اقتصادی

دلِ پُر خون «سرخون» از آلودگی نفتی/ جبران خسارات مردم فراموش شد!

اردل- آذر ماه سال گذشته بود که خط لوله انتقال نفت در منطقه «میانکوه» چهارمحال و بختیاری دچار شکستگی شد و خسارت‌های زیادی به مردم روستای «سرخون» وارد کرد اما همچنان این خسارات جبران نشده است.

ناظم نیوز – گروه استان‌ها: ۹ ماه از حادثه شکستگی لوله انتقال نفت در «میانکوه» می‌گذرد اما هیچ اراده‌ای برای پرداخت خسارت به مردم این منطقه دیده نمی‌شود تا استمرار این روند گلایه‌های مردم را در پی داشته باشد.

این خط لوله نفت در روز ۲۳ آذرماه سال جاری به علت رانش زمین و سقوط سنگ در منطقه گندمکار سرخون دچار شکستگی و حجم بسیار زیادی از نفت وارد رودخانه شد. همچنین به علت خارج شدن گاز از لوله نفت حریق نیز در منطقه رخ داد.

هرچند این حادثه خوشبختانه خسارت جانی در منطقه به همراه نداشت اما در حوزه محیط‌زیست خسارت‌های قابل‌توجهی ایجاد کرده است.

دلِ پُر خون «سرخون» از آلودگی نفتی/ جبران خسارات مردم فراموش شد!

خط لوله نفت مارون نفت خام را از استان خوزستان به استان اصفهان برای پالایش انتقال می‌دهد که قسمتی از این خط لوله انتقال نفت از منطقه سرخون بخش میان کوه شهرستان اردل استان چهارمحال و بختیاری می‌گذرد.

طی سال‌های گذشته آلودگی‌های نفتی در این منطقه زندگی مردم را تحت تأثیر قرار داده و بسیاری از دام و طیور در «سرخون» به دلیل حجم این آلودگی‌ها تلف‌شده‌اند.

بنا بر اعلام متولیان امر بیش از ۳۰۰ مورد شکایت از بروز خسارت در «سرخون» ثبت‌شده اما در این مدت تنها بخش محدودی از خسارت‌ها پرداخت‌شده که این مسئله انتقادات مردم این منطقه را در پی داشته است.

تأکید قالیباف بر لزوم نوسازی خط لوله و پرداخت خسارات

دی‌ماه سال جاری محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان سفر به چهارمحال و بختیاری از نزدیک مشکلات شکستگی خط لوله انتقال لوله نفت مارون در منطقه سرخون اردل را پیگیری کرد.

دلِ پُر خون «سرخون» از آلودگی نفتی/ جبران خسارات مردم فراموش شد!

وی در حاشیه بازدید از این منطقه در جمع خبرنگاران گفت: مسیر لوله انتقال نفت در این منطقه باید به‌گونه‌ای نوسازی و تلاش شود این مسیر انتقال نفت ایمن‌سازی شود.

وی گفت: علت شکستگی لوله انتقال نفت رانش زمین و ریزش بوده است که با وزیر نفت در این زمینه برای اتخاذ تدابیر لازم صحبت شده است.

قالیباف بیان کرد: با کارشناسان این منطقه نیز صحبت شده است و پیگیر هستیم تا آلودگی‌های محیط زیستی در این منطقه رفع شود.

وی ادامه داد: برای جبران خسارت‌های ایجادشده توجه جدی در این زمینه خواهیم داشت.

به‌رغم پیگیری‌های صورت گرفته همچنان خسارات این حادثه به‌طور کامل جبران نشده است.

افزایش مهاجرت به دلیل خسارات ناشی از نشت نفت

قهرمان اسلامی اهل روستای «سرخون» در گفت‌وگو با ناظم نیوز، با بیان اینکه لوله انتقال نفت پنج بار در سال‌های مختلف دچار شکستگی شده است، اظهار کرد: نشت نفت به آب روستا موجب افزایش بیماری‌های پوستی و گوارشی شده است.

دلِ پُر خون «سرخون» از آلودگی نفتی/ جبران خسارات مردم فراموش شد!

وی با اشاره به اینکه شغل مردم در این منطقه دامداری و کشاورزی است، عنوان کرد: به دلیل نشت نفت در منطقه دامداری و کشاورزی غیرممکن شده و این امر موجب افزایش مهاجرت مردم از روستای «سرخون» شده است.

اسلامی به تعطیلی واحدهای شیلاتی در منطقه «میانکوه» اشاره کرد و ادامه داد: تعداد زیادی دام و طیور از مردم این منطقه تلف شده است.

پرداخت خسارات ناشی از نشت نفت بر زمین‌مانده است

وی افزود: آزمایش‌های فراوانی برای بررسی علت تلف شدن گوسفندان توسط کارشناسان دامپزشکی شهرستان «اردل» انجام‌شده است.

تنها خسارت ۱۰ خانواده در منطقه «سرخون» پرداخت‌شده و ۳۰۶ پرونده خسارت بر زمین‌مانده است اسلامی گفت: طبق نظر کارشناسان آلودگی نفتی و آلودگی ناشی از آتش‌سوزی علت اصلی تلف شدن دام و طیور این منطقه اعلام‌شده است.

وی با بیان اینکه تنها خسارت ۱۰ خانواده در منطقه «سرخون» پرداخت‌شده است، اظهار کرد: ۳۰۶ پرونده خسارت بر زمین‌مانده و مسئولان پاسخگوی مردم نیستند.

سابقه ۳۰ ساله آلودگی نفتی در «میانکوه»

نماینده مردم اردل، فارسان، کیار و کوهرنگ در مجلس شورای اسلامی هم در گفت‌وگو با ناظم نیوز با بیان اینکه آلودگی نفتی در منطقه «میانکوه» سابقه ۳۰ ساله دارد، اظهار کرد: خط لوله انتقال نفت طی ۳۰ سال گذشته پنج بار دچار حادثه شده و آب منطقه را آلوده کرده است.

دلِ پُر خون «سرخون» از آلودگی نفتی/ جبران خسارات مردم فراموش شد!

قدرت الله حمزه با بیان اینکه در آذرماه سال گذشته با شکستگی لوله انتقال نفت و آتش‌سوزی خسارت زیادی به مردم روستای «سرخون» واردشده است، عنوان کرد: جابجایی لوله یکی از اولویت‌ها و درخواست‌های مردم منطقه بوده است.

تعویض خط لوله انتقال نفت

وی با اشاره به اینکه مسئولان مربوطه به دنبال جابجایی لوله نبودند اما با پیگیری لازم این مهم انجام شد، گفت: تعویض لوله در مسافت شش کیلومتر در حال انجام است.

حمزه به ارسال نامه به رئیس‌جمهور برای دفاع از حق مردم «سرخون» اشاره کرد و ادامه داد: پیگیری‌های لازم در خصوص پرداخت خسارت‌ها انجام‌شده است.

نماینده مردم اردل، فارسان، کیار و کوهرنگ در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از رئیس‌جمهور درخواست شده کمیته بررسی خسارت به این منطقه اعزام شود، تصریح کرد: مردم «سرخون» برای دریافت خسارت به دستگاه قضائی شکایت کرده‌اند و حکم اولیه ابلاغ‌شده اما حکم تجدیدنظر صادر نشده است.

به مباحث قضائی خسارت‌ها ورود نمی‌کنم

وی افزود: در بحث قضائی ورود نمی‌کنم و مردم باید شکایت خود را از دادگستری پیگیری کنند.

دلِ پُر خون «سرخون» از آلودگی نفتی/ جبران خسارات مردم فراموش شد!

حمزه با بیان اینکه خسارات جدی به محیط‌زیست این منطقه واردشده است، عنوان کرد: هر دستگاه وظیفه برآورد خسارت واردشده به حوزه خود را دارد و باید برای دریافت خسارت از سوی وزارتخانه‌های خود پیگیری کند.

بنابراین گزارش با توجه به نشت نفت و خسارات واردشده به شیلات، دامداری، کشاورزی، راهداری و محیط‌زیست انتظار می‌رفت مسئولان بیش از این پیگیر پرداخت خسارت‌ها به مردم باشند اما با گذشت چندین ماه این مهم برآورد نشده و موجب گلایه‌مندی مردم «سرخون» شده است.

متولیان امر در حوزه‌های مختلف اعم از استانداری، فرمانداری «اردل»، جهاد کشاورزی، شرکت آب منطقه‌ای و نمایندگان مجلس ضمن همکاری بین بخشی باید با حمایت از مردم آسیب‌دیده و پیگیری لازم خسارت‌های واردشده را هرچه سریع‌تر از شرکت نفت مطالبه و جبران کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا