اقتصادی

دکتر زهرا سعیدی : تحقق شعار تولید، پشتیبانی و مانع ز دایی، نیازمند ۴۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری است

به گزارش ناظم نیوز ، دکتر زهرا سعیدی افزود: در بسیاری از حوزه های تولیدی با مدیریت صحیح و جلوگیری از خام فروشی می توان به تولید انبوه ، فرآوری و ایجاد اشتغال در کشور رسید. سعیدی مبارکه با بیان اینکه در حوزه نفت می توان با مبلغ ۲۵ میلیارد دلار فرآوری ایجاد کرد تا دیگر نفت خام فروخته نشود افزود: هستند کسانی که حاضر باشند در این حوزه سرمایه گذاری کنند تا هم از فروش نفت خام جلوگیری شود، هم ایجاد اشتغال شده و هم ارز قابل توجهی وارد کشور شود.
این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه خاطر نشان کرد: در صنعت چرم و سالامبور نیاز به مبلغ ۱ میلیارد دلار داریم تا از صادر کردن پوست گوسفند به خارج از کشور جلوگیری کرد.
وی افزود: در حوزه سنگهای ساختمانی ۲ میلیارد و در حوزه سنگهای معدن نیاز به ۴ میلیارد دلار داریم تا در این حوزه ها هم به خود کفایی برسیم.
دکتر سعیدی در پاسخ به این سوال که این مبالغ از کجا باید تامین شود؟ گفت: برای نمونه در پروژه ستاره خلیج فارس، روزانه ۳۷۰ هزار بشکه نفت خام فرآوری می شود که با صرف مبلغ ۵ میلیارد دلار به این سطح از خودکفایی رسیده و در صورتی که این ۵ میلیارد را ۵ برابر کنیم یعنی با صرف ۲۵ میلیارد دلار ظرفیت فرآوری ستاره خلیج فارس از ۳۷۰ هزار بشکه به ۱میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید که اثر تحریمها را به شدت کاهش خواهد داد.
وی افزود: بحث تولید و اشتعال سالهاست که مورد تاکید مقام معظم رهبری است و باید در این زمینه به جای شعار دادن و مقصر دانستن دیگران اقدام عملی شود تا به نتیجه مطلوب برسیم.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس دهم یکی از موانع بسیار مهم در راه رسیدن به تولید و اشتغال مطلوب و جلوگیری از خام فروشی را در افتادن با سران ثروت و قدرت دانست که مسلما کار دشواریست و افزود: برای نمونه در طرح ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان بالاخره برخی از مدیران دارای قدرت متضرر از این قانون که هم ردیف وزرا و معاونین وزرا بودند و با این طرح مخالفت می کردند رو برو بودیم ولی در نهایت ۸۰۰۰ بازنشسته جای خود را به مدیران جوان دادند و واقعا تصویب یک قانون این چنین نیست که چنین طرح هایی یک روزه آماده شود و فردا در صحن مجلس رای بیاورد و پس فردا ابلاغ و اجرایی شود بلکه باید ابتدا گفتمان آن ایجاد و پس از طی فراز و نشیبها پس از تصویب با یک سیستم اجرائی قوی فارغ از حاشیه به پشتوانه قانونی باضمانت اجرایی تصمیم بگیرد تا به نتیجه مطلوب برسیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا