آموزش و پرورش

رفع نگرانی ها در آخرین نسخه رتبه بندی معلمان

سرپرست مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش‌ و پرورش گفت: آیین نامه رتبه بندی بر اساس قوانین بالا دستی و نظرات همه ذی نفعان آموزش و پرورش نوشته شده است.

به گزارش ناظم نیوز، عباس نجار، در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه یک سیما با تشریح آئین نامه قانون رتبه بندی معلمان و آخرین تغییرات این آئین نامه، اظهار کرد: برای اولین بار در آموزش و پرورش آئین نامه‌ای با مشارکت افرادی که ذی حق بودند، تنظیم و با حضور معلمان در دوره‌های مختلف تحصیلی، سازمان امور اداری و استخدامی، سازمان برنامه و بودجه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیران آموزش و پرورش تنظیم شد.

وی افزود: نظرات همه این گروه‌ها و صاحب نظران لحاظ شد و نهایتاً به آئین‌نامه ای تبدیل شد که امروز به دولت تقدیم شده است.

همراه کردن همه سلیقه‌ها کار سختی است

نجار با بیان اینکه در آئین نامه الزامات قانونی داریم که مطابق قانون رتبه بندی باید به آن عمل می‌کردیم، اظهار کرد: ممکن است افرادی آگاهی از این الزامات نداشته باشند، لذا برخی نگرانی‌ها ممکن است بر همین اساس باشد. مجموعه آموزش و پرورش مجموعه بزرگی است که همراه کردن همه سلیقه‌ها و افکار، کار سختی خواهد بود، اما با تغییراتی که در پیش نویس این آئین نامه اتفاق افتاد، این نسخه روز به روز کامل‌تر و در ۵۰ جلسه مختلف؛ نسخه ۲۶ آئین نامه رتبه بندی فرهنگیان تهیه شد لذا این نسخه کامل‌ترین نسخه آئین نامه رتبه بندی فرهنگیان است که تقدیم هیئت دولت شده است.

با معلمان مختلفی در ارتباط بودیم

سرپرست مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری تصریح کرد: با معلمان مختلفی در ارتباط بوده ایم و معلمان خود را بر اساس این آئین نامه‌ها سنجیده اند و مشخص شده است که رتبه‌های رضایت بخشی را کسب می‌کنند و ممکن است نگرانی برخی از همکاران ما به خاطر بررسی نسخه‌های قبلی رتبه بندی باشد که برخی انتقادها که به آن نسخه‌ها وجود داشت در آخرین نسخه رفع شده است.

آموزش و پرورش باید مجری قانون باشد

نجار با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش باید مجری قانون باشد و آئین نامه رتبه بندی بر اساس قانون‌های بالادستی، از جمله سند تحول نوشته شده است، گفت: در سند تحول گفته شده که معلمان بر اساس شایستگی سنجیده شوند و این شایستگی‌ها بر اساس اولویت و وزن آن باید سنجیده شوند و در سند تحول مشخص شده است که شایستگی‌های عمومی بیشترین وزن را داشته باشد که همین اصل در آئین نامه رتبه بندی رعایت شده است.

وی در ادامه افزود: برخی از شایستگی‌های معلمان، شاخص‌های رقابتی است که در قانون آمده است و معلمان بر اساس شاخصه‌های رقابتی باید سنجیده شوند، به عنوان مثال معلمان می‌توانند به صورت معلمان نمونه منطقه‌ای، استانی و کشوری مشخص شوند.

نجار با اشاره به امتیاز مدرک تحصیلی در این آئین نامه و برخی انتقادات گفت: در آئین نامه رتبه بندی، مدرک تحصیلی ۷۵ امتیاز دارد، این امتیاز بر اساس نظر همه گروه‌ها تنظیم شده است. ساعت‌های ضمن خدمت در اختصاص رتبه‌های معلمان لحاظ شده است و معلمان بر اساس ساعت‌های ضمن خدمتی که دارند در رتبه‌های؛ پایه، ارشد، خبره و.. تعیین شده اند و برای کسب آن رتبه باید حداقلی از ساعت‌های ضمن خدمت را داشته باشند. به همین علت وزن ساعت‌های ضمن خدمت در این آئین‌نامه کاهش یافته است، زیرا در جای دیگری از ساعت‌های ضمن خدمت استفاده شده است.

چهار شایستگی در آئین نامه رتبه بندی مشخص شده است

سرپرست مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری در ادامه گفت: چهار شایستگی در آئین نامه رتبه بندی مشخص شده است، بر اساس وزنی که دارند، بیشترین امتیازات را خواهند داشت، به طوری که اولین شایستگی بیشترین امتیاز و چهارمین شایستگی کمترین امتیاز را دارد و جمع شایستگی‌ها به امتیاز هزار می‌رسد.

وی در پاسخ به این پرسش که معلمان می‌گویند؛ امتیازات آئین نامه رتبه بندی قابل دسترس نیست، اظهار کرد: شایستگی‌های عمومی به چند بخش تقسیم شده است که همه معلمان، شایستگی‌های عمومی برای احراز صلاحیت معلمی را داشته اند. برخی شایستگی‌ها هم اکتسابی است و بر اساس آنچه که معلم اکتساب کرده است، می‌تواند امتیاز خود را بر اساس مدارکش به دست آورد، مانند مدرک تحصیلی، ساعت‌های ضمن خدمت و…، لذا این تصور همکاران که این امتیازات قابل دسترس نیست، درست نمی‌باشد و ممکن است بر اساس نسخه‌های قبلی آئین نامه رتبه بندی باشد. آخرین نسخه آئین نامه رتبه بندی اصلاحاتی در آن انجام شده است که نظر معلمان بر اساس قوانین بالادستی تأمین می‌شود.

نجار در مورد نحوه سنجش برخی از شایستگی‌ها گفت: در شایستگی‌های عمومی یکی از مهمترین بخش‌ها تعلق سازمانی است که این تعلق می‌تواند میزان موفقیت آن سازمان یا دستگاه را در رسیدن به اهدافش مشخص نماید و مصادیق تعلق سازمانی در جداول شایستگی‌ها ذکر شده است.

رتبه بندی فرهنگیان در راستای افزایش کیفیت آموزش است

سرپرست مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری خاطرنشان کرد: بر اساس سند تحول باید رتبه‌بندی فرهنگیان در راستای افزایش کیفیت آموزش اجرا شود و همین تفکر در قانون و آئین نامه رتبه بندی وجود دارد. عبارت غنی سازی محیط‌های یادگیری و یاددهی که به عنوان یک شایستگی تخصصی آورده شده است، تعریفی دارد که معلمان از آن آگاهی دارند، زیرا این محیط‌ها فقط محیط کلاس نیست؛ بلکه کتاب، حیاط مدرسه، کارگاه، آزمایشگاه و … جز محیط‌های یادگیری محسوب می‌شود و به غنابخشی آموزش‌های معلمان کمک می‌کند.

وی در پایان گفت: برای سنجش معلمان باید شاخص‌هایی را تعیین کرد که معلمان با آن شاخص‌ها ارتباط دارند و همچنین برخی از شاخص‌هایی که در این آئین‌نامه وجود دارد بر اساس شئون شغل معلمی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا