تجارت

ششمین جشنواره فجر صنایع‌دستی و هنرهای سنتی آغاز به کار کرد

ششمین جشنواره فجر صنایع‌دستی و هنرهای سنتی آغاز به کار کرد و تا ۲۴ بهمن در موزه ملی ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی، ششمین جشنواره فجر صنایع‌دستی و هنرهای سنتی با حضور پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی، علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری و محمدحسین ایمانی خوشخو مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در موزه ملی افتتاح شد.

پویا محمودیان در توضیح برگزاری ششمین جشنواره فجر صنایع‌دستی و هنرهای سنتی بیان کرد: پس از آسیب‌شناسی‌های انجام شده سعی بر این شد که جشنواره ششم با دقت نظر و رویکردی متفاوت برگزار شود. فراخوان برای حضور ۳۱ استان به صورت عمومی و خصوصی انجام شد و برخی استان‌ها از جمله مازندران، اصفهان و تهران حضور فعال‌تری در این دوره داشتند.

نمایش ۳۲۰ اثر از هنرمندان سراسر کشور

وی با اشاره به ارسال ۵۷۰ اثر به جشنواره، افزود: «داوری‌ها در دو مرحله انجام شد. در ابتدا آثار از طریق عکس‌های ارسالی گزینش شدند و پس از آن داوران ۳۲۰ اثر را برای راه‌یابی به جشنواره انتخاب کردند.

حضور آثار دارای نشان مهر اصالت ملی و توجه ویژه به بخش رویش دوباره سرو

محمودیان تاکید بر آثار و طراحی‌های کاربردی همراه با ویژگی‌های زیبایی‌شناسی و همچنین آثاری که امسال موفق به اخذ نشان مهر اصالت ملی شده‌اند را به‌عنوان دو تفاوت اصلی این دوره جشنواره با پنج دوره گذشته عنوان کرد و افزود: امسال توجه ویژه به بخش رویش دوباره سرو با هدف شناسایی و تجلیل از بازماندگان پیشکسوتان، اساتید و نخبگانی که ادامه‌دهنده راه هنرمندان هستند، به‌منظور حفظ رشته در دستور کار قرار گرفته است.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی با بیان اینکه جشنواره فجر صنایع‌دستی و هنرهای سنتی مکانی برای شناسایی هنرمندان، کشف استعدادهای جدید و نمایش آخرین دستاوردهای هنرمندان سراسر کشور است، ادامه داد: این جشنواره مکانی برای ارتباط بی‌واسطه علاقه‌مندان به فرهنگ، هنر، صنایع‌دستی و هنرهای سنتی ایران با هنرمندان است.

وی با اشاره به اینکه هر هنرمند حداکثر با سه اثر در جشنواره حضور دارد، افزود: امکان حضور آثاری که در جشنواره‌های فجر گذشته شرکت کرده بودند، در این دوره وجود نداشت. در اختتامیه نیز شش نفر از صنعتگران موفق به کسب سرو سیمین و شش نفر موفق به اخذ دیپلم افتخار ششمین جشنواره فجر صنایع‌دستی و هنرهای سنتی می‌شوند.

محمودیان در پایان با اشاره به استقبال بازدیدکنندگان از جشنواره بیان کرد: زیبایی‌، خلاقیت و ظرایفی که توسط هنرمندان جوان خلق شده‌اند، از آغازین ساعات افتتاحیه نظر تمامی بازدیدکنندگان را به خود جلب کرده است و امیدواریم جشنواره ششم بتواند فصل جدیدی از اتفاقات تأثیرگذار برای ذی نفعان این حوزه باشد.

در ادامه نیز شالبافیان آثار حاضر در جشنواره را فاخر ارزیابی کرد و افزود: ابتکاری که معاونت صنایع‌دستی برای به نمایش درآوردن آثار هنرمندان به صورت سالانه انجام می‌دهد، قابل تقدیر است.

معاون گردشگری کشور با تاکید بر اهمیت تعامل هر چه بیشتر صنایع‌دستی و گردشگری بیان کرد: تعامل هر چه بیشتر حوزه گردشگری و صنایع‌دستی موجب می‌شود که نحوه همکاری فعالان دو حوزه نیز واضح‌تر و شفاف‌تر شود.

شالبافیان تصریح کرد: برخی از آثار به نمایش درآمده در این جشنواره می‌تواند در هتل‌های سنتی و سایر مراکز اقامتی مورد استفاده قرار گیرند. هر قدر که فرهنگ ایرانی در مراکز گردشگری بهتر نشان داده شود، به‌طور حتم مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار می‌گیرد.

معاون گردشگری کشور همچنین به تمامی فعالان گردشگری خصوصاً صاحبان تأسیسات گردشگری توصیه کرد که از این جشنواره و آثار به نمایش درآمده بازدید کنند.

از جمله آثار حاضر در جشنواره می‌توان به فلزکاری، تذهیب، معرق، گلیم، طلاکوبی روی فلز، زری‌بافی، لاک‌تراشی، خراطی و سوخت‌کاری، قلمزنی، حکاکی سنگ، چاپ باتیک، طلاکوبی، پته دوزی، منبت، سرامیک، مشبک، قلم‌تراشی، سوزن‌دوزی، ملیله، سازه‌های چوبی، فلز، گلیم، شیشه دمی، احجام فلزی، زیورآلات، نقاشی روی پارچه، سوزن‌دوزی اشاره کرد.

ششمین جشنواره فجر صنایع‌دستی و هنرهای سنتی ۱۸ تا ۲۴ بهمن‌ماه در موزه ملی برگزار می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا