکی یا همان نقطه حادثه خیز در شهرها داریم که این ها باید از سوی شهرداری ها و وزارت راه مورد توجه قرار بگیرد. بیشترین افزایش جانباختگان تصادفات ما نیز در شهریور ماه و مهر ماه امسال بوده است.
وی با بیان این که در مجموع کل تصادفات ما درمقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایشی ۸ درصدی داشته است گفت: همچنین ۲۰ تخلف حادثه ساز نیز ۱۰ درصد افزایش داشته است.
وی فرسودگی خودروها، تولید خودروهای ناایمن، استفاده نکردن از کمر بند ایمنی ، صحبت و کار با تلفن همراه در حین رانندگی و کمبود امکانات امداد و نجات را از جمله دلایل وقوع تصادفات برشمرد و گفت: ۸۰ درصد راههای ما دو طرفه است. دو طرفه به این معنا که هیچ جدا کننده ای بین خودروهایی که از سوی مقابل می آیند وجود ندارد و این هم یکی از عوامل وقوع تصادفات است.
هادیانفر افزود: امکانات امداد و نجات ما نیز باید ارتقاء پیدا کند. اورژانس و هلال احمر ما چند فروند بالگرد دارند خب وقتی حادثه‌ای رخ می دهد مثلا فاصله تا بیمارستان حدود ۳۰۰ کیلومتر است. باید مصدوم رابا بالگرد به بیمارستان منتقل کرد تا زنده بماند.
هادیانفر در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که مگر پیش از این سقف ۳ میلیون تومان برای پرداخت جرائم اعلام نشده بود؟ گفت: ما تاکید کردیم که اگر خودرویی همراه با خانواده بوده یا راننده آن مشکلاتی را داشت خودرو در آن لحظه توقیف نشود اما این به این معنی نیست که برخی از رانندگان جرائم خود را پرداخت نکنند. جرائم رانندگی باید پرداخت شود.
وی خط قرمز پلیس را سرعت غیر مجاز برشمرد و گفت: سرعت غیر مجاز از جمله تخلفاتی است که پلیس حتما با آن برخورد خواهد کرد.
هادیانفر درباره سند رسمی خودرو نیز گفت: سند سبز یا همان برگ سبز یک سند رسمی برای خودرو است و مراجعه به دفاتر اسناد رسمی دل به خواهی است همان طور که دادستان محترم کل کشور نیز این موضوع را تایید کردند.
هادیانفر افزود: لازم است تاکید کنم که پلیس مسئول تصادفات نیست و دستگاههای مختلفی در این زمینه مسئولیت دارند پلیس مسوول رسیدگی به تصادفات است.
وی درباره جلوگیری از شماره گذاری خودروهای ناایمن نیز گفت: وقتی خودرویی تاییدیه وزارت صمت، سازمان استاندارد و سازمان محیط زیست را اخذ کند برابر قانون پلیس ملزم به شماره گذاری است و ما نمی توانیم به شکل سلیقه ای با شماره گذاری خودرو موافقت کنیم تمام این خودروهایی که شماره گذاری می شوند این تاییدیه ها را اخذ کردند؛ اما می بینیم که در بسیاری از تصادفات ما، خودرو به یک آهن پاره تبدیل می شود من خواهش می کنم که خودرو سازان برای حفظ جان مردم و برای حمایت از تولید، خودروهای ایمن بسازند و به دست مردم بدهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا