تجارت

دو نرخی شدن هتل‌ها به نظام نرخ گذاری اقتصادی ویژه ای نیاز دارد

مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری گفت: دو نرخی شدن هتل‌ها، نظام نرخ گذاری اقتصادی ویژه ای می‌خواهد تا هم آمار گردشگران ورودی افت نکند و هم هتلدار و آژانس دار سود مناسب را از دست ندهند.

یحیی نقی‌زاده محجوب مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری درباره تقاضای جامعه هتلداران برای دو نرخی شدن اتاق‌ها به واسطه باز شدن مرزها و ورود گردشگران خارجی به خبرنگار ناظم نیوز گفت: موضوع دو نرخی شدن هزینه اتاق در هتل‌ها بارها از سوی جوامع و تشکل‌ها مطرح شده است و چون همیشه مخالفان و موافقانی داشته و دارد؛ این موضوع می‌تواند ابعاد مختلفی داشته باشد مثلاً اینکه آژانس‌های مسافرتی از آن استقبالی نمی‌کنند چون اعتقاد دارند قیمت پایین هتل‌ها مزیتی برای ورود گردشگر خارجی است از طرفی هتلداران می‌گویند آژانس‌های خارجی منافع بیشتری می‌برند و ما یارانه خودمان را صرف آنها می‌کنیم.

وی توضیح داد: آژانس‌های مسافرتی خارجی پکیج سفرها را به ریال از ایران می خرند اما به قیمت ارز به مسافران خود می‌فروشند. بعد از آن مسافر به ایران می‌آید و اگر قیمت هتل را با ارز و ریال محاسبه کند، می بیند باید ارزان‌تر خریداری می کرده است و این اتفاق موجب نارضایتی او می‌شود. بنابراین باید طرح دو نرخی شدن هتل‌ها مورد پژوهش قرار گیرد و تمام ابعاد و زوایا و نتایج آن بررسی شود و در قالب کمیته‌های علمی به نتیجه برسد. اما در حال حاضر اقدامی برای آن انجام نشده است. چون این یک تصمیمی است که مبدا یا منشأ برخی اثرات یا تبعات خواهد بود. شاید اگر تعادلی برقرار شود، این طرح هم قابل اجرا باشد.

وی گفت: طرفداران دو نرخی شدن هتل‌ها ذی نفعان و مخالفان آن هم مشتریان هستند. زمانی که گردشگر نرخی متفاوت از مردم آن کشور را می‌پردازد حس خوبی نخواهد داشت بنابراین این طرح از نظر مشتری حتماً مورد نقد است. از جهتی بهره بردار هم به سوبسید و یارانه اشاره می‌کند و می‌گوید که چرا یارانه اتباع کشور را باید به گردشگر خارجی داد. ما باید ببینیم که ورود گردشگر خارجی به نفع است یا ضرر. اگر میزان ارزآوری گردشگر خارجی آنقدر سود دارد (که ما هم می‌گوئیم حتماً سود دارد؛) این اتفاق، خوب است. حتی دولت می‌تواند نگاه حمایتی به گردشگر داشته باشد. اما دوستان انتظار دارند قیمت بالاتری بگیرند. هر دوی این موضوعات باید در پژوهشکده گردشگری بررسی شود.

نقی زاده محجوب با بیان اینکه باید مصلحت کلی صنعت گردشگری را در این قضیه در نظر گرفت، افزود: باید به فکر هتلدار و آژانس دار بود تا هیچ کدام سود مناسب را از دست ندهند. این موضوع هم باید در نظر گرفته شود که با اجرای این طرح ورود گردشگران خارجی کم نشود و از طرفی تأسیسات گردشگری ما هم از این وضعیت آسیب نبینند.

مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری گفت: ما خیلی جاها به مردم یارانه می‌دهیم صرف اینکه چطور می‌توان این یارانه‌ها را برای مردم و اتباع خارجی جدا کرد باید گفت نرخ‌های تعیین شده برای آن هم می‌بایست مسیر اصولی را طی کنند. همچنین اگر هتلدار به گردشگر خارجی نرخ ارزی بدهد بخش‌های مختلف دیگر نیز این درخواست را می‌کنند و می‌گویند که ما هم بابت خدماتی که به خارجی‌ها می‌دهیم باید ارز دریافت کنیم. مانند حوزه غذا یا بهداشت. بنابراین دو نرخی شدن هتل‌ها، نظام نرخ گذاری اقتصادی ویژه ای می‌خواهد تا در حوزه گردشگری ورودی شکل بگیرد این اتفاق به تدبیر و برنامه ریزی زیادی نیاز دارد. با این حال پیچیدگی‌ها و ابعاد مختلفی دارد که باید با مطالعه و احتیاط پیش برود و طوری نباشد که تبعات آن دامنگیر شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا