فوتبال جهانورزش

طارمی باید به پست خودش برگردد!

شکست 3-1 مقابل آتلتیکو یک باخت نامنصفانه برای پورتو و سرخیو کونسیسائو بود که تیمش بخت بزرگ صعود به دور بعد لیگ قهرمانان بود.

ناظم نیوز: شکست تلخ پورتو در لیگ قهرمانان برابر اتلتیکومادرید باعث حذف این تیم از این تورنمت و راهیابی به لیگ اروپا شد. در روزهای اخیر از مهدی طارمی به عنوان یکی از عوامل اصلی ناکامی پورتو در کسب مجوز صعود نام برده شده و این ستاره ایرانی بیش از حد انتظار تحت فشار قرار گرفته است.
طارمی در آخرین مسابقه پورتو مقابل اتلتیکومادرید دو فرصت خوب را از دست داد اگرچه اولین ضربه با بدشانسی او از بالای دروازه به اوت رفت و دومین توپ هم با واکنش خوب اوبلاک دفع شد.
بهتر است قبل از بررسی XG (موقعیت های گل قابل انتظار)، به فرصت های قطعی گل پورتو در لیگ قهرمانان نگاهی اندازیم. این تیم در طول شش مسابقه خود در مرحله گروهی 11 بار صاحب فرصت آشکار گلزنی شده. این کارنامه رکوردی کمی پایین تر از میانه جدول در بین تمامی تیم های حاضر در مرحله گروهی بود؛ در واقع بین 26 موقعیت مسلم گلزنی برای بایرن مونیخ و صفر برای مالمو.
گرچه این تعداد فرصت خیلی هم زیاد نیست، اما با در نظر گرفتن گروه پورتو و حضور این تیم در بین سه تیم مدعی و نامدار، حجم خیلی بیشتری موقعیت هم از این تیم انتظار نمی رفت. اما پورتو از این تعداد موقعیت تنها دو بار موفق به گلزنی شده و در واقع در پارامتر خراب کردن موقعیت ملسم گلزنی، فقط بارسلونا و شاختار دونتسک از این تیم کارنامه بدتری به ثبت رسانده اند.
اما یک نکته مهم؛ شاید ابتدا به نظر برسد که پورتو به خاطر از دست دادن موقعیت گلزنی فراوان با لیگ قهرمانان وداع کرده، اما آمار موید آن است که مشکل اصلی جای دیگری بوده است. دروازه نماینده پرتغال در طول مرحله گروهی 11 بار باز شده، اما موقعیت های گل مسلم روی دروازه این تیم 8.54 (حدود 9 گل) بوده و در واقع سه بار بیشتر از حد انتظار دروازه پورتو باز شده است.
علاوه بر این، یک واقعیت دیگر نیز وجود دارد: در شش بازی، پورتو هرگز نمایشی را با عملکردی بهتر از حد انتظار، چه در گل‌های مورد انتظار زده یا خورده، زمین را ترک نکرده است. در حقیقت ثبت بدترین آمار از نظر دفاعی در مرحله گروهی نیز یکی از دلایل اصلی حذف این تیم، علیرغم ارائه نمایش های خوب برابر تیم هایی بزگ و نامدار بوده است.(البته علت اصلی این آمار بد خوردن پنج گل از لیورپول و سه گل از اتلتیکو در بازی آخر است والا در سایر مسابقات پورتو موی دماغ حریفان بود)
از سوی دیگر مسائل مربوط به داوری نیز در حذف پورتو موثر بوده است؛ در بازی هفته اول مهدی طارمی عملکرد درخشانی مقابل اتلتیکومادرید داشت و حتی در دقایق پایانی با تیزهوشی ذاتی خود یک بار دروازه یان اوبلاک را نیز باز کرد که به اشتباه گل او مردود اعلام شد.همچنین در بازی آخر داور در صحنه اخراج وندل شتابزده عمل کرد و شاید می‌خواست پاسخ کارت قرمز اول بازی به کاراسکو را بدهد.این چیزی است که کامنتهای بسیاری درباره آن منتشر شده است.
آخرین بار مهدی طارمی در تاریخ 26 اکتبر با لباس پورتو برابر سانتا کلارا در جام اتحادیه موفق به گلزنی شده و از آن زمان تاکنون در هشت مسابقه ناکام بوده است. اگرچه اوهمین شنبه گذشته در بازی مقابل پورتومیننزه درخشان کار کرد و پایه گذار دو گل بود.
او در واپسین روزهای سال 2021 که او را به‌عنوان یک بازیکن بین‌المللی مطرح کرد این فرصت را دارد تا از بازی براگا دوباره موفق به گلزنی بشود.البته اینطور که روزنامه جوگو نوشته طارمی دوباره به پست خودش (نه کاذب) برمی‌گردد تا کمی دورتر از دروازه کابوس مدافعان و گلرحریفان بشود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا