اقتصادی

ضرورت لغو تعرفه گمرکی و محدودیت‌های بندری برای گسترش همکاری‌ها

ناظم نیوز: مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در دیدار با وزیر کشاورزی کشور برزیل، تأکید کرد: با وجود ظرفیت‌های قوی صنعت پتروشیمی ایران و فارغ از نتیجه مذاکرات وین، همکاری خارجی بزرگی پیش‌روست.

به گزارش ناظم نیوز، به نقل از وزارت نفت، مرتضی شاهمیرزایی شب گذشته در جریان دیدار با ترزا کریستینا به ظرفیت تولید سالانه ۹۰ میلیون تنی محصولات پتروشیمی ایران اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه برنامه‌ریزی شده است ظرفیت محصولات پتروشیمی تا ۱۰ سال آینده به بیش از ۲۰۰ میلیون تن برسد، همکاری ایران و برزیل در گسترش همکاری‌های تجاری به‌ویژه در حوزه کشاورزی، پتروشیمی همچنین سرمایه‌گذاری، چشم‌اندازی روشن دارد.

وی با بیان اینکه بازار ایران در زمره بازارهای مطمئن منطقه و جهان است، ضمن دعوت از وزیر کشاورزی برزیل بر ادامه هرچه بیشتر همکاری‌های تجاری به‌ویژه در حوزه پتروشیمی، افزود: نتایج این نشست و به‌دنبال آن کسب رضایتمندی از سوی دو طرف ایرانی و برزیلی، بی‌شک فارغ از هر آنچه در نشست مذاکرات در وین رقم خواهد خورد، است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهار کرد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران برای امضای حتی کوچک‌ترین قرارداد همکاری اقتصادی، با مداخله ایالات متحده آمریکا روبه‌رو بود، اما پس از بهار انقلاب، ایران به‌راحتی زمام امور خود را در همه حوزه‌ها تمام و کمال به‌دست گرفت و می‌توان گفت اکنون ایران و برزیل قادرند، قراردادهای بلندمدت به‌ویژه در حوزه صنایع پتروشیمی برای تأمین محصولات مورد نیاز، به امضا برسانند.

شاهمیرزایی، ارزش سرمایه‌گذاری در طرح‌های پتروشیمی ایران را بالغ بر ۸۵ میلیارد دلار خواند و ضمن دعوت از سرمایه‌گذاران کشور برزیل برای سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ایران، یادآور شد: ایران اکنون توانمندی تولید تنوع بالایی از محصولات پتروشیمی را در اختیار دارد و ما از هیئت‌های تخصصی شما برای بررسی و مطالعه این محصولات و نیازسنجی در چارچوب تقاضای کشورتان دعوت می‌کنیم نیازمندی‌های برزیل را در حوزه پتروشیمی تأمین کنیم.

به گفته معاون وزیر نفت، کشور برزیل، از واردکنندگان کود اوره ایران است.

ضرورت رفع موانع همکاری‌های تجاری

وی ایران و برزیل را دو سرزمین مستقل خواند و ضمن تأکید بر ضرورت رفع موانع تجاری میان دو کشور و همکاری‌های دوجانبه، گفت: از جمله موانعی که می‌توان به آن اشاره کرد، تعرفه گمرکی است که از سوی برزیل به کالاهای ایرانی تعلق می‌گیرد، همچنین محدودیت تأسیسات بندری که گاه سبب انتظار طولانی‌مدت کشتی‌ها برای تخلیه و بارگیری دوباره است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه برزیل در سال گذشته میلادی (۲۰۲۱) حدود ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تن از محصولات پلیمری از جمله پلی‌اتیلن، پی‌وی‌سی و محصولات غیرپلیمری مانند آمونیاک را از دیگر کشورها نظیر ایالات‌متحده، آرژانتین و برخی کشورهای اروپایی وارد کرده است، اظهار کرد: محصولات نامبرده، با قیمتی به‌مراتب مناسب‌تر برای خرید در دسترس شما قرار دارد.

شاهمیرزایی با اشاره به اینکه ظرفیت تولید کود اوره اکنون ۹ میلیون تن است و تقاضا از سوی دیگر کشورها و به‌ویژه هند نسبت به واردات این محصول ابراز شده است، گفت: ایران جایگاه ویژه‌ای برای تأمین اوره مورد نیاز برزیل در نظر گرفته است.

برزیل، خواستار واردات محصولات شیمیایی ایران

وزیر کشاورزی برزیل نیز در این دیدار ضمن قدردانی از مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: این دیدار فرصتی مقتضی برای ابراز تمایل هر دو طرف همسو با گسترش همکاری‌های دوجانبه است و هر چه بیشتر شدن این دست از تعاملات، بی‌شک متضمن روابط تجاری دو کشور است.

وی با بیان اینکه کشور برزیل در عرضه و صادرات مواد غذایی در فهرست مهم‌ترین و تعیین‌کننده‌ترین کشورهاست، افزود: در راستای حفظ چنین جایگاهی، برزیل نیازمند واردات ۸۰ درصدی کودهای شیمیایی است تا رونق کشاورزی و به‌موازات آن عرضه و صادرات محصولات غذایی پایا بماند.

وزیر کشاورزی برزیل، تولید ۳۰۰ میلیون تن غلات و حدود ۶۰۰ میلیون تن نیشکر را در گرو تأمین و در اختیار داشتن کودهای شیمیایی متشکل از اوره و آمونیاک دانست و عنوان کرد: همین احساس نیاز برای تأمین، می‌تواند بهانه‌ای بزرگ‌تر برای تعاملات طولانی‌مدت میان ایران و برزیل باشد.

کریستینا، همچنین از برنامه برزیل برای افزایش تولید محصولات کشاورزی خبر داد و گفت: بی‌شک در آینده‌ای نزدیک چارچوب همکاری‌های ایران و برزیل برای نه‌تنها واردات، بلکه سرمایه‌گذاری تبیین خواهد شد.

وی ادامه داد: مؤسسه‌ها و تعدادی از بانک‌های برزیلی نیز در این سفر وی را همراهی کرده‌اند و درباره برطرف شدن مشکلات در زمینه تبادلات مالی عزمی راسخ دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا