استانها

سرما و یخبندان شبانه سیستان و بلوچستان را فرا می‌گیرد

زاهدان - مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: توده هوای سرد، وزش باد نسبتاً شدید و یخبندان شبانه از روز یکشنبه پنجم دی‌ماه بخش‌هایی از استان را فرا می‌گیرد.

به گزارش ناظم نیوز به نقل از روابط عمومی هواشناسی سیستان و بلوچستان، محسن حیدری با اشاره به صدور هشدار سطح زرد کشاورزی این اداره‌کل گفت: توده هوای سرد، وزش باد نسبتاً شدید و یخبندان شبانه از روز یکشنبه پنجم دی‌ماه بخش‌هایی از استان را فرا می‌گیرد.

وی گفت: بر اساس آخرین خروجی نقشه‌های پیش‌یابی و مدل‌های جوی وزش، کاهش محسوس دما به میزان ۷ تا ۱۰ درجه در غالب نقاط استان، یخبندان شبانه در مناطق مرکزی و شمال و وزش باد نسبتاً شدید در شمال و نوار شرقی و غرب استان دور از انتظار نیست.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان افزود: این باد نسبتاً شدید، کاهش دما و یخبندان مناطق زاهدان، زابل، زهک، هیرمند، هامون، نیمروز، تفتان، خاش، میرجاوه، سراوان، سیب و سوران، مهرستان و گلشن را تا پایان روز پنجشنبه ۹ دی در بر خواهد گرفت.

وی ادامه داد: با توجه به کاهش محسوس دما و یخبندان شبانه به ویژه در مناطق مرکزی و شمال استان، احتمال خسارت به محصولات و ادوات کشاورزی وجود دارد.

احتمال خسارت به محصولات کشاورزی وجود دارد

حیدری گفت: توصیه می‌شود کشاورزان برای نهال‌های جوان و درختان آسیب‌پذیر جهت جلوگیری از آسیب سرمازدگی از پوشش‌های مناسب نظیر پلاستیک سیاه، گونی، پلی اتیلن و یا نایلون استفاده کنند.

ویبیان کرد: کشاورزان زحمتکش در این بازه زمانی از انجام هرس درختان خودداری کنند و عمل انتقال محصولات برداشت شده به انبارها را تسریع بخشند. همچنین از تهویه و تنظیم دما و تأمین سوخت گلخانه‌ها و سالن‌ها غافل نشوند.

حیدری در توصیه به استخرهای پرورش ماهی نیز تصریح کرد: میزان غذادهی به استخرهای پرورش ماهی گرم آبی به نصف حد نرمال کاهش یابد و شکستن یخ آب سطح استخرها در مناطق سردسیر جهت هوادهی بیشتر به ماهی‌ها ضروری است.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان بر عایق‌بندی و محافظت از کندوها در مقابل کاهش دما، تغذیه کلنی‌ها جهت زمستان گذرانی و تخلیه آب و جمع‌آوری لوله‌ها و تجهیزات سیستم آبیاری تحت فشار در مناطق سردسیر تأکید کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا