اجتماعیجامعه،شهریخانوادهسلامتنظام سلامت

عشق در زندگی مشترک نیازمند رسیدگی است!

ناظم نیوز: یک روانشناس درباره چرایی فروکش کردن «تب عشق» زوجین جوان در سالهای اولیه زندگی مشترک با بیان اینکه عشق نیازمند مراقبت است، گفت: هنگامی که نیازهای افرد توسط همسرشان بر طرف می‌شود، افراد احساس عشق و هیجان را تجربه می‌کنند از این رو شاید تب تند عشق همان توجه به رفع نیازهای همسر است که با قطع این توجه، تب تند عشق نیز فروکش می‌کند.

به گزارش ناظم نیوز شبنم طلوعی، درباره چرایی کاهش عشق زوجین پس از دوران نامزدی و در سالهای اولیه زندگی مشترک، اظهار کرد: بعضا دو فرد عاشقانه یکدیگر را انتخاب کرده و در دوران نامزدی تا ماه عسل هیجان را به صورت خاص تجربه می‌کنند اما کم کم این هیجان سرد شده و در بعضی زوج‌ها خاموش می‌شود چراکه عشق نیازمند مراقبت است.
وی ادامه داد: عشق در روزهای نخست آشنایی و زندگی مشترک مثل گلی در گلخانه است که در دوران نامزدی و ماه عسل رسیدگی زیادی به آن می‌شود اما پس از کاشته شدن در گلدان بدون رسیدگی رها شده و این پروسه منجر به همان سردی روابط زوجین و کاهش شور و شوق در زندگی مشترک می‌شود چراکه زوجین پس از ازدواج احساس می‌کنند یکدیگر را به دست آورده‌اند و از این رو از یکدیگر غافل می‌شوند.
این روانشناس زندگی مشترک را از لحظه آغاز با عشق تا لحظه پایان آن نیازمند رسیدگی دانست و افزود: دو فردی که با ازدواج در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند نیازهایی دارند که این نیازها را می‌توان در مشاوره پیش از ازدواج شناسایی کرد تا زوجین به صورت اشتباهی و یا بر خلاف نیازهای یکدیگر گام بر ندارند. مشاوره پیش از ازدواج برای آموزش دادن زوجین و شناخت تفاوت‌های زن و مرد است تا اینگونه هیجان اولیه زندگی مشترک باقی بماند و سردی در روابط ایجاد نشود.طلوعی در ادامه با اشاره به پنج نیاز اولیه افراد یعنی بقا، قدرت، عشق و تعلق خاطر، آزادی، تفریح و لذت از دید «گلاسر» (روانپزشک) این را هم گفت که این نیازها در ارتباط با دیگران ارضا می‌شوند و در صورت برآورده نشدن هر کدام از آنها نوعی نا خرسندی در افراد ایجاد می‌شود.
به گفته وی، تازگی در کارها منجر به ایجاد هیجان در افراد می‌شود و از این رو زوجین باید با شناسایی اولویت نیازهای همسر خود از دلسردی در زندگی زناشویی جلوگیری کرده و حتی دلسردی را تبدیل به هیجان و شور و شوق کنند.
این روانشناس در عین حال این را هم گفت که نباید سردی حاصل از عدم ارضای نیاز در زندگی مشترک را با طلاق عاطفی اشتباه گرفت که سنجش این دو امر بحران زا برای زندگی مشترک بر عهده روانشناس است.
طلوعی در پایان سخنان خود به زوجین توصیه کرد: درباره نیازهای مهم خود با همسرتان گفت‌وگو کنید. برای این کار زمان بگذارید و آخر هفته‌ها با شریک زندگی خود گفت‌وگو داشته باشید. اگر قادر به گفت‌وگو با همسر خود نیستید و در هر گفت‌وگو دعوایی بین شما رخ می دهد برای گرفتن مشاوره به روانشناسان متخصص مراجعه کنید. با این وجود یک راه حل کوتاه مدت برای جلوگیری از این دعواها و گفت‌گوی بهتر با همسر این است که گفت‌وگوی خود را به صورت نوشتاری و بر روی کاغذ پیش ببرید و یا به صورت مجازی به همسر خود درباره مسائل مختلف پیام دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا