استانها

دبیرخانه مطالعات قنات در جنوب استان کرمان راه‌اندازی می‌شود

کرمان - مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان از راه‌اندازی دبیرخانه مطالعات قنات در جنوب این استان خبر داد.

به گزارش ناظم نیوز به نقل از روابط عمومی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان، فریدون فعالی اظهار کرد: در راستای رسالت وزارت میراث‌فرهنگی مبنی بر حفظ قنات‌ها به عنوان مواریث فرهنگی بشری، دبیرخانه قنات در شماری از شهرهای استان کرمان راه‌اندازی می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان با تاکید براینکه قدیمی‌ترین قنات‌ها استان کرمان در کناره غربی کویر و شهداد قرار دارد، افزود: قنات‌های اسفندقه در شهرستان جیرفت، رودبار و رمشک در شهرستان قلعه‌گنج، فاریاب و منوجان از اهمیت ویژه‌ای در مطالعات قنات جنوب استان برخوردار است.

وی با بیان اینکه استان کرمان به لحاظ تعداد قنوات در جایگاه هفتم کشور است، بیان کرد: قنوات این استان به لحاظ دبی آب در رتبه سوم قنوات ایران قرار دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان با اشاره به اینکه قنات خلیل‌آباد در شهرستان سیرجان طولانی‌ترین قنات این استان است، افزود: بیشترین تعداد قنوات استان در حوزه شهرستان بم قرار دارد و در حال حاضر پرونده مستندسازی قنات‌های این شهرستان در دست تهیه است.

فعالی با تاکید براینکه براساس منابع تاریخی، ایران خاستگاه قنات است، تاکید کرد: کرمان نیز همپای سایر مناطق کویری ایران از اولین مناطق برخوردار از این دانش و تکنولوژی بشری بوده است.

وی با اشاره به اینکه قنات مادین شهداد معروف به کهن مادین از قدیمی‌ترین دستاوردهای بشری است، اظهار کرد: قنات خبر در حوزه شهرستان بافت نیز از دیگر قنات‌های باستانی در استان کرمان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا