آموزش و پرورش

ثبت نام در محدوده، چالش خانواده‌ها در مدارس دولتی

به نظر می رسد عمده مشکلات خانواده‌ها برای نام نویسی فرزندانشان، بابت محدوده ثبت نام، موضوع هدایت تحصیلی و ظرفیت محدود مدارس دولتی است.

به گزارش خبرنگار ناظم نیوز، این روزها زمان ثبت‌نام مدارس است و دغدغه والدینی که دانش آموزی در خانه دارند؛ این است که فرزندشان را در مدرسه خوبی ثبت‌نام کنند.

خانواده‌ها اگر بتوانند و از عهده مخارج مدارس بر بیایند در مدرسه غیرانتفاعی، فرزند خود را ثبت‌نام می‌کنند؛ در غیر این صورت باید خوش شانس باشند که منزلشان در محدوده یک مدرسه دولتی خوب واقع شده باشد.

برای بررسی وضعیت ثبت‌نام دانش آموزان سری به مدارس سطح شهر زدیم و با تعدادی از خانواده‌ها و دانش‌آموزان به گفت‌وگو نشستیم.

مسئولان مدرسه برای ثبت‌نام ما را خیلی اذیت کردند

مادر دختری که به تازگی می‌خواست دخترش را در پایه هفتم یک مدرسه دولتی ثبت‌نام کند به خبرنگار ناظم نیوز گفت: با اینکه منزل ما در محدوده این مدرسه است؛ مسئولان مدرسه برای ثبت‌نام ما را خیلی اذیت کردند. چند سال است در این محدوده اجاره‌نشین هستیم و زندگی می‌کنیم اما به ما گفتند ظرفیت مدرسه تکمیل است و جا نداریم؛ بعد آمدند مدارک هویتی و اسناد ما را دیدند که ما مستأجر هستیم؛ به ما اجبار می‌کنند که حتماً باید اجاره نامه تمدید شود؛ در حالی که صاحب خانه ما مدت‌هاست از ایران رفته است؛ صاحب خانه اصلاً در ایران نیست که بخواهیم با او اجاره‌نامه را تمدید کنیم.

وی با بیان اینکه اذیت و آزار مسئولان مدرسه برای ثبت‌نام زیاد است، گفت: فرزندان باید برای تحصیل خیلی تشویق شوند؛ باید کاری کنیم که بچه‌ها به مدرسه و درس خواندن ترغیب شوند اما این سنگ‌اندازی‌ها انگیزه را از بچه‌ها می‌گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که برای شهریه چه قدر از شما خواسته‌اند؛ گفت: هنوز در مورد شهریه صحبتی نکردند اما فکر نمی‌کنم شهریه کمتر از ۲ میلیون تومان باشد؛ سال گذشته مدرسه دولتی معمولی در مقطع ابتدایی که دخترم در آنجا تحصیل می‌کرد از ما یک و نیم میلیون تومان گرفت. این مدرسه که مقطع متوسطه است و با این گرانی‌ها حتماً امسال برای شهریه از ما بیش‌تر از دو میلیون تومان خواهند گرفت.

در مدارس دولتی ناچاریم معلم خصوصی بگیریم

مادر دیگری که فرزندش را می‌خواست برای پایه هشتم در یک مدرسه غیرانتفاعی ثبت‌نام کند به خبرنگار ناظم نیوز گفت: ثبت‌نام در مدارس غیرانتفاعی مشکلی ندارد و خانواده‌ها را اذیت نمی‌کند.

وی در مورد شهریه مدارس غیرانتفاعی هم گفت: مدرسه‌ای که می‌خواهیم امروز دخترمان را در آن ثبت‌نام کنیم؛ سال گذشته بابت شهریه ثابت از خانواده‌ها ۱۸ میلیون تومان گرفت اما امسال معلوم نیست این شهریه چقدر بیشتر شود. یک مدرسه غیرانتفاعی در میدان هفت‌تیر شهریه ثابت خود را ۳۵ میلیون تومان اعلام کرده بود که ما توانایی پرداخت آن را نداشتیم.

این مادر افزود: مدارس دولتی با دانش‌آموزان خوب کار نمی‌کنند و ما مجبوریم برای کلاس‌های خصوصی و کتاب‌های کمک آموزشی هزینه‌های زیادی کنیم؛ به همین خاطر تصمیم گرفتیم همه این هزینه‌ها را به مدرسه غیر دولتی بدهیم. به هر حال سه سال مهمی را دخترمان در پیش دارد و می‌خواهیم برای کنکور حسابی آماده شود.

مدرسه آن‌قدر ضعیف است که معدل دخترم پایین آمده

به مدرسه دیگری در همان حوالی رفتیم؛ یک مدرسه دخترانه در مقطع متوسطه دوم که مدرسه‌ای دولتی بود؛ کمی که صبر کردیم یک مادر و دختر از درب مدرسه بیرون آمدند. دانش‌آموز چندان مایل به حرف زدن نبود که مادرش به خبرنگار ناظم نیوز گفت: معدل دخترم زمانی که تازه به این مدرسه آمدیم بالا بود؛ اما این مدرسه آن‌قدر ضعیف بوده است که معدل دخترم پایین آمده و حالا هیچ مدرسه‌ای جز همین مدرسه اسم دخترم را نمی‌نویسد.

علاقه دخترم تربیت بدنی بود ولی به خاطر نبود مدرسه مخصوص این رشته در منطقه به ناچار دخترم رشته انسانی را انتخاب کرد

این مادر در مورد ثبت نام فرزندش گفت: اینجا می‌توانم راحت دخترم را ثبت نام کنم چون در محدوده هستیم سال گذشته هم به دلیل همین در محدوده بودن، ناچار شدیم دخترمان را در این مدرسه ثبت نام کنیم.

وی در مورد شهریه مدرسه هم گفت: سال گذشته بابت شهریه ثابت و امور فوق برنامه در مجموع از ما یک و نیم میلیون تومان گرفتند؛ اما امسال می‌گویند شهریه حدود دو و نیم میلیون تومان خواهد بود.

این مادر دانش آموز با بیان اینکه هدایت تحصیلی اصلاً کارایی ندارد، گفت: در هدایت تحصیلی سوال‌هایی پرسیده می‌شود که هیچ ربطی به سنجش علاقه دانش آموز ندارد.

وقتی از دانش آموز پرسیدیم آیا با هدایت تحصیلی در رشته مورد علاقه به تحصیل کردی پاسخ نداد و مادرش به جای او گفت: نه علاقه دخترم تربیت بدنی بود ولی به خاطر نبود مدرسه مخصوص این رشته در منطقه به ناچار دخترم رشته انسانی را انتخاب کرد؛ انتخاب رشته و هدایت تحصیلی چندان کارایی ندارد و مؤثر نیست.

ثبت نام در محدوده، چالش خانواده‌ها در مدارس دولتی

به یک مدرسه ابتدایی پسرانه رفتیم مادر و پدری همزمان با ما وارد مدرسه شدند؛ پس از چند دقیقه متوجه شدیم این خانواده هم برای ثبت نام فرزندشان با مشکل محدوده مواجه هستند.

پدر دانش آموز به خبرنگار ناظم نیوز گفت: پسرم را در مدرسه‌ای می‌خواهم ثبت نام کنم که مدرسه خوبی است و نزدیک ترین مدرسه به منزل ماست ولی به ما می‌گویند خانه ما در محدوده‌ی این مدرسه نیست. به ما می‌گویند شما دقیقاً روی خط نقشه دو محدوده هستید در حالی که خانه ما به آن مدرسه مدنظرمان واقعاً نزدیکتر است؛ کسی به ما جوابگو نیست که چرا باید در محدوده مدرسه نزدیک خودمان ثبت نام نکنیم.

این پدر با اشاره به اینکه پسرم را می‌خواهم در پایه هفتم ثبت نام کنم، گفت: همه این مشکلات به خاطر تغییر مدرسه از مقطع ابتدایی به متوسطه اول برایمان پیش آمده است. هیچ کسی در آموزش و پرورش اصلاً پاسخگو نیست. ستاد ثبت نام منطقه یک شماره تلفن به ما داده است که یا اشغال است یا اصلاً تلفن را بر نمی‌دارند؛ معدل فرزندمان خیلی خوب است؛ اما اصلاً توجهی به معدل فرزندمان نمی‌کنند و فقط بهانه محدوده را می‌گیرند در حالی که مدرسه مد نظر ما نزدیکترین مدرسه به ماست.

مادر این خانواده در خصوص شهریه مدرسه هم گفت: شهریه مدرسه که می‌خواهیم پسرمان را ثبت نام کنیم حدود ۵ میلیون تومان است به دلیل اینکه مدرسه به صورت هیئت امنایی اداره می‌شود.

در ستاد ثبت نام یکی از مناطق آموزش و پرورش عمده مشکلات دانش آموزان بابت محدوده ثبت‌نام، موضوع هدایت تحصیلی و ظرفیت مدارس دولتی بود

به ستاد ثبت نام منطقه رفتیم که توجه ما به مادر و پدری از اتباع افغانستان جلب شد. آنها به خبرنگار ناظم نیوز گفتند: ما تاکنون مشکلی بابت اینکه از اتباع هستیم؛ نداشتیم. از مدرسه به ما گفتند؛ از آموزش و پرورش منطقه برگ سبز بیاورید تا پسرمان را در مدرسه ثبت نام کنند.

این مادر و پدر اهل افغانستان هم مشکل محدوده برای ثبت نام فرزند خود را داشتند.

مادر خانواده گفت: پسر من شاگرد ممتازی بوده و نمراتش همه ۲۰ است و کارنامه خیلی خوبی دارد؛ تنها به دلیل محدوده نمی‌توانیم پسرمان را در مدرسه مدنظرمان ثبت نام کنیم.

ثبت نام در محدوده، چالش خانواده‌ها در مدارس دولتی

در ستاد ثبت‌نام آن منطقه آموزش و پرورش عمده مشکلات دانش آموزان بابت محدوده ثبت نام، موضوع هدایت تحصیلی و ظرفیت مدارس دولتی بود.

در همین حین با یکی از معلمان مدارس دخترانه در مقطع متوسطه اول برخورد کردیم و از وی در خصوص شهریه مدارس غیردولتی پرسیدیم که گفت: من در مقطع متوسطه اول و دوم تدریس می‌کنم؛ در مقطع متوسطه اول شهریه ثابت مدرسه ۳۳ میلیون تومان و در مقطع متوسطه دوم ۴۷ میلیون تومان است اما مبالغ بیشتر از این هم در مدارس دیگر از خانواده‌ها دریافت می‌شود.

این معلم عربی و ادبیات مدرسه غیرانتفاعی گفت: کسی از همکاران من در مدرسه ابتدایی تدریس می‌کند که شهریه ثابت آن ۴۸ میلیون تومان است؛ این مبالغ همگی جدا از مبلغ شهریه امور فوق برنامه، تغذیه یا سرویس ایاب و ذهاب است و برای هر یک از اینها خانواده‌ها باید جداگانه هزینه کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا