اقتصاد ایران

حذف ارز ترجیحی تورم‌زا خواهد بود

یک کارشناس اقتصادی اظهار داشت: دولت تورم سال ۱۴۰۰ را کاملا نادیده گرفته است و هیچ جبرانی برای آن دیده نشده و قطعا حذف ارز ترجیحی هم تورم‌زا خواهد بود و تمام این موضوعات نشان می‌دهد سال ۱۴۰۱ هم درگیر تورم هستیم و هزینه‌های ایجاد شده در بودجه سال آینده به هزینه‌های زندگی مردم اضافه می‌شود.

ناظم نیوز: کامران ندری درباره لایحه بودجه 1401 که روز گذشته دولت سیزدهم آ‌ن را به مجلس تحویل داد اظهار داشت: برای اولین بار کمترین توجه به وضعیت رفاهی خانوار در برنامه مالی کشور شده است و قطعا دولت آقای رییسی با مشکلاتی مواجه خواهد بود.
وی با اشاره به افزایش 10 درصدی حقوق در مقابل تورم 50 درصدی گفت: به طور قطع وضعیت درآمدی مردم در بودجه سال 1401 باعث نارضایتی اقشار مختلف جامعه خواهد شد چرا که شاهد حداقل افزایش دستمزد در برابر تورم 50 درصدی هستیم.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: هر چند که دولت روحانی مرتکب اشتباهی شد و در طول چند سال نسبت به ترمیم دستمزدها اقدام نکرد و در سال آخر دولت به یک باره نرخ حقوق و دستمزد را افزایش داد اما دولت رییسی هم در بودجه 1401 توجه کمی به وضعیت رفاهی خانوار داشته است و به طور کلی در طول چند سال گذشته میزان جبران و بهبود حقوق و دستمزدها از مجموع تورم پایین‌تر بود.
ندری با تاکید بر اینکه افزایش 10 درصدی حقوق در مقابل تورم 50 درصدی حتما با مشکلاتی همراه خواهد بود، گفت: با پایین بودن دستمزدها یا مردم شرایط دولت را درک می‌کنند و با دولت همراه خواهند بود و یا اقناع نشده و نارضایتی‌ها بیشتر می‌شود. باید به این نکته توجه داشته باشیم که تورم در سال 1401 همچنان ادامه خواهد داشت به این معنا که همچنان دولت‌ میزان دستمزد واقعی را کاهش داده است و سفره مردم کوچک‌تر می شود.
وی با اشاره به حذف ارز 4200 تومانی در بودجه 1401 اظهار داشت: آثار تورم حذف ارز 4200 تومانی بر روی قشر ضعیف جامعه خواهد بود و اقشار ضعیف جامعه بیشترین آسیب را خواهند دید.
ندری افزود: حذف ارز 4200 تومانی تورم و شوک اولیه خواهد داشت که این شوک اولیه تمام اقشار را تحت فشار قرار می‌دهد اما در بودجه 1401 و حداقل در کلیات آن درباره جبران این شوک اولیه و تورم حاصل از ارز 4200 تومانی چیزی نمی‌بینیم.
این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: باید توجه داشته باشیم که در کشورمان با نابرابری و بی‌عدالتی مواجه هستیم و درآمد عده‌ای با افزایش نرخ تورم بالاتر می‌رود و عده‌ای دیگر درآمدشان به شدت کاهش پیدا می‌کند و در این شرایط شاهد شکاف درآمدی درآمدی گسترده در اقتصادمان هستیم.
وی با بیان اینکه این تصمیمات بودجه 1401 طبقه متوسط را بسیار تحت فشار قرار می‌دهد و بخش عمده‌ای از این طبقه به دهک‌های کم درآمد سقوط می‌کنند، گفت: دولت تورم سال 1400 را کاملا نادیده گرفته است و جبرانی برای آن دیده نشده و قطعا حذف ارز ترجیحی هم تورم‌زا خواهد بود و تمام این موضوعات نشان می‌دهد سال 1401 هم درگیر تورم هستیم و هزینه‌های ایجاد شده در بودجه سال آینده به هزینه‌های زندگی مردم اضافه می‌شود.
این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: متاسفانه دولت در حال حاضر منشا تورم را فقط کسری بودجه می‌بیند و بر این باور است که اگر کسری بودجه حل شود مساله تورم هم حل می‌شود. هر چند کسری بودجه در رشد نرخ تورم اثرگذار است اما مساله تورم در کشورمان با کاهش کسری بودجه حل نمی‌شود و باید عوامل اثرگذار دیگر هم دیده شود.
وی با اشاره به نگرانی‌ های تورم‌زا بودن حذف ارز 4200 تومانی اظهار داشت: اگر مساله تورم حل نشود و همچنان تورم رو به رشد داشته باشیم. همچنین در کنار آن با تورم حاصل از حذف ارز 4200 تومانی مواجه شویم این دو موضوع هم‌افزایی خواهند داشت و به طور قطع باعث خنثی شدن اثرات بودجه انقباضی می‌شوند.
ندری با تاکید بر اینکه راه نجات دولت حل مساله تحریم‌ها است، گفت:‌ اگر تحریم‌ها تا حدی برطرف شود می‌توان انتظار داشت نرخ تورم هم تا حدی کاهش یابد اما موضوع مهم این است که با این حداقل دستمزدی که دولت در بودجه 1401 در نظر گرفته قدرت خرید بخش عمده‌ای از خانوار ایرانی کاهش پیدا می‌کند و شاهد تعمیق شکاف طبقاتی بین دهک‌ها خواهیم بود که نتیجه آن افزایش فقر نسبی و فقر مطلق است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا