تجارت

شهر زیر زمینی نوش‌آباد، عجیب‌ترین جاذبه کاشان

یکی از عالی‌ترین نمونه‌های معماری دست‌کند دنیا، که می‌توان آن‌را عجیب ترین جاذبه کاشان دانست، شهر زیرزمینی نوش‌آباد است که تونلی در زیر زمین را شامل می‌شود و آنچه در آن تعبیه شده، مثل راه‌های ورود و خروج یا سیستم تهویه هوا و… نشان از هوشی دارد که سازندگان تونل داشته‌اند بدون داتشن دانش و یا ابزار پیشرفته ی خاصی داشته‌اند.

ناظم نیوز: شهر زیرزمینی نوش‌آباد یکی از نمونه‌های ساختار نظامی و دفاعی است که با حفر تونل‌هایی در زیر زمین ایجاد شده و دارای سه طبقه است و عمق آن در بعضی نقاط تا ۱۸ متر هم می‌رسد . در حالی‌که بلندی ورودی‌هایش فقط ۱۲۰ سانتی‌متر است و انسان به‌زحمت می‌تواند از آن‌ها بگذرد.
این شهر زیرزمینی، به‌رغم عمق زیادی که دارد، سیستم تهویه بسیار جالبی است که موجب می‌شود در عمق زمین به‌راحتی بتوان در آن تنفس کرد و نکته دیگر این که چون در کنار قنات ساخته شده، همیشه هوای خنک در آن جریان دارد.
در جای جای این شهر زیرزمینی که گفته شده در زمان حمله مغولان، به‌عنوان پناهگاه مورد استفاده بود چاه‌ها و چاهک‌هایی وجود دارد که راه ارتباطی بین طبقات محسوب می‌شود و برای دهانه هر کدام درپوشی در نظر گرفته شده تا در مواقع خطر، بتوان آن‌را مسدود کرد.
اتاق‌های شهر زیرزمینی، به‌شکل تو در تو، با راهرو های زاویه داری ساخته شده که دید مستقیم را با فضای بعدی از بین می‌برد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا