گردشگری

شنیدن سوت ترن در زیباترین ایستگاه های قطار جهان

سفر با قطار به عنوان ارزان‌ترین و بهترین روش حمل‌ونقل برای رسیدن به مسافت‌های طولانی شناخته می‌شود، بنابراین ایستگاه راه‌آهن مکانی پر جمعیت و شلوغ است که می‌توانید در آن، همه جور افرادی را ببینید که در زندگی روزانه خود، در حال مسابقه با زمان هستند.

ناظم نیوز: سکوها پر از مسافران، فروشندگان و مأموران راه‌آهن است، صف‌های طولانی وجود دارد، و زمانی که یک قطار می‌رسد، تعداد زیادی از آن خارج شده و گروهی دیگر به آن سوار می‌شوند. در همه جا سروصدا و هیاهو است. پس قاعدتاً راه‌آهن مکانی است که فردی که نیاز به آرامش ذهنی دارد باید از آن دوری کنند. ولی یک لحظه صبر کنید … آیا واقعاً همین طور است؟ یعنی همه‌ی ایستگاه‌های راه‌آهن این‌طور هستند؟ البته که نه. ایستگاه‌های راه‌آهنی در جهان وجود دارند که چیزی بیش از سروصدا و مسافران ناراحت را می‌توانید در آن‌ها ببینید. تعداد کمی از آن‌ها آن قدر جالب هستند که حتی ممکن است شما ترجیح بدهید که به قطار خود سوار نشوید تا بتوانید زمان بیشتری را در آن‌ها بگذرانید. در اینجا لیستی از 10 ایستگاه خارق‌العاده قطار از اقصی نقاط جهان آورده شده است.

ایستگاه راه‌آهن تقاطع جنوبی
ایستگاه راه‌آهن تقاطع جنوبی، که در ملبورن قرار دارد یک ایستگاه مهم و قطب حمل‌ونقل در استرالیاست. در سال 2002 که در شهر تصمیم گرفته شد تا ایستگاه سابق خیابان اسپنسر، تبدیل به یک قطب حمل‌ونقل با طراحی و ارتباط خوب در استرالیا بشود، این ایستگاه توسط کنسرسیوم سیویک نکسوس (Civic Nexus) با طراحی منحصربه‌فرد و خلاقانه‌ی معماران گریم شاو (Grimshaw) بازسازی شد. به پایان رسیدن تمام پروژه، چهار سال به طول انجامید.
در حال حاضر، این ایستگاه که سومین ایستگاه راه‌آهن پر رفت‌وآمد در ملبورن است، می‌تواند در سال بیش از 15 میلیون مسافر را جابه‌جا کند. طراحی خلاقانه و نوآوری در طراحی این بنا، در ساختار قابل‌توجه و بی‌نظیر ایستگاه منعکس شده است که سقفی غلتان و موج‌دار دارد. به خاطر معماری خیره‌کننده و بی نظیر، این ایستگاه برنده‌ی چندین جایزه، از جمله جایزه‌ی لوبتکین (Lubetkin) از موسسه‌ی سلطنتی معماران بریتانیا، برای برجسته‌ترین ساختمان جدید و مهمی که در خارج از اتحادیه‌ی اروپا قرار گرفته است، شده است.

ایستگاه کانازاوا، ژاپن
از ایستگاه کانازاوا که در استان ایشیکاوا قرار دارد، اغلب به عنوان یکی از زیباترین ایستگاه‌های قطار در جهان یاد می‌شود. این ایستگاه در سال 2005 ساخته شد. درب سوزومی که یک دروازه‌ی بزرگ 14 متری است و شما را به ورودی ایستگاه راهنمایی می‌کند، اولین چیزی که با آن روبرو می‌شوید. در این ایستگاه، یک گنبد بزرگ هم قرار دارد که بر روی راهرویی که بخش غربی و شرقی ایستگاه را به هم متصل می‌کند قرار گرفته و از 3000 تکه شیشه ساخته شده است. ایستگاه کانازاوا یک نمونه‌ی کلاسیک از ترکیب ساختمان‌های چوبی سنتی ژاپن با معماری مدرن آینده‌نگر است.

ایستگاه مرکزی آنتروپ، بلژیک
ایستگاه مرکزی آنتروپ یکی از شگفت‌انگیزترین ایستگاه‌های راه‌آهن جهان است. ساخت ایستگاه 10 سال طول کشید ( 1895 – 1905) و زمانی که کامل شد، به خاطر داشتن گنبد گسترده‌ای که بالای سالن انتظار مسافران قرار داشت و پل راه‌آهن مشهور آن، بیشتر شبیه به یک معبد بود تا یک ایستگاه راه آهن، و نام مستعار کلیسای جامع راه‌آهن به آن داده شد. ایستگاه مرکزی آنتروپ بیش از 100 سال است که با زیبایی خود مسافران را تحت تأثیر قرار داده است. پهنای ایستگاه 400 متر است و دو ورودی دارد. وجود مراکز خرید و گالری الماسی که 30 مغازه در آن قرار دارد باعث شده است که افراد علاقه‌مند به خرید، ایستاده و نگاهی به آن بیندازند. ساختمان اصلی این ایستگاه، نتیجه طراحی معماری با نام دلاسنسری (Delacenserie) بوده و طاق شیشه‌ای عظیم آن، توسط معمار ون آسپیرن (Van Asperen) طراحی ‌شد.

ایستگاه مرکزی برلین، آلمان
هاوپ-بَن-هوف (ایستگاه مرکزی)، یک شاهکار معماری مدرن و یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین ایستگاه‌های راه‌آهن اروپا و یک جاذبه‌ی گردشگری در خیابان‌های شلوغ برلین در آلمان است. ایستگاه مرکزی برلین بزرگ‌ترین ایستگاه متقاطع اروپا بوده و همچنین با بیش از 80 مغازه و فروشگاه و 14 سکو، بزرگ‌ترین ایستگاه دو طبقه راه‌آهن در اروپا به شمار می‌رود. این ایستگاه ، سازه‌ای عظیم فلزی است و روزانه 2000 قطار در آن توقف دارند و حدود 350000 مسافر در آن جا به جا می‌شوند. معماری برجسته در کنار پانل های شیشه‌ای که اجازه می‌دهند تا در طول روز، نور به هر دو سطح برسد، و هم چنین وجود یک ساحل در نزدیکی آن، منظره‌ای زیبا به این ایستگاه داده است.

ایستگاه قطار کوالالامپور، مالزی
ساخت این بنا که در سال 1910 توسط معمار انگلیسی به نام هاباک آغاز شد، در سال 1917 به پایان رسید. این ساختمان تاریخی ترکیبی از سبک‌های پیچیده‌ی معماری عربی، هندی و تکنیک های غربی است. اگرچه این ایستگاه راه‌آهن، دیگر یک مقصد اصلی برای مسافران نیست، اما هنوز افراد بسیاری از این ساختمان قدیمی 100 ساله عبور می‌کنند. ایستگاه راه‌آهن کوالالامپور بیش از این که شبیه یک ایستگاه راه آهن باشد، به یک کاخ افسانه‌ای شباهت دارد، و این ویژگی، آن را یکی از جالب‌ترین ایستگاه‌های راه‌آهن جهان کرده است.

ایستگاه استراسبورگ، فرانسه
یکی دیگر از ایستگاه‌های جالب راه‌آهن که در جهان شهرت دارد، ایستگاه استراسبورگ (GARE DE STRASBOURG) است که در فرانسه قرار دارد. این ایستگاه که در سال 1883 توسط یک معمار اصالتاً برلینی به نام جان جاکوبستال طراحی شد، یکی از شلوغ‌ترین ایستگاه‌های راه‌آهن اروپاست که نیاز 190 میلیون مسافر را در هر سال برآورده کرده و با اتصال به مسیرهای کشورهای مختلفی همانند بلژیک، لهستان، آلمان و بریتانیا، خدمات ملی و بین‌المللی زیادی را فراهم نموده است. سازه‌ی 25 متری شیشه‌ای که طراحی تاریخی ایستگاه را به تصویر می‌کشد و فضایی 25 متری میان گنبد و ساختمان، از جاذبه‌های گردشگری دیگر این ایستگاه هستند.

پایانه‌ی چاتراپاتی شیواجی، بمبئی
پایانه‌ی چاتراپاتی شیواجی شلوغ‌ترین قطب حمل‌ونقل در هند است که قبلاً ترمینال ویکتوریا نامیده می‌شد و معماری آن به قرن 19 بازمی‌گردد که توسط معماری انگلیسی به نام فردیرک ویلیام استیونز طراحی شده بود . این ایستگاه تنها ایستگاهی است که در سایت میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. سبک معماری آن ترکیبی از برج‌های گوتیگ، گنبدهای سنگی و طاق‌های نوک‌تیز است و به عنوان ترکیب میان دو فرهنگ‌ متفاوت در نظر گرفته می‌شود زیرا دقیقاً در اینجا است که سبک گوتیگِ احیاشده ویکتوریایی، با معماری سنتی هند ترکیب می‌شود. یکی دیگر از دلایل معروفیت پایانه‌ی چاتراپاتی شیواجی اینست که این پایانه مکانی است که حمله‌ی ننگین 11/26 از آنجا آغاز شد.

ایستگاه بین‌المللی سنت پانکراس، لندن
ایستگاه راه‌آهن سنت پانکراس، یک ایستگاه تاریخی شگفت‌انگیز است که به علت معماری ویکتوریایی خود شناخته می شود. این ایستگاه که در بین سال‌های 1864 و 1868 در لندن ساخته شد و در سالهای 1960 از یک تخریب جان سالم به در برد، در سال 2000 بازسازی و ترمیم شد. در این ایستگاه، دو مجسمه‌ی بلند قرار گرفته است: یکی از این دو، مجسمه‌ی جان بتجیمن و محل ملاقات است، و دیگری یک مجسمه‌ای 9متری و برنزی از یک زوج می‌باشد. در ایستگاه سنت پانکراس، تعداد زیادی مغازه، رستوران، مرکز خرید و کافه وجود دارد که برای معتادان به خرید عالی است.

آتوچا، مادرید
هرکس که برای اولین بار وارد ایستگاه راه‌آهن آتوچا در شهر مادرید اسپانیا میشود، گیج و متحیر خواهد شد، زیرا متوجه نمی‌شود که وارد یک جنگل کوچک شده است و یا یک ایستگاه قطار. آتوچا که در سال 1851 ساخته شده است بزرگ‌ترین ایستگاه راه‌آهن مادرید می‌باشد. این بنا توسط معمار مشهور اسپانیایی به نام رافائل مونئو، تبدیل به یک باغ‌ عجیب شد. گستردگی این جنگل 4000 مترمربع است و تقریباً 500 گونه‌ی گیاهی و جانوری (از جمله گیاهان گوشت‌خوار) در آن قرار دارد. همچنین گونه‌هایی از لاک‌پشت‌ها نیز در این جنگل زندگی می‌کنند.

ترمینال گراند سنترال، نیویورک
این ایستگاه راه‌آهن به‌یادماندنی در سال 1913 برای نیویورک و شرکت راه آهنی هارلم ساخته شد. امروزه این ایستگاه به عنوان یک قطب ارتباطی عمل می‌کند که مسیرهای مترو، ماشین، عابرین پیاده، و قطارها را به روشی مناسب به هم متصل می‌کند. این ایستگاه بزرگ‌ترین مرکز راه آهنی جهان است و 44 سکو دارد که در دو سطح به 67 مسیر خدمات رسانی می‌کنند. این ایستگاه راه‌آهن زیبا، با پله‌های سنگ مرمر مارپیچی و لوسترهای درخشان تزیین شده است. ایستگاه راه‌آهن گراند سنترال توسط مجلات بسیاری به عنوان دوست‌داشتنی‌ترین ایستگاه راه‌آهن توصیف شده و با جذب بیش از 21،600،000 مسافر در سال، یکی از 6 جاذبه برتر گردشگری در جهان می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا