تجارت

جلسات انتقال تجربه پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی برگزار می شوند

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، از برگزاری جلسات انتقال تجربه برای پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی خبر داد و گفت: این فرصتی است تا پژوهشگران جوان و مراکز نوپا بتوانند با تجربیات آشنا شوند.

به گزارش ناظم نیوز به نقل از معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت به همراه مدیران ارشد این معاونت از پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد بازدید کرد.

دکتر فرید نجفی با تاکید بر اینکه هدف از این بازدیدها استفاده از تجارب ارزشمند پژوهشکده‌های موفق و انتقال دانش به دیگر پژوهشکده‌هاست، گفت: باید با تجارب پژوهشکده‌های موفق کشور آشنا شویم و آنها را در اختیار دیگر مراکز و پژوهشکده‌ها قرار بدهیم تا یک جریان کلان در جهت ارتقا و توسعه عرصه تحقیقات در کشور ایجاد کنیم.

وی افزود: اینکه پژوهشکده‌های موفق چه مسیرهایی را طی کردند و چگونه ظرفیت‌ها را شناسایی کرده یا پتانسیل‌های پژوهشی را در کشور ایجاد کردند که اکنون در دنیا مطرح هستند کلاس درسی برای پژوهشکده‌ها و حتی محققان کشور است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، از برگزاری جلسات انتقال تجربه برای پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی خبر داد و گفت: این فرصتی است تا پژوهشگران جوان و مراکز نوپا بتوانند با تجربیات آشنا شوند.

وی گفت: معتقدم مهم‌ترین مسئله‌ای که در این جلسات مطرح می‌شود این است که به رغم اهمیت وجود امکانات و زیرساخت‌ها وجود افراد و پژوهشگران علاقه‌مند و با پشتکار سرمایه اصلی است که با انگیزه و قدرت اراده خود می‌توانند یک تیم را به جلو برانند.

نجفی ضمن قدردانی از تلاش‌های بی‌وقفه دکتر ملک‌زاده در عرصه تحقیقات و پژوهش در کشور بر لزوم داشتن قهرمانانی در حوزه‌های پژوهش، فناوری و وطن‌دوستی به عنوان الگوی نسل‌های جوان تاکید کرد و گفت: اساتیدی همچون دکتر ملک‌زاده در کشور سرمایه‌هایی هستند که باید ضمن انتقال دانش ایشان بر انتقال تجربیات و منش ایشان به نسل‌های بعدی هم توجه ویژه‌ای شود.

دکتر رضا ملک‌زاده رئیس پژوهشکده بیماری‌های گوارشی و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اهداف پژوهشکده گفت: پژوهشکده سه حوزه آموزشی، پژوهشی و درمانی را در برنامه کاری خود قرار داده و به دنبال گسترش همکاری‌های پژوهشکده با مراکز تحقیقاتی ملی، سازمان بهداشت جهانی، دانشگاه‌ها و موسسات معتبر بین‌المللی در زمینه تحقیقات سلامت است.

وی از جمله اقدامات انجام شده در پژوهشکده را برشمرد و گفت: انتشار بیش از ۱۳۷۱ مقاله که بیش از ۱۰ هزار استناد به آنها شده که ۲۰ درصد کل استنادات دانشگاه تهران را شامل می‌شود و از این میان تنها ۲ درصد شامل خوداستنادی بوده و اغلب نتیجه همکاری‌های بین‌المللی است.

ملک زاده در ادامه به بزرگترین کوهورت خاورمیانه و شمال آفریقا که در استان گلستان اجرا شده است، اشاره کرد و گفت: مطالعه‌ای است که ۵۰ هزارنفر را طی ۲۰ سال تحت نظر داشتیم که در نوع خود در دنیا بی‌نظیر است و از نتایج این مطالعه یافتن علت هفتگانه سرطان مری به‌شمار می‌رود.

وی افزود: پس از آن مطالعه تریاک است که برای اولین بار شواهدی از سرطان‌زا بودن آن به اثبات رسید و نتایج تفصیلی آن به صورت مونوگراف اوایل مهر ماه امسال توسط آژانس بین المللی تحقیقات سرطان سازمان بهداشت جهانی IARC به چاپ رسید.

ملک زاده به برخی اقدامات انجام شده اجرای بزرگترین کارآزمایی بالینی «پلی پیل» (Poly Pill) برای پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی و سکته‌های قلبی و مغزی در سطح منطقه و جهان، تولید دو محصول دارویی سووداک Sovodak برای درمان بیماری «هپاتیت سی» و پلی پیل (Poly Pill) برای پیشگیری و درمان بیماری‌های قلبی – عروقی، چربی‌خون و فشارخون، اجرای پروژه بیوبانک مرکزی برای دانشگاه تهران اشاره کرد.

ملک‌زاده از معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و حاضران در نشست دعوت کرد که همه در جهت افزایش امید به زندگی ایرانی‌ها به بالای سن ۸۰ سال تلاش کنند.

همچنین دکتر نجفی با همراهی دکتر ملک‌زاده از بخش‌ها و مراکز مختلف پژوهشکده و بخش درمانی آن بازدید به عمل آورد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا