اقتصادی

عبور فوتی‌های سوانح جاده‌ای از ۱۰ هزار نفر

به نظر می‌رسد در کنار بهبود کیفیت جاده‌ها و رفع نقاط حادثه‌خیز، توجه به نظارت بیشتر در آستانه سفرهای نوروزی از اثرگذارترین عوامل در کاهش تلفات سوانح رانندگی است.

به گزارش ناظم نیوز، در آستانه سفرهای نوروزی ۱۴۰۱، اهمیت به ایمنی سفرها از اهمیت بالایی برخوردار است؛ به خصوص که مباحث نظارتی در کنار کیفیت راه‌ها، کیفیت خودروها و عامل انسانی در کاهش تصادفات جاده‌ای و سوانح رانندگی اثرگذار است.

آمار ۱۰ ماهه جان باختگان تصادفات جاده‌ای: ۱۰ هزار و ۶۵۴ نفر / ‬ افزایش ۱۵ درصدی نسبت به ۱۰ ماهه ۱۳۹۹

بر اساس آمار اعلامی پزشکی قانونی (از دستگاه‌های عضو کمیسیون ایمنی راه‌ها) به عنوان نهاد مسئول اعلام آمار متوفیات سوانح جاده‌ای، در ۱۰ ماهه امسال تعداد جان باختگان سوانح رانندگی، ۱۴ هزار و ۳۴۰ نفر بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (۱۰ ماهه ۱۳۹۹) که این آمار، ۱۲ هزار و ۸۷۴ نفر بود، رشد ۱۱.۵ درصدی نشان می‌دهد.

این تعداد، ۹ هزار و ۸۱۱ نفر در جاده‌های برون شهری و ۸۴۳ نفر در جاده‌های روستایی و مجموعاً ۱۰ هزار و ۶۵۴ نفر در خارج از شهرها در پی سوانح رانندگی جان خود را از دست داده‌اند.

این در حالی است که در ۱۰ ماهه ۱۳۹۹ رقم جان باختگان سوانح جاده‌ای (برون شهری) ۸ هزار و ۵۴۹ نفر بود که رشد ۱۴.۸ درصدی در سال جاری داشته است.

آمار فوتی‌های تصادفات سفرهای نوروزی ۱۴۰۰

بر اساس آمار اعلامی، در نوروز ۱۴۰۰ (بازه زمانی ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ تا ۱۵ فروردین امسال) مجموعاً هزار و ۸۰ نفر در اثر سوانح رانندگی جان باختند.

این در حالی است که در بازه زمانی مشابه نوروز سال قبل (۲۵ اسفند ۱۳۹۸ تا ۱۵ فروردین ۱۳۹۹) ۵۳۴ نفر در اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند که رشد ۹۲.۶ درصدی در نوروز امسال رخ داده بود.

وزیر راه: تا پایان ۱۴۰۱ همه جاده‌ها دوربین دار می‌شوند

رستم قاسمی روز گذشته (۱۷ اسفند) در حاشیه همایش سراسری پلیس راهور در جمع خبرنگاران درباره ایمنی جاده‌ها و رفع نقاط حادثه خیز گفت: ما ۴۵۰ نقطه حادثه‌خیز زمینی را در کشور برطرف کردیم؛ دوربین‌هایی را هم برای افزایش نظارت و برخورد با تخلفات داریم که این دوربین‌ها در بخش‌های مختلفی از جاده‌ها فعال‌اند و ما در صدد هستیم تا پایان سال بعد تمام جاده‌های کشور به دوربین مجهز شوند.

رئیس سازمان راهداری: هزینه جایگزینی هر دوربین جاده‌ای سرقت شده، ۱.۲ میلیارد تومان

داریوش امانی معاون وزیر راه و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ۲۵ آبان ماه امسال در نشست خبری درباره این‌که چند درصد از دوربین‌های راهداری در محورهای مواصلاتی مشکل فنی دارد، اظهار کرد: بر اساس آمارهای دریافت شده ۲۰ درصد از دوربین‌های ما در جاده‌ها دچار نقص فنی است که البته با اضافه شدن ۴۰۰ دستگاه دوربین جدید طی یک ماهه آینده این عدد به ۱۰ درصد می‌رسد.

وی هزینه هر یک دوربین ثبت تخلفات جاده‌ای را یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان عنوان و اظهار کرد: برخی دوربین‌ها تخریب یا سرقت می‌شوند.

معاون سازمان راهداری: به زودی هزار دوربین در جاده‌ها نصب می‌شود

همچنین رضا اکبری معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ۱۶ اسفند ماه در گفت‌وگو با شبکه خبر تأکید کرد: ظرف ۳ ماه آینده لیست جدید نقاط حادثه خیز جاده‌ها به روز رسانی می‌شود.

وی بیان کرد: کمتر از ۱۰ درصد دوربین‌های جاده‌ای خارج از سرویس هستند و به زودی به مدار برمی‌گردند و حدود یکهزار دوربین جدید نیز در جاده‌های کشور نصب می‌شود.

آمار سازمان بهداشت جهانی از جان باختگان سوانح رانندگی در ایران

سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به علت حوادث جاده‌ای در جهان، جان خود را از دست می‌دهند که بر اساس آماری که سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۳ منتشر کرد ایران با داشتن نسبت فراوانی ۱.۳۴ نفر مرگ و میر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، در ردیف کشورهای دارای بالاترین نرخ تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای قرار دارد.

سرعت همواره یکی از عوامل اصلی وقوع تصادفات شناخته شده و مطالعات پژوهشی مختلف نشان می‌دهد که ۴۰ درصد تلفاتِ ناشی از تصادفات جاده‌ای، به این علت است.

امروزه در کشورهای پیشرفته دنیا استفاده از دوربین‌های کنترل سرعت به عنوان یک تجربه موفق در راستای کاهش سرعت رانندگی و در نتیجه کاهش تصادفات جاده‌ای قلمداد می‌شود.

بررسی آمار تخلفات رانندگی ثبت شده در تهران و سایر شهرهای کشور، نشان می‌دهد که به کارگیری روش‌های سنتی اعمال قانون طی چند سال گذشته در رفتار ترافیکی رانندگان تأثیری نداشته؛ به طوری که امروز شاهد این هستیم که از ابتدای سال ۱۳۸۹ تا پایان آبان ماه، بیش از ۲۲ میلیون جریمه در کشور ثبت شده است.

نقش دوربین‌های جاده‌ای در کاهش سوانح و تلفات

دوربین‌های نظارت تصویری با ثبت تخلف رانندگان، ضمن آشکارسازی محل و نوع تخلف، آنها را بر این امر واقف کرده و در پی آن با ارسال برگه‌های جریمه رانندگان را مورد تنبیه قرار می‌دهد.

بر اساس آمار مطالعاتی، توسط دوربین‌های نظارت تصویری شهرستان گرگان، ارزیابی تأثیر اعمال قانون بر رفتار ترافیکی رانندگان نشان می‌دهد که استفاده از سیستم‌های نظارت تصویری یا به عبارتی چشم الکترونیکی، قابلیت ثبت و تصویربرداری بخش عمده‌ای از تخلفات رانندگی را دارد.

کاهش تخلفات و تصادفات شهرستان به خصوص کاهش قابل توجه آن در محل نصب دوربین‌های نظارت تصویری برهانی بر قانون پذیری و رشد فرهنگ ترافیک رانندگان در سایه فعالیت مرکز کنترل ترافیک است.

همچنین بر اساس مطالعه و ارزیابی که پلیس راهور در خصوص نقش دوربین‌های کنترل سرعت بر کاهش تصادفات جاده‌ای و تخلفات سرعت در محور اصفهان- دلیجان انجام داده است. نتایج حاصل از تحقیق نشان دهنده کاهش ۷۵.۳۰ درصد تصادفات محور مورد مطالعه با اعمال حجم ترافیک عبوری و همچنین کاهش ۸۸.۷۵ درصد تخلفات سرعت بدون در نظر گرفتن تغییرات حجم و کاهش ۳۲.۸۶ درصد پارامتر مذکور پس از اعمال تغییرات حجم ترافیک است.

حال با نزدیک شدن به ایام نوروز محورهایی نظیر هراز، چالوس، فیروزکوه، آزادراه تهران-شمال، قزوین-رشت و… در برخی ماه‌های سال از ترددها و حوادث بیشتری برخوردار هستند.

ثبت ۴۴ میلیون تردد جاده‌ای از سوی دوربین‌ها در نوروز ۱۴۰۰

در طرح نوروزی سال گذشته، یعنی از ۲۰ اسفند ماه تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ بیش از ۴۴ میلیون تردد از انواع وسایل نقلیه در محورهای بین شهری توسط سامانه‌های ترددشمار بر خط استان به ثبت رسیده و میانگین تردد روزانه نزدیک به ۱.۷ میلیون تردد بوده و این میزان تردد در مقایسه با سال ۹۹ بیش از ۱۲۰ درصدی رشد داشته است. برخی محورها مانند جاده‌های شمالی که از میزان تردد بالایی برخوردار هستند، از معضلات متفاوتی نظیر نقص سیستم و دوربین‌های کنترل ترافیک هوشمند رنج می‌برند.

با این حال کمبود دوربین‌های هوشمند نظارتی و همچنین عدم اختصاص بودجه کافی یکی از دغدغه‌های سازمان راهداری و پلیس راهور بوده است.

در همین ارتباط رئیس پلیس راه شرق استان تهران گفته بود: در حال حاضر کمبود دوربین داریم و زمانی می‌توانیم بگوییم مشکلی وجود ندارد که تمام محورها به دوربین مجهز شوند و ما باید به سمت هوشمندسازی رویم. سازمان راهداری دوربین‌هایی را نصب کرده، اما کفایت نمی‌کند و در حال حاضر کمبود سیستم هوشمند و دوربین داریم.

خسارت ۵.۴ میلیارد تومانی به ازای هر فوتی جاده‌ای

بر اساس آمارهای اعلامی دستگاه‌های مربوطه، به ازای هر جان باخته در تصادفات، ۵.۴ میلیارد تومان خسارت به کشور وارد می‌شود و بیمه‌ها سالانه بیش از ۲۸ هزار میلیارد تومان خسارت در خصوص تصادفات پرداخت می‌کنند که در کنار این خسارت‌های مادی، خسارت معنوی ناشی از تصادفات بسیار سنگین‌تر و جبران ناپذیر است.

با توجه به نقش گسترده دوربین‌های نظارتی، شرایط ایجاب می‌کند که هموطنان قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را در حین سفر و رانندگی رعایت کنند تا از وقوع هرگونه حادثه‌ای جلوگیری شود، همچنین جدا از رعایت قوانین و مقررات دستگاه‌های مسئول نیز نسبت به تجهیز کردن راه‌های سراسر کشور به تجهیزات ایمنی و ترافیکی نظیر نصب دوربین، ترمیم آسفالت محورها، رفع نقاط حادثه‌خیز و… به جهت پیشگیری از وقوع حوادث اقدام کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا