اقتصادی

ضربه جدی‌قطعی‌گاز به صنایع بورسی کشور/مقایسه اشتباه قطعی گاز وبرق

آرش نجفی می‌گوید:قطعی برق با قطعی گاز قابل مقایسه نیست، واقعیت این است که این اتفاق در بحث گاز امکان پذیر نیست زیرا گاز به عنوان خوراک صنایع استفاده می‌شود.

آرش نجفی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران  درباره میزان اثرگذار بودن اجرای تعرفه گذاری پلکانی گاز خانگی بر جلوگیری از هدر رفت انرژی گفت: پلکانی کردن افزایش قیمت گاز سیاست مناسبی است به شرطی که اجرای تعرفه گذاری پلکانی گاز خانگی تورم‌زا نباشد. به این معنی که وقتی سیاست افزایش قیمت برای مصرف کننده‌های گاز خانگی را اجرا می‌کنیم باید ابزار لازم برای کاهش مصرف گاز را هم برای آنها تعریف کنیم.

وی در ادامه افزود: اگر اجرای تعرفه گذاری پلکانی گاز خانگی بدون اقدامات بهینه سازی مصرف انرژی انجام شود، در واقع به این معنی است که هزینه‌اش از مخاطب دریافت می‌شود و به این صورت تمام مردم یک افزایش قیمت تحمیلی بابت اجرای تعرفه گذاری پلکانی گاز را متحمل می‌شوند، به این دلیل با اجرای این طرح به این صورت فقط تورم برای ما به ارمغان می‌آید و موفقیتی در اجرا نخواهیم داشت.

نجفی درباره علت هدر رفت بالای گاز خانگی در کشور در مقایسه با سایر کشورهای جهان گفت: متأسفانه در سنوات گذشته روشی در کشور تحت عنوان لوله کشی گاز سراسری اجرا شد تا به این وسیله گاز را به تمام منازل ببرند.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: در سنوات گذشته ۲۱ میلیون بخاری گازی در کشور توزیع شده که این بخاری‌ها از نظر بهینه سازی مصرف انرژی موقعیت مناسبی ندارند. مصرف عجیب و غریب زمستانی از گاز خانگی به دلیل استفاده از همین بخاری‌های گازی را داریم.

رئیس انجمن بهینه سازی مصرف انرژی ایران در ادامه در توضیح سایر دلایل عدم استفاده بهینه از گاز خانگی توضیح داد: به خاطر ضعف تکنولوژیکی بخش عمده‌ای از واحدهای مسکونی ما که در حال حاضر در حال احداث هستند دارای موتورخانه‌های مناسب و با راندمان بالا نیستند و عایق کاری کافی ندارند.

وی افزود: علاوه بر این مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان بیش از ۲۰ سال است که وضع شده ولی نظارت عالی بر آن وجود ندارد و به همین دلیل هدر رفت انرژی در منازل مسکونی ما بالا است.

تعویض بخاری‌های گاز سوز چقدر در صرفه‌جویی گاز تأثیر دارد؟

رئیس انجمن بهینه سازی مصرف انرژی ایران توضیح داد: بر اساس مطالعاتی که شرکت بهینه سازی مصرف سوخت انجام داده مشخص شده که ما به ازای تعویض بخاری‌های گازی با استاندارد پایین می‌توانیم ۶۰۰ متر مکعب در هر فصل زمستان صرفه‌جویی در مصرف گاز داشته باشیم.

وی با طرح این سوال که با چه شرایطی می‌توانیم در اجرای تعرفه گذاری پلکانی گاز خانگی موفقیت داشته باشیم؟ توضیح داد: به این شرط که بخاری‌های گازی با سطح مصرف گاز A را در بین مردم توزیع کنیم. پیشنهاد ما به دولت این بوده که بخاری‌های گازی با سطح مصرف A را به صورت رایگان در بین مردم توزیع و بخاری‌های غیراستاندارد آنها را جمع کنند، سپس سیاست قیمت گذاری تعرفه گذاری پلکانی گاز خانگی را هم تعریف کند.

نجفی ادامه این سیاست را اجرای ماده ۱۲ و قانون بهینه سازی گاز صرفه‌جویی شده اعلام کرد و گفت: گاز صرفه‌جویی شده بعد از این مرحله به قیمت پتروشیمی به پتروشیمی‌ها به فروش برسد. به این ترتیب ظرف ۳ سال هزینه‌ای که دولت برای دادن بخاری گازی رایگان به مردم هزینه کرده فقط از محل صرفه‌جویی گاز باز می‌گردد.

به گفته این مقام مسئول، با این اقدام مردم بدون دردسر و با رعایت الگوی مصرف هزینه کمتری بابت گاز خانگی می‌پردازد و به این صورت همه برنده هستند.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران توضیح داد: دولت و شرکت گاز باید موظف شوند همزمان با اجرای طرح تعرفه گذاری پلکانی ابزار کاهش مصرف گاز را هم در اختیار مصرف کننده قرار دهند و گرنه طرح موفق نخواهد بود.

نجفی درباره روند اجرای طرح تعرفه گذاری پلکانی گاز خانگی در سایر کشورهای جهان توضیح داد: طرح تعرفه گذاری پلکانی گاز خانگی در همه کشورهای جهان اجرا می‌شود و در همه این کشورها به آن طرح تصاعدی می‌گویند ولی قبل از اجرای طرح ابزار، تجهیزات، علم و آگاهی کافی را در اختیار مردم قرار می‌دهند و سپس اقدام به افزایش قیمت می‌کنند.

رئیس انجمن بهینه سازی مصرف انرژی ایران تاکید کرد: وقتی مردم امکان صرفه‌جویی ندارند قطعاً نمی‌توانند از راحتی خانواده خود بکاهند و اقدام به صرفه جویی کنند.

ضربه جدی قطعی گاز به صنایع بورسی کشور

وی درباره زیان صنایع بورسی و غیر بورسی از ناترازی گاز گفت: ضربه‌ای که زمستان‌ها از کسری تراز گاز طبیعی به صنایع بورسی و غیر بورسی وارد می‌شود خیلی جدی است. درست است که صنایع تابستان امسال را با اجرای برنامه‌هایی بحران کمبود برق را پشت سر گذاشتند، ولی واقعیت این است که این اتفاق در بحث گاز امکان پذیر نیست زیرا گاز به عنوان خوراک صنایع استفاده می‌شود.

رئیس انجمن بهینه سازی مصرف انرژی ایران در پایان تاکید کرد: از یک ماه دیگر گاز صنایع پتروشیمی و فولاد به دلیل ناتزاری گازطبیعی قطع می‌شود. وقتی امکانات آنها قطع شود منافع بسیار زیادی را از دست می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ناظم نیوز، در تحلیل بنیادی صنایع بورسی در ۲ سال اخیر به ریسک‌هایی مانند قطع برق و گاز در صنایع پرداخته می‌شود، اما نکته درستی که نجفی به آن تاکید ویژه می‌کند استفاده گاز به عنوان خوراک اصلی صنایع بوده که وزن بیشتری در سودآوری یا زیان دهی شرکت‌ها دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا