اقتصادی

عاقبت بخیری میدان آزادگان با سرمایه گذاری ۷ میلیارد دلاری داخلیها

بر اساس اطلاعات بدست آمده «شرکت اکتشاف و تولید آزادگان» با سرمایه گذاری ۷ میلیارد دلاری و سهامداری ۶ بانک و ۶ شرکت اکتشاف تولید به منظور افزایش تولید ۵۷۰ هزار بشکه ای تشکیل می‌شود.

به گزارش خبرنگار ناظم نیوز، شب گذشته جواد اوجی، وزیر نفت از توسعه یکپارچه میدان نفتی آزادگان با سرمایه گذاری ۷ میلیارد دلاری بانک‌های دولتی و خصوصی، هلدینگ‌های اقتصادی و صندوق توسعه ملی و با هدف افزایش تولید این میدان به ۵۷۰ هزار بشکه در روز خبر داد.

عاقبت بخیری میدان آزادگان با سرمایه گذاری ۷ میلیارد دلاری داخلیها

میادین غرب کارون که پنج میدان آزادگان شمالی، آزادگان جنوبی، یاران شمالی، یاران جنوبی و یادآوران را شامل می‌شود جزو جوان‌ترین میادین نفتی ایران به شمار می‌روند و در مجموع ۶۴ میلیارد بشکه نفت درجا دارد.

علاوه بر وسعت و بزرگی این میادین، نکته‌ای که برداشت حداکثری نفت از میادین مشترک غرب کارون را با اهمیت کرده، مشترک بودن آن با کشور همسایه است.

در این میان آزادگان شمالی و جنوبی با توجه به وسعت از اهمیت بیشتری برخوردارند. از همین رو با روی کار آمدن دولت سیزدهم، توسعه این میادین در دستور کار قرار گرفت و در این خصوص جلسات متعددی برگزار شد.

بر اساس اطلاعات به دست آمده این قرارداد ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که تاکنون در صنعت نفت بی‌سابقه بوده است.

منظور از توسعه یکپارچه، توسعه همزمان میدان آزادگان شمالی و جنوبی است که توسط یک شرکت مشترک با نام «شرکت اکتشاف و تولید آزادگان» و با سهامداری ۸۰ درصدی ۶ بانک دولتی و خصوصی (بانک ملت، تجارت، ملی، پارسیان، پاسارگاد و شهر) و ۲۰ درصدی ۶ شرکت اکتشاف و تولید (قرارگاه خاتم توسعه صنعت نفت پرشیا، انرژی گستر سینا، مپنا و اویک) انجام می‌شود.

بنابراین می‌توان گفت مهمترین جنبه این تفاهم نامه، پای کار آمدن بانک‌ها و نقدینگی سرگردان آن‌ها برای توسعه صنعت نفت است. همچنین بانک‌ها می‌توانند ۲۰ درصد از سهام خود را در بازار سرمایه با استفاده از ابزارهای مختلف مالی عرضه کنند که ساز و کار نهایی آن پس از تشکیل شرکت مذکور اعلام خواهد شد.

شرکت ملی نفت با قرار دادن امتیازاتی سعی در جذاب کردن این پروژه برای بانک‌ها وهولدینگ ها کرده است. از جمله این امتیازات بازپرداخت به شرکت‌ها از سال دوم است که موجب افزایش IRR شده است. لازم به ذکر است در این طرح ب رأی اولین بار است که بانک‌ها به طور مستقیم سرمایه گذار یک پروژه نفتی می‌شوند، تا پیش از این صرفاً بانک‌ها تسهیلات اعطا می‌کردند. همچنین مدل قراردادی نیز IPC خواهد بود.

در این طرح از ۴۲۰ حلقه چاه تولید و تزریقی حفاری و ۴۰ دستگاه دکل حفاری در مساحت ۱۵۰۰ کیلومتر مربع استفاده می‌شود.

همچنین ۲۴ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم مرتبط با این پروژه ایجاد می‌شود.

همچنین در کنار این پروژه، پروژه ازدیاد برداشت با تزریق آب(EOR) انجام می‌شود که آب آن نیز با استفاده از یک خط لوله ۱۵۰ کیلو متری از خلیج فارس منتقل می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا