تجارت

درآمدهای نوروزی تخت جمشید صرف امور مطالعاتی شود

شیراز- نوروز ۱۴۰۱ گردشگران زیادی از تخت جمشید بازدید کردند که از محل بلیط فروشی می توان هزینه مطالعاتی حوزه گلسنگ ها و سایر امور پژوهشی این بنای جهانی را تامین کرد.

به گزارش ناظم نیوز، یکی از خطراتی که طی چند سال گذشته تخت جمشید را تهدید کرده، وجود گلسنگ در این بناست. بر اساس ادعاهای کارشناسان این حوزه در شرایط طبیعی، امکان رشد گلسنگ‌ها در کتیبه‌ها، نقوش و سایر بخش‌های این بنای جهانی وجود دارد اما این پدیده باید کنترل شود زیرا در غیر این صورت می‌تواند نقوش یا کتیبه‌ها را با مشکلات عدیده ای روبه رو کند.
مجموعه جهانی تخت جمشید نیز از این امر مستثنی نیست از این رو چاره‌ای جز جلوگیری از روند افزایشی این پدیده وجود ندارد.

بر اساس اعلام کارشناسان امر، از نظر ریخت شناسی و صفات ظاهری بالغ بر ۱۲۵ گونه از قارچ‌های گلسنگی و گلسنگ دوست در تخت جمشید و پاسارگاد شناسایی شده و به تناسب میزان فعالیت آنها بر سطوح سنگی به سه گروه گلسنگ‌های خطرناک، کم خطر و بی خطر تقسیم بندی شده‌اند.

در این میان دو گروه گلسنگ‌های خطرناک و کم خطر در محو کردن نقوش و کتیبه‌های این بنای عظیم جهانی نقش تأثیرگذاری دارند. بر تحقیقات اولیه که مربوط به سال ۸۳ است مجموع گونه‌های شناسایی شده از میراث جهانی تخت جمشید و پاسارگاد به ۶۵ گلسنگ می‌رسید اما در سال‌های اخیر با بررسی دقیق‌تر تعداد این گونه‌ها به ۱۲۵ گونه رسیده است.

چندین سال است که به دلیل عدم تخصیص بودجه مطالعات پیرامون این پدیده متوقف شده از این رو ضروری است وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تدابیر ویژه ای پیرامون این موضوع اتخاذ شود.

کارشناسان امر بر این باورند که حدود ۶۰۰ میلیون تومان برای فاز دوم مطالعات گلسنگ شناسی تخت جمشید و پاسارگاد لازم است اما متأسفانه به دلیل عدم تخصیص اعتبار مطالعات تعطیل شده است. این در حالیست که بر اساس آمار فقط نوروز امسال بیش از ۲۰۰ هزار نفر از مجموعه جهانی تخت جمشید بازدید کرده اند که می‌توان پی برد که درآمد این مجموعه فقط از بلیط فروشی نوروز یک رقم قابل ملاحظه است.

درآمدهای نوروزی تخت جمشید صرف امور مطالعاتی شود

پس فقط کافی است که مبلغ بسیار ناچیزی از فروش بلیط برای انجام مطالعات پیرامون گلسنگ‌ها تخصیص یابد، انتظار می‌رود که مسئولان امر پیرامون این موضوع توجه بیشتری داشته باشند زیرا در صورت ادامه این روند و افزایش گلسنگ‌ها در مجموعه جهانی تخت جمشید، عظیم‌ترین بنای سنگی جهان با خطرات زیادی روبه رو خواهد شد.

درآمد تخت جمشید خرج خودش شود

نماینده مردم شهرستان مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ناظم نیوز با انتقاد از اینکه درآمد تخت جمشید خرج خودش نمی‌شود، گفت: بر اساس اعلام دستگاه‌های ذی ربط در نوروز امسال تعداد قابل توجهی از مجموعه جهانی تخت جمشید بازدید کرده و برای خرید بلیط ۱۰ هزار تومان پرداخته اند.

جلال رشیدی افزود: با توجه به این می‌توان پی برد که فقط با همین بلیط فروشی حدوداً پنج میلیارد تومان درآمد نوروز تخت جمشید به غیر از مابقی پارکینگ و… بوده است.

وی با انتقاد از عدم تخصیص این بودجه به تخت جمشید بیان کرد: جالب است که از همین میزان درآمد بودجه‌ای برای کارهای مطالعاتی تخت جمشید اختصاص نمی‌یابد و پژوهش‌های مهم در این مجموعه از جمله مطالعات پیرامون گلسنگ‌ها تعطیل شده است.

نماینده مردم شهرستان مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان با تاکید بر اینکه درآمدهای تخت جمشید باید برای خودش خرج شود، ادامه داد: نباید اجازه داد که این بنای جهانی با مشکلات دست و پنجه نرم کند فقط اگر درصد کمی از این درآمدها به خود مجموعه تخصیص یابد عمده مشکلات رفع خواهد شد.

درآمدهای نوروزی تخت جمشید صرف امور مطالعاتی شود

رشیدی با اشاره به اینکه باید سیاستی اتخاذ شود که درآمدهای مجموعه‌های تاریخی خرج خودشان شود، گفت: بنده به عنوان نماینده مجلس این موضوع را از دستگاه‌های ذی ربط پیگیری می‌کنم چرا باید کارهای تحقیقاتی در مجموعه‌ای مانند تخت جمشید به دلیل مشکلات مالی تعطیل شود؟ پس قرار است درآمدهای این مجموعه در کجا هزینه شود؟

وی به سفر وزیر میراث فرهنگی به استان در آینده‌ای نزدیک اشاره کرد و افزود: در همین یکی دو ماه آینده وزیر میراث به استان فارس سفر می‌کند و به طور حتم بازدید از مجموعه‌های جهانی تخت جمشید و پاسارگاد نیز در برنامه هاست و موضوع اعتبارات پیگیری خواهد شد.

وی تاکید کرد: مجموعه جهانی تخت جمشید متعلق به همه هست و باید برای حفاظت و نگهداری از این بنا تلاش کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا