اقتصادی

دولت تنظیم‌گر موفقی نبوده و از بخش خصوصی عقب افتاده است

مراسم توسعه گردشگری ایران کهن با خلاقیت و نگاه دانش‌بنیان در دانشگاه علم و فرهنگ با حضور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد.

به گزارش ناظم نیوز، سید عزت‌الله ضرغامی در این مراسم که پس از بازدید از بخش‌های مختلف پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع‌فرهنگی و رونمایی و معرفی هفت استارت‌آپ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد، گفت: «مطالبی که در این مراسم درباره توسعه گردشگری ایران با خلاقیت و نگاه دانش‌بنیان ارائه شد، باعث افتخار همه و اجماعا ناظر به نظام مسائل حوزه گردشگری ماست. البته این موارد با میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی ارتباط وسیعی دارد، اما مشخصاً مربوط به بحث گردشگری است که نظام مسائلی دارد. خدماتی که دوستان ارائه کردند و توضیح دادند، ناظر بر حل یکی از بخش‌های نظام مسائل ماست.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: «در سال ۲۰۲۱، رتبه جهانی نوآوری ایران ۶۰ و رتبه تنظیم‌گری (رگولاتوری) ۱۳۰ است. یعنی دولت از بخش خصوصی عقب افتاده و تنظیم‌گر موفقی نبوده و ما در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سعی می‌کنیم این رتبه را ارتقا دهیم. ما در این وزارتخانه تنظیم‌گر و حامی استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم.»

او افزود: «آن چیزی که امروز ما با آن مواجهیم و تقریباً تجربه من در چند ماهه گذشته در حوزه گردشگری است، به موضوع یکپارچگی‌سازی اختصاص دارد. خدمات گوناگون در جاهای مختلف در این زمینه ارائه می‌شود، اما توانمندسازی کاربران از یک سو و یکپارچه‌سازی مجموعه‌ای که این خدمات را ارائه می‌دهند از سوی دیگر مهم است.»

ضرغامی تصریح کرد: «تقویت و حمایت از فناوری‌های نو به طوری که بتوانند نقاط ضعف‌شان را در این زمینه برطرف کنند، یکی از مسائل اصلی ماست. ما از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان حمایت می‌کنیم و می‌توانیم به آن‌ها تسهیلات بدهیم و موانع را برطرف و معرفی کنیم.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: «در این حوزه بخش زیادی از این موضوع به حاکمیت مربوط است، در حوزه تنظیم‌گری ما دچار عقب‌ماندگی هستیم و باید برطرف کنیم.»

او ادامه داد: «پیش نیاز نوآوری دور ریختن ساختارهای کهن و پوسیده است که کارایی ندارد، اما همچنان خودش را تحمیل می‌کند. فناوری و نوآوری با هم ممزوج‌اند و یک نگاه نسبت به هر دو وجود دارد. ذات فناوری به گونه‌ای است که هر لحظه در حال تغییر و تطبیق با نیازهایی است که وجود دارد.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیان کرد: «در حوزه گردشگری تا زمانی که مردم بر حسب تجارب گذشته و به مقاصد مشخصی سفر می‌کنند، مسئله و دغدغه‌ای ندارند، اما زمانی که به آن‌ها مقاصد جدیدی را معرفی می‌کنیم، مسئله‌های نو ایجاد می‌شود که باید برای آن‌ها چاره‌جویی شود. مسائل جدید نظام راه‌حل‌های خود را می‌طلبد که کاربر از آن‌ها بی‌اطلاع است.»

ضرغامی به اهمیت توازن سفر و توسعه متوازن اشاره کرد و ادامه داد: «اکوتوریسم و حداقل ۲۰ حوزه گردشگری به‌عنوان مزیت نسبی کشور محسوب می‌شوند. زمانی که مقاصد جدید را به مردم معرفی می‌کنیم، به این دلیل که تجربه قبلی نداشته‌اند، نظام مسائل برای آن‌ها جدی می‌شود که با آگاهی از کمبودها و موانع باید موارد توسط ما احصا شوند.»

او تصریح کرد: «زمانی که از گردشگری صحبت می‌کنیم جدا از صنایع‌دستی و میراث‌فرهنگی نیست، همه این‌ها در هم تنیده شده‌اند.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به اینکه حوزه فناوری‌های نوین و کسب‌وکارهای سنتی در تعارض با یکدیگر نیستند، ادامه داد: «این دو روی هم تاثیر متقابل دارند و یکدیگر را تقویت می‌کنند. به هر میزان که فناوری‌های نوین و استفاده از فضای سایبری و مجازی حوزه‌های جدید معرفی می‌کنند، به همان میزان کسب‌وکارهای سنتی معرفی و تقویت می‌شوند که باید فضاهای خالی را پر کنند.»

او با تاکید بر اینکه گردشگری باید تسهیل شود، ادامه داد: «گردشگری حق تمام مردم است. حوزه گردشگری بسیاری از کمبودها را حل می‌کند، بنابراین باید روی نیازهایمان تمرکز کنیم.»

ضرغامی با بیان اینکه دچار عقب‌ماندگی در حوزه فضای مجازی هستیم، ادامه داد: «بسیاری از فعالیت‌ها در حوزه فضای مجازی و استارت‌آپ‌ها به این دلیل که این حوزه به رسمیت شناخته نشده و قانونی برای آن‌ها تعریف نشده، غیرقانونی تلقی می‌شوند.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: «کمیسیون فرهنگی مجلس ما را دعوت کرد و گزارش عملکردمان را در حوزه فعالیت‌های دانش‌بنیان ارائه کردیم که خوشبختانه هم نگاه مترقی و حمایتی داشتند و هم مطالباتشان را بالا برده‌اند. اگر کمبود قانونی هم وجود داشته باشد، با همکاری مجلس برطرف می‌شود.»

او با اشاره به اینکه در اولین قدم مشکلات قضایی استارت‌آپ‌ها را شناسایی و در راستای برطرف شدن آن‌ها اقدامات لازم را انجام دادیم، افزود: «به دنبال تقویت زیرساخت‌های حوزه گردشگری هستیم و در حال برطرف کردن مشکلاتی هستیم که شناسایی کرده‌ایم.»

ضرغامی تمامی ارائه‌کننده‌ها را جسور، راحت، جوان و خلاق دانست و ابراز امیدواری کرد که از این مزیت و ظرفیت‌های ارزشمند در راستای برطرف کردن کمبودها و خدمت‌دهی به مردم استفاده شود.

او فعالیت جهاد دانشگاهی را در حوزه فناوری‌های دیجیتال دارای کارنامه ارزشمندی دانست و خاطرنشان کرد: «کارهای زمین مانده زیادی داریم و وقتمان کم است. جهاد دانشگاهی به دلیل سابقه و ارتباطات گذشته برای ما دارای جایگاه ویژه‌ای است که با حضور مدیران جهادی و پرتلاش همکاری دوطرفه خوبی شکل گرفته است. ما باید نیازهایمان را بگوییم، حمایت کنیم و از این ظرفیت ارزشمند در راستای برطرف کردن مشکلات مردم استفاده کنیم.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا