کشتی و وزنه برداریورزشورزش بانوان

درخشش زنان ایران در مسابقات وزنه‌برداری جهان

ناظم نیوز: تیم ملی وزنه‌برداری زنان با ارتقای رکوردهای ملی خود در مسابقات قهرمانی جهان ازبکستان توانستند گام‌های خود را در مسیر تاریخ‌سازی در رقابت های برون مرزی محکم کنند.

به گزارش ناظم نیوز رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی بزرگسالان جهان از ۲۱ آذرماه به میزبانی ازبکستان آغاز شده است. در این مسابقات در مجموع ۴۳۲ وزنه‌بردار شامل ۲۴۵ مرد از ۶۵ کشور و ۱۸۷ وزنه‌بردار زن از ۵۶ کشور مختلف حضور دارند.
نکته قابل توجه مسابقات قهرمانی جهان ازبکستان این است که چین با وجود دارا بودن وزنه‌برداران مطرح در این رقابت‌ها به دلیل کرونا شرکت نکرده است.
هند با ۱۰ وزنه بردار بیشترین آمار حضور ورزشکاران در مسابقات جهانی را در بخش زنان دارد.تیم ملی وزنه‌برداری زنان نیز در این رقابت‌ها قرار بود با چهار ملی پوش الناز باجلانی، یکتا جمالی، سیدالهام حسینی و فاطمه یوسفی شرکت کند اما الناز باجلانی که قرار بود در گروه B دسته ۷۶ کیلوگرم زنان بروی تخته برود اما او در حالی به خاطر مصدومیت مسابقات قهرمانی جهان ازبکستان را از دست داد که هیچ خبری مبنی بر اعزام نشدن وی به ازبکستان از سوی فدراسیون منتشر نشد.
بنابراین الهام حسینی اولین نماینده تیم زنان ایران در گروه A دسته ۸۱ کیلوگرم با رکورد ورودی ۲۲۷ کیلوگرم به‌روی تخته رفت. وی با ثبت رکورد مجموع ۲۲۳ کیلوگرم در جایگاه ششم قرار گرفت. وی هم رکورد ملی ۸۱ کیلوگرم زنان را در یکضرب ۵ کیلوگرم و در دوضرب ۳ کیلوگرم ارتقا داد.طلای مجموع این رقابت‌ها به آلینا ماروشکاک از اوکراین با ۲۴۸ کیلوگرم رسید.
او پیش از این در مسابقات قهرمانی آسیا نینگبو چین در سال ۹۸ در دسته ۷۱ کیلوگرم و با مجموع ۱۷۶ کیلوگرم در جایگاه ششم قاره کهن قرار گرفت و در همین دسته در مسابقات جهانی تایلند در همان سال با مجموع ۱۹۵ کیلوگرم در رده ۱۶ جهان ایستاد. سیده الهام حسینی در مسابقات بین‌المللی جام نعیم سلیمان اوغلو در آبان ۹۸ به میزبانی غازی آنتپ ترکیه برای آنکه گام‌های خود را در مسیر توکیو تثبیت کند، دسته وزنی خود را از ۷۱ کیلوگرم به ۷۶ کیلوگرم تغییر داد و در کنار ۳ وزنه‌بردار دیگر در گروه اول و با مجموع ۱۹۸ کیلوگرم در جایگاه سوم قرار گرفت و با کسب مدال برنز، نام خود را به عنوان نخستین مدال تاریخ وزنه‌برداری زنان ایران ثبت کرد. حسینی پس از آن در همان سال راهی قطر کاپ شد و در گروه اول دسته ۷۶ کیلوگرم با مجموع ۲۰۲ کیلوگرم در رده نهم این مسابقات جای گرفت. وی در مسابقات قهرمانی بزرگسالان آسیا در تاکشند ازبکستان در اردیبهشت ۱۴۰۰ با مجموع ۲۱۳ کیلوگرم با عنوان پنجمی به کار خود پایان داد.
همچنین فاطمه یوسفی در گروه B دسته به اضافه ۸۷ کیلوگرم زنان با رکورد ورودی ۲۲۰ کیلوگرم به روی تخته رفت و با ۹۳ کیلوگرم یک ضرب، ۱۲۶ کیلوگرم دوضرب و ۲۱۹ کیلوگرم در مجموع رکورد ملی دسته فوق سنگین به اضافه ۸۷ کیلوگرم زنان را در یکضرب ۶ کیلو و در دوضرب ۵ کیلو و در مجموع ۱۱ کیلوگرم ارتقا بخشید.او پیش از این برای نخستین بار در مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۲۱ ازبکستان در دسته به اضافه ۸۷ کیلوگرم شرکت کرد. وی ۸۷ کیلوگرم یک‌ضرب، ۱۲۱کیلوگرم دوضرب و مجموع ۲۰۸کیلوگرم را در دسته فوق‌سنگین قهرمانی زنان آسیا ثبت کرد و در جایگاه هفتم قاره کهن قرار گرفت.
یکتا جمالی آخرین وزنه‌برداری است که در گروه A دسته ۸۷ کیلوگرم زنان امروز با رکورد ورودی ۲۲۱ کیلوگرم به روی تخته رفت و در حرکت یک ضرب ۱۰۰ کیلوگرم و در دوضرب ۱۲۲ کیلوگرم و در مجموع ۲۲۲ کیلوگرم را بالای سر برد و موفق شد رکورد ملی یک ضرب را ۶ کیلوگرم، دوضرب، ۶ کیلوگرم و مجموع را ۱۲ کیلوگرم ارتقا بخشد و در رده هشتم جهان بایستد. طلای مجموع این رقابت‌ها به آنخسگ مونخانسان از مغولستان با ۲۵۰ کیلوگرم رسید.
دختر ۱۶ ساله وزنه‌برداری ایران در مسابقات قهرمانی ۲۰۲۱ جوانان جهان در ازبکستان در دسته ۸۷ کیلوگرم به مدال برنز رسید و ر رقابت‌های دسته ۸۱ کیلوگرم نوجوانان جهان در جده عربستان نقره‌ای شد.
رده بندی نهایی تیم ملی وزنه برداری زنان در جهان پس از برگزاری رده فوق سنگین به اضافه ۸۵ کیلوگرم گروه A مشخص خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا