توپ و تورورزش

سقوط آزاد تیم قهرمان!

فدراسیون والیبال با سپردن ۲ تیم به یک مربی، ناخواسته سدی مقابل دفاع از عنوان قهرمانی جوانان جهان ایجاد و البته خاطره سال ۲۰۱۵ را هم زنده کرد.

به گزارش ناظم نیوز، تیم والیبال جوانان ایران در مسابقات قهرمانی جهان در رده نهم ایستاد. برای تیمی که در دوره پیشین این مسابقات بر سکوی قهرمانی قرار گرفته بود، رسیدن به این جایگاه نزول قابل توجهی محسوب می‌شود.
البته در رده‌های پایه، پرورش بازیکنان برای آینده اهمیتی به‌مراتب بیشتر از کسب مدال دارد. اما آنچه کسب مقام نهمی را قابل انتقاد می‌کند، تصمیم فدراسیون والیبال برای انتخاب یک مربی برای ۲ تیم متفاوت است.
در اوایل سال وقتی قرار بود برای هدایت تیم ملی والیبال ایران در مسابقات قهرمانی آسیا تصمیم‌گیری شود، این کار به بهروز عطایی سپرده شد. قرارداد ولادیمیر آلکنو تا پایان بازی‌های المپیک بود بنابراین فدراسیون باید یک مربی جدید برای تیم ملی برمی‌گزید. فدراسیون پس از برگزاری جلسه کمیته فنی، عطایی را به عنوان سرمربی تیم ملی معرفی کرد.
آنچه این انتخاب را سوال‌برانگیز می‌کرد این بود که عطایی به طور همزمان هدایت تیم جوانان ایران را هم بر عهده داشت و از آن عجیب‌تر اینکه از پایان مسابقات قهرمانی آسیا تا آغاز مسابقات جوانان جهان فقط سه روز فاصله داشت. به این ترتیب عطایی به همراه علیرضا طلوع‌کیان و حسین خوریانی دستیار اول و آنالیزورش، در حساس‌ترین روزهای پیش از برگزاری مسابقات جوانان جهان در تمرینات این تیم حضور نداشتند.
عجیب اینجاست که والیبال ایران پیش از این هم اسیر چنین اشتباهی شده بود. در سال ۲۰۱۵ پیمان اکبری سرمربی پیکان در مسابقات باشگاه‌های آسیا و باشگاه‌های جهان، تیم زیر ۲۳ سال ایران در رقابت‌های قهرمانی آسیا، تیم «ب» ایران در مسابقات قهرمانی آسیا و تیم دانشجویان ایران در بازی‌های یونیورسیاد بود. در آن زمان ادعا شد که به دلیل مشترک‌بودن بازیکنان این تیم‌ها چنین تصمیمی گرفته شده است. ادعایی که البته چندان درست نبود و اکبری پس از پایان هر تورنمنت به تمرینات یک تیم جدید می‌رفت. در آن سال هرچه پیش رفتیم، نتایج تیم‌های تحت هدایت اکبری افت کرد و اثر سپردن چند تیم به یک مربی ثابت شد.
۶ سال گذشت و فدراسیون والیبال همان تصمیم را تکرار کرد. این بار هم محمدرضا داورزنی رییس فدراسیون والیبال مدعی شده است که به دلیل مشترک‌بودن چند بازیکن تیم‌های بزرگسالان و جوانان، عطایی برای هدایت هر ۲ تیم انتخاب شده است. امیرحسین توخته و مهدی جلوه تنها بازیکنانی بودند که هم در هر ۲ تورنمنت حضور داشتند. بردیا سعادت هم می‌توانست به این جمع بپیوندد که البته با سهل‌انگاری فدراسیون و بی‌توجهی خودش، این امکان فراهم نشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا