تجارت

جان گردشگری اصفهان باجریان زاینده رود/کسبه ازکسادی بازار می‌گویند

اصفهان- تعطیلات نوروز در حالی به پایان می رسد که شهر موزه اصفهان امسال پس از ۲ سال کرونایی میزبان میلیون ها گردشگر بود اما رکود همچنان بر دل صنایع دستی اصفهان سنگینی می کند.

به گزارش ناظم نیوز، روزها و ساعات پایانی سال و سده گذشته که شور خروشید و در آغوش زاینده رود آرام گرفت تا صاحب خانه غبار غم را از چهره اصفهان بزداید و شهرموزهِ قلب ایران رخ بتابد، نوید نوروزی را می‌داد که نصف جهان برای میزبانی آن خود را آراسته بود.

حالا شیرینی وصال نوروزی زاینده رود، تلخی روزهای فراق را از یاد برده و این روزها گردشگران و مسافران در جوار زنده رود خاطره سازی می‌کنند. بیش از ۷ میلیون گردشگر به عشق دیدن زاینده رود و پل‌های تاریخی، نقش جهان، عالی قاپو، منارجنبان، باغ فین کاشان، کاروانسراها و بازارهای به جا مانده از عصر صفوی و… اصفهان را برای سفر انتخاب کردند.

امارها حاکی از افزایش ۷۷ درصدی ورود مسافران و گردشگران به دیار نصف جهان پس از سال ۲ سال رکود کرونایی است با وجود این همچنان مشکلات اقتصادی بر رونق گردشگری و بازار صنایع دستی سایه افکنده و قدرت انتخاب و توان خرید مردم را تحت تأثیر قرار داده است.

گردشگر گیلانی: اصفهان، شهر موزه‌ای باشکوه است

یاسر از گیلان که به همراه خانواده خود به اصفهان سفر کرده، درباره سفرش به این شهر تاریخی می‌گوید: از بیست روز قبل هتل رزرو کرده بودیم، اگرچه هزینه‌های سفر نسبت به سال‌های قبل خیلی بالا رفته اما بعد از حدود سه سال که کرونا مجال سفر نمی‌داد تصمیم گرفتیم به قلب تاریخی ایران، اصفهان سفر کنیم و لحظات به یادماندنی از این شهر داشتیم.

وی که در صف خرید بلیط برای بازدید از عمارت عالی قاپو ایستاده، اصفهان را شهر دوستی ادیان مختلف توصیف می کندو افزاید: معماری و نقش و نگارهای مسجد شیخ لطف الله را از نزدیک دیدم، بی نظیر است؛ وجود مساجد، کلیساها و کنیسه‌ها، پل‌های عصر صفوی یک شهر موزه‌ای باشکوه ساخته که برای تماشای ماه‌ها زمان نیاز است.

اصفهان نصف جهان است اگر

جواد که همراه همسر و فرزندش از تبریز به اصفهان سفر کرده، این شهر را زیبای بی نظیر توصیف می‌کند و می‌افزاید: از قدیم می‌گفتند اصفهان نصف جهان است اگر تبریز نباشد اما جاذبه‌های تاریخی این شهراز تبریز هم زیباتر است.
وی با ابراز تأسف و ناراحتی از خشکانده شدن رودخانه زاینده رود در سال‌های اخیر، می‌گوید: وقتی خبر بازگشایی زاینده رود را شنیدیم تصمیم گرفتیم به این شهر زیبا سفر کنیم، هرچند روز اول جایی برای اقامت پیدا نکردیم اما دیروز در یکی از مدارس اتاق کرایه کردیم.

جان گردشگری اصفهان باجریان زاینده رود/کسبه ازکسادی بازار می‌گویند

این مسافر تبریزی که در کافی‌شاپی در میدان نقش جهان درحال استراحت است از گرانی برخی خانه‌های استیجاری گلایه می‌کند و می‌گوید: نرخ کرایه خانه‌هایی که به ما روز اول معرفی می‌کردند برای هر شب اقامت ۱.۵ به بالا بود و هتل‌ها و مسافرخانه‌ها نیز اتاق خالی نداشتند اما خوشبختانه خیلی زود جایی را برای اقامت چهار روزه خود پیدا کردیم.

خوردن بریان اصفهان به خوابیدن در خودرو می‌ارزید

محمد.پ که خود را اهل شیراز معرفی می‌کند به خبرنگار ناظم نیوز می‌گوید که به همراه دوستش در مسیر بازگشت از سفر ارمنستان به شهرشان توقفی ۱۲ ساعته در اصفهان داشته‌اند. وی با گلایه مندی از اینکه به دلیل نبود محلی برای اقامت، شب را در خودرو خوابیده‌اند، اضافه می‌کند: باور نمی‌کردیم که اصفهان اینچنین شلوغ باشد وگرنه از یک ماه پیش هتل رزرو می‌کردیم، اما از عصر دیروز که به اصفهان آمدیم تا پاسی از شب از این هتل به آن مسافرخانه دنبال اتاق گشتیم یا ظرفیت‌ها تکمیل بود یا هتل‌ها جواب تلفن نمی‌دادند.

وی در عین حال می‌افزاید: اما خوابیدن در خودرو به خوشمزگی بریان اصفهان و دیدن زاینده رودش می‌ارزید! هر چند توقفمان کوتاه است اما از دیدن تمیزی و زیبایی این شهر لذت بردیم، همه جهان، نصف جهان را با زاینده‌رودش می‌شناسند؛ وقتی از اصفهان صحبت می‌شود اولین تصویری که از این شهر زیبا برای من تداعی می‌شود، زاینده رود و پل‌های تاریخی خواجو و سی و سه پل است.

نرگس که اهل تهران است و برای تعطیلات نوروز به مهمانی اقوام در اصفهان آمده در حال عکس برداری از رودخانه به مهر می‌گوید: از سوم فروردین به اصفهان امدیم و مقصدمان کویر بود؛ سفر به روستاهای کویری شرق اصفهان برای مان از هیاهوی شهر در این ایام جذاب‌تر بود ضمن اینکه با هزینه کمتر امکان تماشای جاذبه‌های بیشتری را داشتم، از جاذبه‌های مختلفی در این مدت عکس گرفتم و حالا نوبت زاینده رود است.

کسبه از کسادی بازار می‌گویند

به رغم جمعیت انبوه گردشگران اما فروشگاه‌های صنایع دستی و گز و شیرینی اصفهان خلوت است و رونق چندانی ندارد؛ بررسی میدانی خبرنگار ناظم نیوز از ۱۸ مغازه صنایع دستی در میدان نقش جهان، چهار مغازه در میدان امام علی (ع)، سه مغازه در خیابان چهارباغ عباسی حاکی است که در ایام تعطیلات نوروز همچنان بازار صنایع دستی اصفهان حال و روز خوشی ندارد

فروشندگان صنایع دستی به مهر از کسادی بازار می‌گویند؛ آنان می‌گویند با وجود افزایش سفرهای نوروزی و ورود انبوه مسافران اما مردم به خرید صنایع دستی و کالاهای تزئینی و خرید سوغات چندان تمایلی ندارند و هزینه نمی‌کنند یا اگر بخرند اشیا و کالاهای ارزان قیمت را انتخاب می‌کنند.

جان گردشگری اصفهان باجریان زاینده رود/کسبه ازکسادی بازار می‌گویند

امیر. س از کسبه بازار نقش جهان که تولیدکننده و فروشنده تابلو و ظروف قلم زنی، محصولات خاتم و فیروزکوبی است، به خبرنگار ناظم نیوز می‌گوید: نوروز سال گذشته با وجود کرونا و تعداد بسیار کم مسافر و گردشگر اما وضعیت فروش بهتر بود؛ امسال جمعیت زیادی خوشبختانه در این ایام به اصفهان سفر کردند ولی کسی خرید نمی‌کند یا اگر بخرد کالایی با قیمت ارزان می خرد.

وی با بیان اینکه در ایام نوروز از صبح تا ۱۱ شب بازار میدان نقش جهان باز است، می‌افزاید: وضعیت بازار در مقایسه با سال‌های قبل در این ایام مناسب نیست زیرا امسال قدرت خرید مردم خیلی کم شده در حالی که از سوی دیگر هزینه‌های تولید ما نیز بالا رفته و نمی‌توانیم اجناس را حراج کنیم.

علی. ض از دیگر فروشندگان محصولات خاتم کاری و ظروف قلمزنی در میدان نقش جهان می‌گوید: به جز مشتریان خاص که شاید به ۱۰ درصد نیز نمی‌رسد اکثر ارباب رجوع خریدار این محصولات نیستند؛ امروز صبح ۱۰ درصد فلز رنگی خاتم گران شده و خیلی از همکارانم ناراحت اند که اجناسی که در روزهای پیش به قیمت قبل فروختند ضرر کردند زیرا باید از فردا مواد اولیه را گران‌تر تهیه کنند.

خرید سوغاتی اولویت گردشگران نیست

حاج محمد از کسبه قدیمی میدان و فروشنده پارچه و سفره‌های قلمکار و ترمه نیز به خبرنگار ناظم نیوز می‌گوید: گردشگر و مسافر خدا را شکر امسال زیاد بودن، تعداد ارباب رجوع در مقایسه با روزهای عادی خیلی زیاد شده اما قدرت خرید مردم آنقدر کم شده که بسیاری توان خرید صنایع دستی و بردن سوغات ندارند؛ از صبح تا شب خیلی‌ها قیمت می‌پرسند و می‌روند. خیلی کم اتفاق می‌افتد که کالایی بخرند.

رضا. ب از فروشندگان مصنوعات چوبی و دکوری تزئینی و سفالی نیز می‌گوید: با وجود هزینه‌های بالا مسافران و گردشگرانی که باید دستکم شبی ۵۰۰ هزار تومان برای خوراک و یک میلیون تومان برای اقامت کنار بگذارند، خرید اجناس دکوری و هدیه و سوغاتی را که در اولویت نیست، کنار می‌گذارند اگر هم در این مدت خرید کردند اجناسی را فروختیم که به نظر مشتری قیمت مناسب بوده است.

پیام صاحب کافی شاپ ها در میدان نقش جهان نیز به خبرنگار ناظم نیوز می‌گوید: با وجود گردشگران و مسافران، شمار مشتریان کافه‌های دلچسبش چندان تفاوتی با روزهای عادی ندارد و حتی در مواردی برخی از مشتری‌ها که مسافر بودند، هزینه‌های چای و قهوه را گران می‌دانستند.

رضایت‌مندی مسافران از اصفهان بیش از ۵۰ درصد بوده است

اما با وجود گرانی‌ها و کسادی بازار صنایع دستی، مرتضی نصوحی مسئول مطالعات، پژوهش و نظرسنجی ستاد اجرایی خدمات سفر شهر اصفهان می‌گوید: طبق بررسی‌ها هزینه ماهانه زندگی افرادی را که به اصفهان سفر کرده‌اند، بین پنج تا ۱۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: خانوارها اعلام کرده‌اند که در مدت اقامت خود در اصفهان، بین دو تا پنج میلیون تومان هزینه کرده یا خواهند کرد.

جان گردشگری اصفهان باجریان زاینده رود/کسبه ازکسادی بازار می‌گویند

به گفته وی رضایت مسافران نوروزی از خدمات ارائه شده در شهر اصفهان بیش از ۵۰ درصد بوده است و ۸۵ درصد از گردشگران از محل اقامت، ۸۳ درصد از دسترسی به رستوران‌ها، ۶۲ درصد از دسترسی به پارکینگ‌ها، ۷۴ درصد از دسترسی به سرویس‌های بهداشتی، ۹۵ درصد از نظافت معابر و فضای باز و ۹۴ درصد از زیباسازی فضاهای شهری رضایت داشته‌اند.
به گزارش مهر، اگر چه برخی مسافران از نبود محلی برای اقامت گله مند بودند اما ظرفیت اسکان برای حدود ۱۲۰ هزار نفر در شبانه روز نوروز امسال در هتل‌ها، مهمانپذیرها، مدارس، خوابگاه‌های دانشجویی، ورزشگاه‌ها، خانه‌های استیجاری و مجموعه باغ فدک در کلانشهر اصفهان فراهم شده بود که سه هزار آن خانه‌های استیجاری مجوزدار بودند.

نرخ اقامت هتل‌ها در نوروز افزایش نداشته است

علیرضا رئیسی عضو انجمن حرفه‌ای هتلداران اصفهان در گفتگو با مهر وضعیت هتل‌ها را در ایام نوروز امسال خوب ارزیابی می‌کند و می‌گوید: شیوع کرونا هتل‌ها را در نوروز ۹۹ تعطیل کرد و نروز ۱۴۰۰ نیز وضعیت ورود مسافران به اصفهان و گردشگری خوب نبود اما امسال به ویژه شهر اصفهان خیلی شلوغ شد، شمار زیادی گردشگر آمدند و بسیاری از هتل‌ها که از پیش از نوروز رزرو شده بودند تا امروز پر بودند اما بسیاری از مسافران نیز که بدون رزرو آمده بودند در کمپ‌های گردشگری شهرداری، مدارس یا خانه‌های استیجاری اسکان یافتند خیلی‌ها هم محلی برای اقامت پیدا نکردند.

وی با بیان اینکه بیشتر مسافران نوروزی در هتل‌های ما بین ۲ تا چهار روز اقامت داشتند، می‌افزاید: حدود ۱۵۰ هتل در سطح استان اصفهان وجود دارد که در مجموع ظرفیت اقامت حدود ۳۰- ۴۰ هزار نفر را دارند.

عضو انجمن حرفه‌ای هتلداران اصفهان با بیان اینکه افزایش نرخ خاصی در هتل‌ها در ایام نوروز نداشتیم، خاطرنشان می‌کند: نرخ هر شب اقامت و ارائه خدمات در هتل‌ها بسته به نوع کیفیت و استاندارد بین یک میلیون تومان تا کمتر از یک میلیون متفاوت است؛ برای مثال هر شب اقامت در یک هتل سه ستاره ممتاز با بهترین امکانات حدود یک میلیون تومان است.

رئیسی با بیان اینکه از سوی صنف به هتل‌های استان اعلام شد که یک ریال مجاز به گران فروشی نیستند و قیمت‌ها همان نرخ قبلی صنف است، می‌گوید: نرخ هتل‌ها در ماه مهر هرسال تعیین می‌شود این در حالی است که از برج هفت سال گذشته نیز گرانی‌های خیلی زیادی داشتیم که واقعاً اکنون در حال ضرر دادن هستیم با وجود این اگر دولت بتواند کمی گرانی را مهار کند نیازی به افزایش نرخ هتل‌ها نیست اما اگر این چنین نشود با توجه به گرانی‌های موجود مجبور به افزایش نرخ‌ها از پاییز سال جاری هستیم.

افزایش ۷۷ درصدی سفرهای نوروزی به اصفهان

همچنین مهران زینلیان معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و رئیس ستاد تسهیلات سفر اصفهان به خبرنگار ناظم نیوز می‌گوید: مجموع اقامت‌ها در هتل‌ها، اقامتگاه‌های سنتی و بومگردی ها، خانه‌های استیجاری مجوز دار، مدارس و ورزشگاه‌ها و مجموعه باغ فدک اصفهان تا روز دهم فروردین به یک میلیون و ۲۴۰ هزار خانواده رسید و این به غیر از آمار مسافرانی است که در این استان به خانه‌های اقوام رفتند.

وی با بیان اینکه در ایام تعطیلات سال نو یک میلیون و ۹۰۰ هزار وسیله نقلیه وارد استان اصفهان شده است، می‌افزاید: ورود گردشگران و مسافران به این استان در نوروز امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش قابل توجه ۷۷ درصدی داشته است؛ این امار نسبت به پیش از کرونا در مقایسه با بهار ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ حدود ۲ درصد رشد داشته است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و رئیس ستاد تسهیلات سفر اصفهان خاطرنشان می‌کند: کارهای خیلی خوبی در این ستاد که دبیر آن مجموعه اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان بوده در این مدت انجام شده است و به غیر از هتل‌ها و مسافرخانه‌ها و مجموعه باغ فدک؛ ستاد اسکان فرهنگیان آموزش و پروروش ظرفیت ۱۵۰ هزار نفر مسافر را در یک مرحله به ۴۵۰ هزار نفر رساند و برای اسکان مسافران ورزشگاه‌ها نیز وارد مدار شدند.

جان گردشگری اصفهان باجریان زاینده رود/کسبه ازکسادی بازار می‌گویند

زینلیان با بیان اینکه به جز یکی دو روز اول سال جدید که حجم انبوده مسافران وارد اصفهان شد در سایر روزها تاکنون مشکل خاصی از لحاظ اسکان به ستاد گزارش نشده است، درباره تمهیدات در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه در مدارس و مجموعه فدک که مسافران از آبدارخانه و سرویس بهداشتی مشترک استفاده می‌کنند، می‌گوید: مدارس با ۵۰ درصد ظرفیت پذیرش می‌کنند تا تراکم جمعیت نباشد ضمن اینکه ۱۰ ایستگاه امنیت – سلامت تشکیل شده تا بسیاری از امور بهداشتی و پزشکی مسافران و گردشگران را انجام دهند و نیز ۱۹ کمپ عشایری داشتیم؛ کار بزرگی بود با وجود این حتماً نواقصی وجود دارد اما انصافاً دستگاه‌های استان نیز خوب عمل کردند.

وی تصریح می‌کند: بازگشایی نوبت دوم زاینده رود بسیار بر ورود گردشگران به شهر اصفهان تأثیر گذار بود و همین که خبر اعلام شد که نوروز امسال آب در زاینده رود جاری است، بی تردید بر رونق گردشگری این کلانشهر در این ایام مؤثر بود زیرا یکی از جاذبه‌های اصلی اصفهان رودخانه و پل‌های تاریخی آن است.

بازدید بیش از ۶ میلیون نفر از اماکن تاریخی اصفهان

به گزارش مهر، بنا به آماری که روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان روز گذشته اعلام کرد، حدود یک میلیون و ۸۳۰ هزار نفر مسافر و گردشگر در تعطیلات نوروز به ویژه از زمان بازگشایی آب پنجم فروردین ماه، از این رودخانه، پل‌های تاریخی و بوستان‌های اطراف رودخانه بازدید کردند.

در همین پیوند علیرضا ایزدی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان با اشاره به اینکه از ۲۵ اسفند تا پایان نهم فروردین ماه بازدید گردشگران و مسافران از ابنیه تاریخی و جاذبه‌های گردشگری استان از مرز ۶ میلیون و یکصد نفر گذشت، به خبرنگار ناظم نیوز می‌گوید: پر بازدیدترین مکان‌های تاریخی استان میدان نقش جهان بود که تنها در روز پنج فروردین آمار بازید و ورود گردشگران به آن به ۲۰۰ هزار نفر در یک روز رسید و پس از آن کاخ عالی قاپو در رتبه دوم پربازدیدترین‌هاست و باغ فین کاشان و چهل ستون در رتبه سوم و چهارم قرار دارند.
وی با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد امار گردشگران مربوط به شهر اصفهان است، در خصوص نظارت بر هتل‌ها و مسافرخانه‌ها و سایر مراکز اقامتی تصریح می‌کند: از اسفندماه تاکنون در سه مرحله بر کیفیت خدمات رسانی و ایمنی بهداشت و … هتل‌ها و مراکز اقامتی نظارت و بازرسی شده و ظرفیت بسیاری از این مراکز ۱۰۰ درصد تکمیل بوده است.

هزینه اقامت از شبی ۵۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان متغیر است

همچنین حیدر صادقی، معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان به خبرنگار ناظم نیوز می‌گوید: در استان اصفهان اقامتگاه در رده‌های مختلف از کمپ‌ها، مهمان‌سراها، بومگردی‌ها، هتل‌آپارتمان‌ها، اقامتگاه‌های سنتی وهتل‌ها وجود دارد. به طور کلی ۱۸ رده اقامتی و مدل قیمتی در استان اصفهان وجود دارد.

وی درباره قیمت گذاری این اقامتگاه‌ها توضیح داد: هزینه اقامت در این اقامتگاه‌ها برای هر مسافر از قیمت میانگین هر شب ۵۰ هزار تومان تا یک میلیون متغیر است. این قیمت به نوع اقامتگاه و کیفیت اقامتگاه وجود دارد.

صادقی با اشاره به ضریب اشغال اقامتگاه‌ها اظهار کرد: ضریب اشغال در اقامتگاه‌های زیر نظر اداره‌کل میراث فرهنگی در ایام نوروز نزدیک به ۱۰۰ درصد بوده است. این آمار در مقایسه با سال‌های پیش از کرونا نیز افزایش داشته است.

جان گردشگری اصفهان باجریان زاینده رود/کسبه ازکسادی بازار می‌گویند

علیرضا عابدی رئیس امور رفاهی و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان نیز با اشاره به اسکان ۱۸۹ هزار و ۳۹ نفر مسافر نوروزی از ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ تا ۹ فروردین در مدارس استان اصفهان به خبرنگار ناظم نیوز می‌گوید: امسال ۴۱ پایگاه و ۷۰۰ مدرسه و ۶۵۷۶ کلاس در سراسر استان برای پذیرش مسافران نوروزی اعم از فرهنگیان، کارمندان دولت و مشاغل آزاد تجهیز شد که از نظر کیفی به مدارس ویژه، الف و ب دسته بندی می‌شود.

وی درباره تعرفه‌های یک شب اقامت مسافران در مدارس استان، می‌افزاید: نرخ‌ها از سوی وزارتخانه تعیین شده و بر این اساس یک شب اقامت در مدارس ویژه برای فرهنگیان و کارکنان آموزش و پرورش ۶۰ هزار تومان، مدارس الف ۵۰ هزار تومان و مدارس گروه ب ۴۰ هزار تومان است.

رئیس امور رفاهی و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان می‌گوید: همچنین برای سایر کارکنان دولت گروه ویژه هر شب اقامت ۱۲۰ هزار تومان، مدارس الف ۹۵ هزار تومان و مدارس گروه ب ۸۰ هزار تومان در کلاس‌ها که به ازای یک تا پنج نفر تجهیز شده و برای مشاغل آزاد نیز مدارس گروه الف هر شب اقامت ۱۵۰ هزار تومان و مدارس گروه ب ۱۲۰ هزار تومان است.

اگرچه پس از ۲ نوروز کرونایی، نوروز ۱۴۰۱ با افزایش سفرها، گردشگری رونق گرفت و دیار زاینده‌رود سومین مقصد گردشگران نوروزی بود اما گرانی قدرت خرید برخی مردم را کاهش داده و رکود بر بازار صنایع دستی اصفهان سایه افکنده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا