فوتبال ایرانورزش

جست وجوی جهانی برای انتخاب بهترین سرمربی تیم ملی

ناظم نیوز: پایان جام جهانی و نیمکت‌های لرزان؛ اسپانیا یکی از سریعترین تغییرات را انجام داد، درحالی که وضعیت سرمربی ایران و حتی قهرمان جهان نامشخص است.

به گزارش ناظم نیوز، با پایان رقابت های جام جهانی، بسیاری از تیم های ملی فوتبال دست به تغییرات روی نیمکت خود زده، بسیاری نیز به دنبال مذاکره برای تمدید و یا انتخاب سرمربی جدید هستند. تیم ملی ایران نیز به مانند بسیاری از تیم ها، وضعیت نامشخصی برای نیمکت خود دارد. تمدید با کی روش یکی از گزینه های فدراسیون است اما مهدی تاج و دستیارانش، نام های دیگری را نیز مد نظر قرار داده اند.

اسپانیا یکی از تیم هایی است که سریعترین تغییرات را روی نیمکت تیمش انجام داد. لوئیس انریکه بلافاصله جایش را به لوئیس دلافوئنته داد و اکنون علاقه مندان به فوتبال چشم انتظار انتخاب سرمربیان برخی از تیم های مطرح دنیای فوتبال از جمله برزیل هستند.

در زیر به بررسی وضعیت برخی از تیم های ملی می پردازیم که شرایط سرمربی آنها برای ادامه مسابقات نامشخص است.

ایران: یک نیمکت و هزار گزینه!

هنوز مهدی تاج به درستی موضع خود را درباره سرمربی تیم ملی مشخص نکرده است. رئیس فدراسیون فوتبال در صحبت هایش از گزینه های متعددی نام برد ولی تأکید کرد که تمدید قرارداد با کارلوس کی روش نیز در دستور کار قرار دارد. از اسامی ایرانی مانند نکونام و مجیدی گرفته تا سرمربی های مطرح خارجی مانند برانکو ایوانکوویچ، هروه رنار، جراردو سیوانه، ولادیمیر پتکوویچ، رافائل بنیتز، جراردو مارتینو و… به عنوان گزینه های فدراسیون فوتبال نام برده می شوند. به نظر می رسد تا پایان این ماه، تکلیف نیمکت تیم ملی ایران مشخص شود.

آرژانتین: همه در انتظار تمدید قرارداد اسکالونی

عدم تمدید قرارداد لیونل اسکالونی پس از فتح جام جهانی، می تواند عجیب ترین خبر ممکن باشد. اما هنوز هیچ چیز درباره آینده این سرمربی جوان و موفق مشخص نیست. او به اسپانیا و شهر مایورکا برگشته است، جایی که با خانواده اش در آنجا اقامت دارد. پیش از آغاز جام جهانی، به او وعده تمدید قرارداد داده شده بود اما اکنون شرایط کاملا متفاوت است. او سرمربی قهرمان جهان است و پیشنهادات بزرگی از اروپا دریافت کرده است. اسکالونی پس از قهرمانی کوپا آمه‌ریکا، سوپرجام اروپا – آمریکای جنوبی و قهرمانی جهان، به دنبال قرارداد بهتری است، چیزی که استحقاقش را دارد. باید دید که چیکی تاپیا رئیس فدراسیون آرژانتین موفق به حفظ این سرمربی موفق خواهد شد یا خیر؟

فرانسه: به زودی، مذاکرات برای تمدید دشان

در شرایطی که تصور می شد پس از رقابت های جام جهانی دیدیه دشان از هدایت فرانسه کنار برود، اما موفقیت او در رساندن خروس ها به دیدار فینال، باعث تغییر شرایط شد. نوئل لو گرات رئیس فدراسیون فوتبال فرانسه اعلام کرد که قرار است به زودی مذاکرات برای تمدید قرارداد سرمربی موفق خروس ها انجام شود. گفته می شود که لو گرات قصد دارد تا پایان یورو 2024 قرارداد دشان را تمدید کند، درست زمانی که دوره ریاست او در فدراسیون نیز به اتمام می رسد. پیش از این تصور می شد که زیدان در پایان جام جهانی روی نیمکت فرانسه خواهد نشست ولی اکنون ادامه همکاری با دشان در اولویت است.

برزیل: از گواردیولا تا زیدان

پس از جدایی تیته، گزینه های زیادی برای هدایت سلسائو معرفی شده اند. گواردیولا، زیدان و آنچلوتی از مهمترین اسامی پیرامون نیمکت برزیل هستند. روزنامه اکیپ فرانسه نوشت که زیدان می تواند تمامی اهداف فدراسیون برزیل را محقق کند. در عین حال، آنچلوتی نیز در گفتگو با رادیو آنچیو اسپورت گفت: «من تا ژوئن 2024 قرارداد دارم. اگر تا قبل از آن زمان رئال مادرید من را اخراج کند، قصد نقل مکان به جای دیگری را ندارم.» آبل فریرا که با پالمیراس افتخارات زیادی را کسب کرده در کنار فرناندو دینیز، دیگر گزینه های هدایت سلسائو هستند.

بلژیک: کمپانی در صدر گزینه ها

پس از جدایی روبرتو مارتینز از جمع شیاطین سرخ، فدراسیون فوتبال این کشور به دنبال یک سرمربی جدید است. علی رغم اینکه آنها نزدیک به چهار سال رتبه اول دنیا را در اختیار داشتند، اما نسل طلایی بلژیک هیچ دستاوردی را در رقابت های یورو یا جام جهانی کسب نکرد. سان مدعی شده که وینسنت کمپانی سرمربی برنلی گزینه اصلی هدایت تیم ملی کشورش است. تیم او صدرنشین چمپیونشیپ انگلیس است و شانس زیادی برای بازگشت به لیگ برتر دارد. در یک نظرسنجی، بسیاری از هواداران بلژیک، کمپانی را شایسته نشستن روی نیمکت تیم ملی معرفی کردند. گفته می شود کار انتخاب سرمربی جدید تا 10 ژانویه به نتیجه خواهد رسید.

هلند: کومان جانشین قطعی فن خال

پس از حذف هلند از جام جهانی، فن خال به صورت رسمی از هدایت این تیم کنار رفت. او که با بیماری سرطان دست و پنجه نرم می کند، جایش را به رونالد کومان خواهد داد. پیش از این نیز فدراسیون فوتبال هلند اعلام کرده بود که سرمربی سابق بارسلونا، هدایت لاله های نارنجی را در دست خواهد گرفت. کومان بین سال های 2018 تا 2020 سرمربی هلند بود و از اول ژانویه دوباره هدایت تیم ملی را برعهده خواهد گرفت.

پرتغال: در بلاتکلیفی مطلق!

پس از جدایی فرناندو سانتوس، ژوزه مورینیو انتخاب اول فدراسیون فوتبال پرتغال بوده است. با این حال، او تا ژوئن 2024 با رم قرارداد دارد. با این حال، سران فدراسیون حاضر شده اند که تا پایان فصل جاری، هدایت تیم ملی بزرگسالان را در اختیار روی ژرژ، سرمربی تیم زیر 21 سال پرتغال قرار دهند و پس از آن، مورینیو هدایت تیم ملی کشورش را قبول کند. هنوز به درستی مشخص نیست وضعیت نیمکت پرتغالی ها چه خواهد شد. از روی ویتوریا و فن خال نیز به عنوان گزینه های هدایت این تیم نام برده اند.

لهستان: باز هم گزینه های بومی در اولویت

فدراسیون لهستان تصمیم گرفت به همکاری خود با چسلاو میخینیویچ پایان دهد. او در مدت 11 ماهی که جانشین پائولو سوزا شده بود، توانست لهستان را به جام جهانی برساند و برای اولین بار از سال 1986 نیز این کشور را به مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی رساند. علی رغم این موفقیت ها، او از لهستان جدا شد. گزینه های بومی برای هدای لهستان معرفی شده اند. ماسیج اسکورزا که به تازگی کار خود را در اوراوا رد ژاپن آغاز کرده و مارک پاپسزون سرمربی موفق راکو لهستان گزینه های جانشینی میخینیویچ به شمار می روند. البته برخی رسانه ها از مطرح شدن نام پائولو بنتو سرمربی سابق کره جنوبی به عنوان گزینه هدایت لهستان نام برده اند.

قطر: احتمال جدایی سانچز زیاد است

قطری ها با 27 بازیکن روانه مسابقات جام خلیج فارس شده اند اما مسئولان فدراسیون این کشور تصمیم گرفته‌اند با تیم ذخیره و همراه با سرمربی تیم المپیک خود، برونو بينيرو، در این مسابقات حاضر شوند. وضعیت فلیکس سانچز نامشخص است و فدراسیون فوتبال قطر تمایل چندانی به ادامه همکاری با این سرمربی ندارد. باید دید در روزهای آینده، چه تصمیمی درباره نیمکت این تیم گرفته می شود.

عربستان: رنار قرارداد دارد ولی احتمال جدایی بالاست

پیش از شروع جام جهانی، هروه رنار قراردادش را با سعودی ها تمدید کرد ولی اخباری مبنی بر احتمال جدایی او به گوش می رسد. سرمربی فرانسوی و موفق سعودی ها که توانست تنها شکست قهرمان جام جهانی را در همان بازی اول به این تیم تحمیل کند، فاصله چندانی تا صعود از مرحله گروهی نداشت. سعودی ها کاملا به دنبال ادامه همکاری با رنار هستند اما گفته می شود او ممکن است به دلیل دریافت پیشنهادات متعدد، این تیم را ترک کند. گفته می شود که او یکی از گزینه های هدایت تیم ملی ایران است.

کره جنوبی: همه چیز به فوریه موکول شد

کمیته تقویت تیم های ملی فوتبال کره جنوبی، قرار است سرمربی جدید این کشور را تا ماه فوریه میلادی اعلام کند. فدراسیون فوتبال این کشور اعلام کرد ابتدا اسامی نامزدهای جانشینی پائولو بنتو اعلام می شود و سپس با تک تک آنها مذاکرات صورت خواهد گرفت. طبق اعلام فدراسیون فوتبال کره، آنها هیچ اولویتی برای انتخاب سرمربی داخلی یا خارجی نخواهند داشت. ضمن اینکه بودجه فدراسیون فوتبال کره برای سال جدید میلادی به رقم 158 میلیارد وون (بیش از 500 میلیارد تومان) است که بیشترین بودجه تاریخ فدراسیون این کشور است.

امارات: نیمکت لرزان هموطن مسی

رودولفو آروابارنا که پس از جدایی برت فن مارویک به عنوان سرمربی تیم ملی امارات انتخاب شد، نتوانسته است انتظارات را برآورده کند. البته این سرمربی آرژانتینی با کسب رتبه سوم جدول گروه بندی مرحله مقدماتی جام جهانی، راهی دیدار پلی آف شد ولی با شکست برابر استرالیا، نتوانست امارات را به دیدار پلی آف نهایی و جدال برابر پرو برساند. حالا آروابارنا آماده شرکت در جام خلیج فارس است. او علی مبخوت را به تیم ملی دعوت نکرده و همین مسئله باعث چالش هایی شده است. به نظر می رسد عدم موفقیت امارات در این رقابت ها، منجر به جدایی آروابارنا خواهد شد.

مکزیک: همه به دنبال انتخاب جانشین مارتینو

با حذف مکزیک از جام جهانی، جراردو مارتینو نیز از هدایت این تیم برکنار شد. مکزیکی ها برای اولین بار در 9 دوره گذشته جام جهانی، نتوانستند از دور گروهی صعود کنند. جیمی اوردیالز، مدیر تیم های ملی مکزیک گفت: «با چنین ناکامی، ادامه کار برای مارتینو غیرممکن است. می‌دانم که او فردی سخت‌کوش است، هر روز او را می‌دیدم، اما ما برای تیم ملی کار می‌کنیم و بهترین کار در حال حاضر این است که به گزینه های دیگری نگاه کنیم.» گیرمو آلمادا، سرمربی اروگوئه‌ای که به تازگی با پاچوکا قهرمان مکزیک شده است، نامزد اصلی جانشینی مارتینو است. میگل پیوجو هررا که هدایت مکزیک در جام جهانی 2014 برزیل را بر عهده داشت نیز در فهرست گزینه های هدایت این تیم حضور دارد.

اکوادور: می خواهی بمان، نمی خواهی گزینه زیاد است!

گوستاوو آلفارو که تیم شایسته او نتوانست از مرحله گروهی جام جهانی صعود کند، وضعیت نامشخصی دارد. پیش از سفر به قطر، او بر سر انتخاب فهرست 26 نفره مدنظرش با تعدادی از اعضای هیئت مدیره فدراسیون فوتبال دچار مشکل شد و قراردادش را تمدید نکرد. علاوه بر این، عدم پرداخت به موقع حقوق این سرمربی، باعث بروز مشکلاتی شده است. برخی از منابع فدراسیون فوتبال اکوادور از تمدید قرارداد آلفارو خبر می دهند اما در این میان نیز اسامی برای جانشینی او اعلام شده است. ریکاردو گرکا که پس از ناکامی در رساندن پرو به جام جهانی و شکست برابر استرالیا از سمتش کناره گیری کرده است، درباره احتمال انتخاب به عنوان سرمربی اکوادور گفت: « امیدوارم مسئولین فدراسیون اکوادور با آلفارو به توافق برسند. گوستاوو از هر نظر کار بزرگی انجام داده است. فقط در صورتی که گوستاوو به طور قطعی نیمکت تیم ملی را ترک کند، می توانم به این تیم بپیوندم. من فکر می کنم پروژه ای شروع شده و به نظر من هنوز به مراحل پایانی خود نرسیده است، این پروژه باید با آلفارو پیروز شود.»

ترکیه: ادامه همکاری با کونتس

پس از شکست سنگین 6 بر یک برابر هلند، فدراسیون فوتبال ترکیه به همکاری خود با شنول گونش پایان داد و زمام امور را به اشتفان کونتس سپرد. اما نتایج امیدوارکننده او و حتی رسیدن به پلی آف جام جهانی باعث شد فدراسیون فوتبال ترکیه به همکاری با این سرمربی آلمانی ادامه دهد.

سوئیس: مورات یاکین می ماند

آخرین نتیجه سوئیس در جام جهانی، بوی تغییرات روی نیمکت تیم ملی این کشور را می داد. آنها با نتیجه 6 بر یک برابر پرتغال مغلوب شدند و به نظر می رسید آینده مورات یاکین در خطر باشد، با این حال رسانه ها از ادامه همکاری او خبر داده اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا