اقتصادی

در دیدار امروز وزرای راه ایران و عراق چه می‌گذرد؟

وزیر حمل و نقل عراق که همراه با نخست وزیر این کشور امروز وارد تهران شده، نشستی با وزیر راه و شهرسازی برگزار می کند که قاسمی در این دیدار باید در چند محور، مطالباتی را از طرف عراقی مطرح کند.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد الشلبی وزیر حمل و نقل عراق امروز همراه هیئت بلندپایه عراق به ریاست نخست وزیر این کشور مصطفی الکاظمی وارد تهران شد.

با توجه به سابقه عضویت رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در اتاق مشترک ایران و عراق و نیز انتصاب وی در دولت دوازدهم به عنوان مشاور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس دولت قبل در امور عراق، می‌توان به تسریع در روند مذاکرات دو وزیر راه ایران و عراق امیدوار بود.

دیدار امروز در حالی انجام می‌شود که سال هاست ایران پیگیر اتصال راه آهن شلمچه به خرمشهر در ۳۵ کیلومتری پایانی این مسیر است که کل آن در عراق قرار دارد.

۹۰۰ متر از این مسیر بر روی رودخانه شط العرب قرار دارد که شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور بارها اعلام کرده ایران هزینه احداث پل ریلی بر روی این رودخانه را متقبل می‌شود.

با این حال همچنان احداث این مسیر به دلیل برخی مخالفت‌ها از جانب همسایه غربی، با مشکلاتی روبه رو است که امیدواریم در مذاکرات امروز «قاسمی-الشلبی» ساخت و ساز خط ریلی مذکور به نتیجه برسد.

ساخت مسیر ریلی شلمچه-بصره می‌تواند به توسعه روابط ایران-عراق-سوریه و اتصال بنادر امام خمینی (ره) ایران، بصره عراق و لاذقیه سوریه کمک شایانی کند.

از دیگر پیگیری‌های امروز مقامات ایرانی در دیدار با وزیر عراقی، همکاری عراقی‌ها در خصوص اجرای کارنه تیر و صدور مجوز تردد کامیون‌های ایرانی از خاک این کشور و ترانزیت کامیون‌های ایرانی به کشورهای شمالی و غربی عراق خواهد بود.

در حال حاضر کامیون‌های ایرانی صرفاً می‌توانند وارد عمق خاک منطقه اقلیم کردستان عراق شوند و کامیون‌های ایرانی در مرزهای جنوبی ما با عراق به تخلیه بار به کامیون‌های عراقی اقدام می‌کنند.

همچنین در خصوص بحث تهاتر بدهی‌های عراق به ایران در زمینه‌هایی چون واردات برق از ایران با بدهی شرکت‌های هواپیمایی کشورمان به فرودگاه‌های نجف و بغداد نیز مذاکرات احتمالی شکل خواهد گرفت.

کد خبر 5302994

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا