اجتماعیجامعه،شهری

جوانی جمعیت یک ضرورت است

ناظم نیوز: رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و تعالی خانواده مجلس شورای اسلامی گفت: جوانی جمعیت نه تنها یک مزیت بلکه یک ضرورت و یک فوریت جدی است تا کشور را از ابربحران پیری جمعیت نجات دهیم.

به گزارش ناظم نیوز، امیرحسین بانکی‌پور روز  دوشنبه در همایش کشوری تبیین نقش ماما در دستیابی به اهداف قانون جوانی جمعیت با اشاره به سیاست تعدیل جمعیت که طی سالیان متمادی در کشور اجرا شد، تاکید کرد که ماماها در این سیاست مورد بی‌مهری و بی توجهی قرار گرفتند.
بانکی‌پور با بیان اینکه باید به قشر ماما توجه جدی شود، گفت: در قانون، حمایت و توجه از ماماهای کشور دیده شده است اما در عین حال باید از فرصت قرارگاه جوانی جمعیت استفاده شود و هر بخش از مواد قانون که در مورد حمایت از ماماها اجرایی نشده باید در خود قرارگاه جوانی جمعیت حل شود.
این نماینده مجلس شورای اسلامی از وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواست تا از هم اکنون برای اخذ اعتبارات لازم جهت ارتقا و بهبود خدمات مامایی برای درج در بودجه ۱۴۰۲ رایزنی کند.
مجوز مطب‌های دارای تجهیزات سقط جنین باطل شود
وی بر ضرورت توجه جدی به مامایی در برنامه پنج ساله هفتم توسعه تاکید کرد و گفت: نرخ باروری در سیاست‌های برنامه پنج ساله هفتم ۲ و نیم درصد است بنابراین باید شرایط زایمان طبیعی و حمایت از ماماها فراهم و همچنین راهنمای استانداردهای بالینی برای ماماها از سوی بیمه ها اجرایی شود.
بانکی‌پور با اشاره به رشد سزارین در ایران نسبت به دیگر کشورها به ویژه کشورهای غربی، اظهار داشت: باید با ارائه آموزش‌های لازم در کشور به سمت زایمان طبیعی برگردیم.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به آمار بالای سقط جنین در کشور خاطرنشان کرد: در صورتی که هرگونه تجهیزات و داروی سقط جنین در مطلب‌ها وجود داشته باشد مجوز فعالیت آنها باطل خواهد شد.
نقش بی‌بدیل ماماها در اجرای قانونی جوانی جمعیت
مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در امور مامایی نیز گفت:‌ ماماها در اجرای قانونی جوانی جمعیت و سلامت خانواده نقش بی‌بدیلی دارند بنابراین با توجه به این نقش اساسی تببین این قانون و برخی از مواد آن برای جامعه مامایی کشور ضروری است.
شهلا خسروی افزود: جمعیت یک چالش جدی کشور و از دغدغه های مقام معظم رهبری است. با نرخ کم باروری و ادامه روند کنونی تمام تلاش‌های جامعه مامایی هم برای افزایش جمعیت بی‌اثر می‌ماند. بنابراین باید دست به دست هم دهیم تا مشکل جمعیت کشور مرتفع شود.
وی با اشاره به این‌که برخی چالش‌های جامعه مامایی در این حوزه به وزارت بهداشت و برخی چالش‌ها نیز به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برمی‌گردد، ادامه داد: از مجلس و نمایندگان که پیگیر اجرای قانون جوانی جمعیت هستند انتظار داریم که در اجرای قانون تمام دستگاه‌های مسئول را ارزشیابی کنند. زیرا اگر وزارت بهداشت به تنهایی تلاش کند، دستورالعمل و بخشنامه و پروتکل بنویسد ولی سایر دستگاه‌ها نقش آفرینی لازم را نداشته باشند تلاش‌ها بی‌ثمر می‌ماند.
مشاور وزیر بهداشت گفت: در برخی دانشگاه‌ها و استان‌ها با کمبود بیمارستان‌های سطح دو مواجه هستیم و مادران باردار خدمات مادران پرخطر و سطح ۳ دریافت می‌کنند که منجر به افزایش سزارین می‌شود. برای تاسیس مراکز سطح ۲ در این استان‌ها نیاز به بودجه داریم که امیدواریم با پیگیری مجلس و همیاری استانداری‌ها این معضل حل شود.
خسروی افزود: مامایی یک تخصص است که هیات علمی‌های دانشگاه علوم پزشکی برای تربیت آن بسیار زحمت متقبل می‌شوند. از هر جایی به مهارت مامایی آسیبی برسد به نظام سلامت آسیب رسیده است، جامعه مامایی همواره در جهت اجرای قوانین تلاش کرده است. قانون جوانی جمعیت اگر درست اجرا شود کشور را از مهلکه کمبود جمعیت نجات می‌دهد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا