تجارت

دوره «دکتری عمومی/ تخصصی» داروسازی در کشور راه‌اندازی شد

برای نخستین‌بار در کشور آیین نامه پذیرش دانشجو برای دوره دکتری عمومی/ دکتری تخصصی داروسازی (Pharm.D/Ph.D) تصویب شد. دانشجویان داروسازی می توانند از عمومی به تخصصی مستقیم ادامه تحصیل دهند.

به گزارش ناظم نیوز، آیین نامه پذیرش دانشجو برای دوره دکتری عمومی/ دکتری تخصصی داروسازی (Pharm.D/Ph.D) در راستای سیاست‌های معاونت آموزشی وزارت بهداشت در جهت استفاده از روش‌های نوین در جذب فراگیران برای ادامه تحصیل در مقاطع مختلف آموزش عالی به نحوی که علاوه بر ایجاد انگیزه و تشویق افراد مستعد برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر، مسیر ورود آنها را تسهیل و تسریع کند و طول تحصیل را نیز تعدیل کند، تدوین شد.

همچنین ایجاد شفافیت بیشتر در نحوه پذیرش دانشجو برای مقاطع مختلف تحصیلی از دیگر اهداف آیین نامه پذیرش دانشجو برای دوره دکتری عمومی/ دکتری تخصصی داروسازی (Pharm.D/Ph.D) است.

فلسفه تدوین این دوره، تسهیل و تسریع در انتخاب دانشجویان دوره دکتری عمومی داروسازی برای ورود به دوره دکتری تخصصی (Ph.D) در رشته‌های مختلف داروسازی است. به‌نحوی که ضمن فراهم آوردن امکان انتخاب شایسته‌ترین افراد برای ورود به این مقطع، موجب کوتاه‌تر شدن دوره تربیت نیروی متخصص مورد نیاز نیز شود.

اهداف دوره دکتری عمومی/ دکتری تخصصی داروسازی (Pharm.D/Ph.D) شامل «تربیت نیروی انسانی متخصص در حیطه داروسازی و علوم دارویی»، «کوتاه کردن طول دوره جهت تربیت افراد مورد نیاز کشور»، «تسهیل انتخاب افراد شایسته برای ورود به دوره‌های تخصصی»، «تسهیل ورود به دوره‌های تخصصی برای متقاضیان» است.

طول دوره دکتری عمومی/ دکتری تخصصی داروسازی (Pharm.D/Ph.D) بسته به رشته تخصصی از ۹ تا ۱۱ سال خواهد بود.

برنامه درسی دوره دکتری عمومی/ دکتری تخصصی داروسازی (Pharm.D/Ph.D)

دانشجویان دوره دکتری عمومی داروسازی شاغل به تحصیل پس از طی ۱۸۰ واحد و شرکت در امتحان جامع داروسازی در صورت کسب حد نصاب‌های تعیین شده مجاز انتخاب رشته‌های دوره دکتری تخصصی (Ph.D) داروسازی خواهند بود.

این افراد در صورت پذیرش، مستقیماً به دوره دکتری تخصصی (Ph.D) وارد شده و محتوای دوره تخصصی بر اساس محتوای دوره‌های تخصصی مصوب شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی است.

پایان نامه دوره دکتری عمومی/ دکتری تخصصی داروسازی (Pharm.D/Ph.D)

دانشجویانی که به یکی از دوره‌های تخصصی وارد می‌شوند ملزم به طی واحدهای باقی مانده به جز واحدهای پایان نامه دوره دکتری عمومی داروسازی هستند.

این دانشجویان تنها یک پایان نامه ارائه خواهند داد که همان پایان نامه دوره تخصصی داروسازی است و نمره این پایان نامه برای واحدهای پایان نامه دوره دکتری عمومی داروسازی نیز لحاظ خواهد شد.

شرایط ورود به دکتری عمومی/ دکتری تخصصی داروسازی (Pharm.D/Ph.D)

– شاغل بودن در دوره دکتری عمومی داروسازی و گذراندن ۱۸۰ واحد با حداقل میانگین کل ۱۶

– کسب رتبه ۲.۵ درصد برتر آزمون جامع داروسازی (۱۸۰ واحدی) بر اساس تایید مرکز سنجش آموزش علوم پزشکی

نحوه پذیرش در دوره دکتری عمومی/ دکتری تخصصی داروسازی (Pharm.D/Ph.D)

از داوطلبان واجد شرایط، حداکثر تا ۲ برابر ظرفیت هر رشته بر حسب اولویت رتبه، نمره و درخواست داوطلب به عنوان پذیرفته شده مرحله اول اعلام خواهد شد.

از افراد قبول شده در مرحله اول توسط کمیته متشکل از اعضای هیئت ممتحنه و ارزشیابی مربوطه مصاحبه به عمل خواهد آمد.

پذیرش نهایی فرد و تعیین محل تحصیل بر اساس ۵۰ درصد نمره کسب شده در آزمون جامع داروسازی (۱۸۰ واحدی) و ۵۰ درصد مصاحبه نمره مصاحبه خواهد بود.

مصاحبه بصورت ساختارمند بوده و شامل نمرات مشخصی برای معلومات مربوط به زبان انگلیسی، مهارت‌های ارتباطی، سوابق و فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی خواهد بود.

تعداد پذیرش و رشته‌های مورد پذیرش در گروه‌های آموزشی متولی آموزش دوره‌های دکتری تخصصی داروسازی بر اساس امکانات و توانایی موجود از طریق معاونت آموزشی هر دانشگاه به دبیرخانه شورای آموزش داروسازی و تخصصی ارائه و پس از تصویب نهایی اعلام می‌شود.

سقف پذیرش حداکثر ۲۰ درصد ظرفیت آن رشته در آن دانشگاه است. این ظرفیت مازاد ظرفیت سالیانه در آزمون پذیرش دکتری تخصصی است.

در پایان این دوره به دانش آموختگان دانشنامه دکتری عمومی داروسازی (Pharm.D) و دانشنامه دکتری تخصصی (Ph.D) داروسازی اعطا می‌شود.

دانش آموختگان این دوره می‌توانند از مزایای دانش آموختگان دوره‌های دکترای عمومی داروسازی و دکتری تخصصی داروسازی استفاده کنند.

آیین نامه پذیرش دانشجو برای دوره دکتری عمومی/ دکتری تخصصی داروسازی (Pharm.D/Ph.D) مشتمل بر ۱۰ ماده در هفتاد و نهمین جلسه شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی در تاریخ ۱۱ خردادماه ۱۴۰۰ تصویب و از تاریخ تصویب جهت دانشجویان دکتری عمومی دوره دکتری عمومی داروسازی مشمول آزمون جامع داروسازی (۱۸۰ واحدی) و به بعد قابل اجرا است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا