تجارت

شهرهای جهانی می‌توانند محور تعریف مسیرهای گردشگری باشند

معاون گردشگری کشور گفت: باید بتوانیم شبکه ای از شهرهای جهانی داشته باشیم تا اشتراکات، تجربیات و برندینگ شهری اتفاق بیفتد. شهرهای جهانی می‌توانند محور تعریف مسیرهای گردشگری باشند.

به گزارش خبرنگار ناظم نیوز، علی اصغر شالبافیان، در نشست هم اندیشی شهرهای جهانی یونسکو که روز دوشنبه در حسینیه الزهرای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، افزود: یکی از حوزه‌هایی که در اساسنامه تشکیل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان ابزاری برای تحقق ماموریت‌هایش نمود پیدا کرده، گردشگری است.

وی گفت: گردشگری به جهات مختلف ابزار مؤثری برای دفاع از تصویر واقعی ایران است، همینطور نقشی که می‌تواند در ایجاد اشتغال داشته باشد بسیار زیاد است. رایزنان فرهنگی با ظرفیت‌ها و پایگاه‌هایی که در خارج از کشور دارند می‌توانند به مثابه قرارگاه مردمی برای توسعه گردشگری باشند. نمایندگی‌های دیگری نیز در خارج از کشور داریم. جلساتی را با رایزنان اقتصادی داشته ایم، همچنین وزارت صمت نمایندگانی در خارج از کشور دارد اما رایزنان فرهنگی می‌توانند به عنوان مرکز ثقل عمل کنند.

شالبافیان افزود: شبکه شهرهای جهانی در ایران به یک انسجام نیاز دارند. اگر بخواهیم گردشگری ایران را به کشورهای دیگر معرفی کنیم بایستی اول سفر ایرانی‌ها را در ایران ترویج کنیم. چون فرایند سفر محملی برای شناساندن است. بنابراین باید گفت برای معرفی شهرهای جهانی به کشورهای دیگر باید اول مردم ایران آنها را بشناسند همچنین باید بتوانیم شبکه ای از شهرهای جهانی داشته باشیم تا اشتراکات، تجربیات و برندینگ شهری اتفاق بیفتد. شهرهای جهانی می‌توانند محور تعریف مسیرهای گردشگری باشند.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی گفت: شهرهای خلاق، یادگیرنده و خواهر خوانده بر مفهوم گردشگری موضوعی استوار هستند. آنها قابلیت درون زایی دارند و امکان توسعه گردشگری در آنها مشهود است.

شالبافیان درباره اقتضائاتی که باید محقق شود تا از فرصت جهانی شدن شهرهای ایرانی بتوان بیشتر استفاده کرد، افزود: تولید محتوای مناسب بسیار اهمیت دارد. ما چقدر توانسته ایم برای شهری مانند سنندج تولید محتوای مناسب داشته باشیم؟ شاید انجام شده باشد اما حتماً کافی نیست. ایجاد شیوه‌های توزیع محتوا نکته مهم دیگر است. شبکه شهرهای جهانی بهترین وسیله برای توزیع محتوا هستند تا به مخاطبان هدف یعنی مردم معرفی شوند. تعریف مستمر رویدادها نکته مهم دیگری است که باید به آن توجه شود. باید دید کشورهای دیگر برای شهرهای جهانی چه کارهایی انجام داده اند، به همین دلیل مطالعات تطبیقی در رابطه با این موضوع در دست اقدام است.

معاون گردشگری کشور از تفاوت نوروز ۱۴۰۱ با نوروز سال‌های قبل سخن گفت و ادامه داد: این نوروز به این دلیل متفاوت است که وارد قرن جدید می‌شویم، مفهوم نوسده محور همکاری همه شهرهای جهانی در نوروز امسال است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا