گردشگری

رنگین نگاره در غار علیصدر

یک باستان شناس گفت: نقاشی یا رنگین نگاره‌هایی روی دیواره‌های صخره‌ای غار علیصدر شناسایی شده اند که در طیف و نقش‌های مختلف بوده و احتمالاً متعلق به دوران پیش از تاریخ هستند.

اسماعیل همتی ازندریانی باستان شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان درباره شناسایی نقاشی‌های غار علیصدر که به تازگی خبر کشف آنها توسط یکی از غارنوردان منتشر شده به خبرنگار مهر گفت: با توجه به بررسی‌های ابتدایی که در سال ۱۴۰۰ برای نقشه‌برداری های سه بعدی از کار انجام دادیم متوجه شدیم چندین نقش در داخل غار علیصدر و جایی که در حال حاضر بسته است و امکان بازدید عمومی ندارد وجود داشته است. حدود ۲۵ تا ۳۰ نقش در طیف‌های رنگی مختلف روی دیواره‌های غار علیصدر شناسایی شده بودند که طیف رنگی سبز نارنجی زرد و سیاه دارد، این نقاشی‌ها ارزشمند بوده و در چند گونه نقش قابل مشاهده هستند، از جمله انسان کمان به دست در حال شکار، گوزن، بزسانان و انسان سوار براسب سانان. این قسمت از غار مربوط به ورودی اول آن در زمان کشف بوده است و بخشی که رو به آفتاب بوده است. این نقاشی‌ها مربوط به دوران پیش از تاریخ زمانی که انسان‌ها زندگی خود را از طریق شکار می‌گذراندند است.! آنها این نقاشی‌ها را درون غار زمانی که آب کمتری در غار بوده کشیده اند.

شناسایی چندین رنگین نگاره در غار علیصدر برای اولین بار

وی تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که این نقاشی‌ها دارای طیف رنگی مختلف هست و از گل اخرا و خون حیوانات یا برخی از گیاهانی که رنگدانه داشته اند برای کشیدن استفاده شده اند. البته برای به دست آوردن نتایج کامل‌تر و آنالیز رنگدانه ها باید مطالعات بیشتری انجام شود.

این باستان شناس افزود: نمونه‌های مشابه این نقاشی‌ها را می‌توان در غارهای مناطقی مانند دوشه، هومیان و میرملاس عنوان و آغ داش زنجان، اشکفت گرگعلی و شمس علی کهگیلویه و بویراحمد دید. نمونه‌های خارج از کشور نیز متعدد است، مانند برخی نقش‌ها در غار لاسکو فرانسه و آلتامیرا در اسپانیا که بیشتر در پناهگاه‌های صخره‌ای و غارها شناسایی شده‌اند.

این محقق گفت: برای اولین بار گزارش‌های ضد و نقیض درباره وجود برخی نقاشی‌ها روی دیواره غار علیصدر توسط مردم محلی اعلام شده بود اما تا مدت‌ها مکان وجود این این نقاشی‌ها شناسایی نشده بودند. با توجه به وجود نقاشی‌های درون غار احتمال وجود بقایای انسان‌های پیش از تاریخ نیز در آنجا وجود دارد که این موضوع نیاز به بررسی علمی بیشتری درباره نقش‌ها و بقایای یافته‌های باستان شناسی را اثبات می‌کند.

شناسایی چندین رنگین نگاره در غار علیصدر برای اولین بار

همتی بیان کرد: در اصطلاحات علمی نقش پیش از تاریخ به دو دسته تقسیم می‌شود، سنگ نگاره یا کنده نگاره و نقش نگاره یا رنگین نگاره. اینها در واقع نقاشی یا همان رنگین نگاره‌ها هستند.

نتایج این بررسی‌ها در مجله Rock art research استرالیا در دست انتشار است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا