تجارت

سرم خون بند ناف انسانی تولید شد/کاربرد در ترمیم قرنیه و پوست

دکتر رضا مقدسعلی مدیر یک شرکت فناور در گفتگو با خبرنگار ناظم نیوز اظهار کرد: در این شرکت موفق شدیم سرم خون بند ناف انسانی را برای کشت سلولی بصورت تجاری تولید کنیم.

وی با بیان اینکه تاکنون از سرم های جنینی گاو (FBS) برای کشت سلولی استفاده می شد، گفت: استفاده از سرم های حیوانی علاوه بر مشکلات اخلاقی تولید آن، امکان انتقال بیماریها از حیوان به انسان را فراهم می کند که با قیمت های بالایی نیز تولید می شود.

این محقق خاطر نشان کرد: سرم خون بند ناف انسان از زباله های زایمانی تهیه می شود و مملو از فاکتورهای رشد و پروتئین های مغذی جهت تکثیر سلول ها است و بدلیل منبع انسانی ایمن تر از نمونه حیوانی است از این رو تولید سرم برای کشت سلولی از منبع انسانی بهتر از منبع حیوانی خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاه های زیادی در داخل و خارج از کشور این نوع سرم تولید شده در شرکت ما را استفاده کرده اند، گفت: در این پروسه استفاده، کارایی کشت سلولی سرم خون بند ناف با منبع انسانی به اثبات رسیده است؛ همچنین بعنوان جایگزین سرم های حیوانی مورد استقبال قرار گرفته است.

مقدسعلی گفت: تاکنون این محصول بصورت تجاری توسط شرکت های داخلی به بازار عرضه نشده بود و بدلیل هزینه های بالای خرید آن و مشکلات انتقال آن از خارج کشور تصمیم گرفتیم این محصول را در مرحله اول جهت استفاده بعنوان مکمل های محیط کشت سلولی تولید کنیم.

وی با اشاره به مزیت این محصول گفت: سرم خون بند ناف انسانی بعنوان یک محصول بیولوژیکی راهبردی، سالانه باعث جلوگیری از خروج منابع ارزی زیادی می شود و محصول بسیار کلیدی و با ارزشی برای تحقیقات و تولید محصولات سلول درمانی و پزشکی بازساختی است. این سرم از زباله زایمانی بدست می آید که بعد از تولد نوزاد دور ریخته می شود و امروزه در دنیا از این محصول جهت تولید فرآورده های مختلف دارویی با هدف ترمیم و جوان سازی از جمله قطره های چشمی و کرم های پوستی استفاده می شود.

به گفته مقدسعلی، همچنین از این سرم بعنوان سرم جوانی نام برده می شود که در به تعویق انداختن فرایند پیری کاربرد دارد و می توان در راستای ترمیم بافت های مختلف از جمله ترمیم قرنیه و التیام زخم استفاده کرد.

وی افزود: در صورت حمایت دولت و سرمایه گذاران می توانیم با تولید انبوه این محصول آن را جایگزین سرم های حیوانی کرده و وابستگی کشور به این محصول را مرتفع سازیم.

مدیر این شرکت فناور با بیان اینکه تاکنون نمونه های سرم انسانی حاصل از خون بند ناف تجاری نشده، گفت: با توجه به نیاز روز افزون به این سرم، لازم است که در مقیاس انبوه به تولید برسد.

وی ادامه داد: در حال حاضر آمادگی همکاری و انتقال دانش فنی جهت تولید انبوه این محصول در تمام کشور را داریم و می توانیم با دانشگاهها و مراکز علمی و تحقیقاتی سراسر کشور همکاری کنیم.

مقدسعلی افزود: در صورت فراهم شدن زیر ساخت های لازم جهت تولید این محصول در اتاق تمیز با شرایط GMP، امکان استفاده از آن در کلینیک از جمله کشت سلول های انسانی جهت کار آزمایی های بالینی وجود دارد اما در حال حاضر محصول ارائه شده به بازار جهت مصارف تحقیقاتی و آزمایشگاهی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا